1968 Chevrolet Chevelle Malibu coupe

eier: Richard Storvand

 

 

 

Her er en herlig "opprinnelig" norsk bil. Chevelle ble helt oppgradert i 1968. 64 til 67 modeller hadde hatt lik ramme med en hjulbase på 115 tommer. Fra og med 68 fikk alle 2 dørs utgaver 112 tommers hjulbase og øvrige 116 tommer. Dette gjør at det særnorske fenomen med karosseri- bytte ikke var mulig på 68 og nyere.
 

 

 

 

 

Den skrå fronten og det karakteristiske taket gir bilen i aggressivt utseende sett forfra. Takformen og "inner-shell" karosseri formen delte den med øvrige "GM-A-bodies" (Buick-Pontiac-Oldsmobile)
Skiltnummeret er det første opprinnelige norske.
 

 

 

 

 

De smale baklysene skiller 68 fra 69 modellen. I 69 ble de betydelig større. Cato gjorde en kjempejobb med denne bilen. Den ble kjøpt som en velholdt opprinnelig norsk bil, men det viste seg ved omlakkering at den hadde vært med på litt av hvert... Cato solgte bilen til Richard for å finansiere neste prosjekt.
 

 

Herlig front. Året etter (69) fikk modellen ny grill med deling midt på, og ny støtfanger med større åpninger i midten, hvor parklysene også ble plassert.
Det ble p
rodusert 464.669 Chevelle i 1968 av disse var 180.401 malibu Coupe med V8 slik som dette. Det gjør denne modell til den mest vanlige 68 Chevelle med en økning på hele 40.000 mer enn tilsvarende 67 Chevelle coupe.
Året etter (i 69) hadde produksjoen økt med enda 100.000 til over 280 tusen produserte av denne modelltypen (malibu coupe med V8)

 
Ren og fin bakpart, med enkelt krommet rør. Bilen her er levert med standard motor for modellen som er en 200 hesters 307 (Chevrolets erstatning for 283) 
Chevelle kunne 1968 fås levert med to forskjellige seksere på 230 og 250 kubikktommer, nevnte 307 V8 på 200 hester, tre forskjellige 327 V8 på 250, 275 og 325 hester, tre forskjellige 396 big block V8 på 325, 350 og 375 hester.
 
Håper at ny eier tar vare på bilen like godt som Cato gjorde... ;-)