lørdag 31. juli 2010

Prosjekt øvelseskjøring

Henrik og jeg hadde oss en skikkelig langtur onsdag kveld, faktisk ca 4 timer.  Han har kjørt litt med Svein tidligere, og opparbeider stadig mer kjøreerfaring.

Fra Eidsvoll kjørte vi motorveien til Jessheim, tok innom sentrum før vi fortsatte motorveien til Lillestrøm.  Der hadde vi en pause med litt å drikke samt en prat om hvordan det hadde gått.  Det er viktig å oppsummere underveis for å gjøre oppmerksom på hva som går bra og hvor det er forbedringspotensiale.

Henrik hadde ikke kjørt motorvei tidligere, og vi hadde litt drilling på speilbruk og viktigheten av å hente fart når man fletter seg inn i trafikken.

I Lillestrøm kjørte vi frem og tilbake i bortimot en times tid før vi vendte nesen hjemover - igjen langs motorvei.

I Lillestrøm var det jo ikke så stor trafikk, men vi hadde fokus på forkjørsveier, full stans, kjøring i tettbygd strøk, blinklys, fotgjengere og feltbruk.

På veien nordover var det lite trafikk, og dette gav oss muligheter til å øve litt feltskift, bruk av blinklys, passering og det å legge seg inn etter at man hadde passert et kjøretøy.

Vi lærte masse begge to, og prøver å få til en kveld til den kommende uka.

torsdag 29. juli 2010

Torsdag 29.7

Oppmøtet var ikke det beste, om det skyldes ferietid, travle handledager eller været - tja det var ikke godt å si..... Turen gikk ikke til Løten, men nærmere bestemt noen små artige veier i supernærområde. Alle de 3 veien til Bøhn ble kjørt og tilslutt tanking på Statoil Dal. Raskeste vei hjem...

NB NB Det var VEEEELDIG glatt i den utbedrede svingen i Eggeskjæringa - så alle bør ta det med ro her når det regner... sikkert olje som slipper ut av den nye asfalten der.....

Med på denne lange turen - iført parkdress var kun undertegnede

Full kontroll

NMCUs generalsekretær og vegdirektøren har noen innstendige råd til MC-førerne i sommer:
Vær tydelig og bestemt slik at det er lett for andre å tolke hva du vil og hvor du skal. Å bli sett handler ofte om å gjøre seg forstått.

  • Plasser deg slik i kjørebanen at du er mest mulig synlig for andre og selv har mulighet til å se andre kjøretøy.
  • Bruk kjøreutstyr som øker synligheten.
  • Overhold fartsgrensen – og kjør aldri fortere enn du behersker. Da slipper du å komme i situasjoner du ikke mestrer.
  • Respekter vegmerking og skilting.

– Som MC-fører må du kunne se og tolke andre trafikanters adferd og være forberedt på å kunne avverge en ulykke. Mange ulykker skyldes at bilistene ikke ser deg, men du må likevel selv ta ansvar for at ting skal gå bra, råder Morten Hansen.

torsdag 22. juli 2010

Statistikk og historikk

Antall Turkamerater på Torsdagstur....

En liten diskusjon rundt antall som har vært med på tur i år før avreise til Gjøvik, sporet meg til å ta en titt på antallet som har vært med på turer i år og de siste årene...

Men først ... hittil i år har vi kjørt 13 turer inkl den til Gjøvik, og i snitt har det vært med 8,5 person på hver tur- dvs 111 tur'ere så langt.

Medianen er 8 deltagere og standardavviket er på 2,4 personer (for de som er litt usikker på hva et standardavvik er, så kan man enkelt si at på 2/3 av alle turene har det vært med mellom 6,1 til 10,9 personer (dvs 8,5 pluss minus 2,4)

Så litt historie.....

2009 - 7,5 hoder med på hver tur i snitt
2008 - 11 hoder
2007 - 4,7 hoder
2006 - 6,8 hoder
2005 - 8,5 hoder

Takk til Svein for å ha lagt ut alle tidligere versjoner av Klubba tilgjengelig på nettet.

Så oppsummert er året bra mht deltagelse statistisk så langt... men det finnes fortsatt plass i rekken for de som ønsker seg en liten tur på torsdag...

En annen kurositet er at i 2010 har det ennå ikke regnet såpass at undertegnede har tatt frem regndressen... noen lette dråper har det vært enkelte ganger, samt en liten skur på vei hjem ned fra Lygna, som noen ennå husker.

Go sommer

Gjert


Torsdag 22 Juli - Gjøvik

6 lykkelige sjeler tok en torsdagstur i solskinn i ferie tiden, turen gikk habberstad, feiring, starum til gjøvik. Mange fine svinger, god mat og kulturinnslag ved at Skibladner kom å la til kai. Medvirkende til denne hyggelige stund: Tore Eidissen, Knut Braastad, Vidar Haugen (som kjørte en HD registrert hoi), Bjørn Ove Brynestad, Torodd Sannerhaugen og Gjert Klokkerhaug


tirsdag 20. juli 2010

lørdag 17. juli 2010

Økern vaffelfestival, torsdag 15.7.10

Var det formiddagens uvær eller ferietid som var grunnen til at så få deltok på torsdagsturen til Økern? Da gruppa dro fra Eidsvoll kom finværet, og vaflene ble servert i kveldssolen på terrassen hos Torild og Knut.




Deltagere denne kvelden var Torodd, Øyvind, Heidi og Gjert. Kate tok snarveien fra Grorud og Jarle måtte ta bilen da BMW`n var på service. Torild og Knut holdt seg hjemme.
Under ser vi Kate og Øyvind i Ducati-duell



torsdag 8. juli 2010

Torsdagstur til Bjørkelangen

Torsdag 8. juli dro seks ivrige torsdagsturere i veg sørover, det var Bjørkelangen som sto på reiseordren. Og der har vi jo vært før, så ingen var nervøse for ikke å finne fram. Vi kjørte vestsida av Vorma og tok av mot Rød og Neskollen, og derfra kjørte vi Rånåsfoss, Blaker og Bruvollen før vi havnet på Bjørkelangen og Thai House. Det går helt fint å kjøre til parkeringsplassen via gangsonen, det fikk vi testet. Bjørkelangen er jo et stort og urbant sted, så vi kjørte litt feil (selv om vi har vært der før). Den ferme kvinnen som sto for serveringen vartet opp med rask service, god mat og god kaffe. Noen spiste middag, mens andre nøyet seg med dessert. Tilbake kjørte vi til Bruvollen og tok av mot Årnes, mens Knut som bor i by'n forlot følget på Aursmoen. Det var oppholdsvær hele turen, men på veg til Bjørkelangen var asfalten våt omtrent fra Neskollen. Returen gikk på tørt underlag.
Denne gangen var, ikke overraskende, disse med: Knut Braastad, Torodd Sannerhaugen, Svein Nymoen, Øyvind Berg, Bjørn Nordtømme og Gjert Klokkerhaug.

lørdag 3. juli 2010

Prosjekt øvelseskjøring


Det har ikke vært den helt store pågangen til øvelseskjøring så langt i sommer, men forleden dag ble jeg kontaktet av en far som gjerne ville ha bistand til sønnens øvelseskjøring. Og det måtte jo ordne seg, siden vi allikevel har denne gruppa.

Det er Henrik Christensen (16) som har store planer om lettlappen i løpet av sommeren, og hittil har vi kjørt to turer. Henrik har godkjent trafikalt grunnkurs og er således klar for øvelseskjøring. Motorsykkel har han også, en Honda Shadow 125 ccm, som er en utmerket sykkel å begynne på.

Siden Henrik ikke har kjørt så mye, verken hos kjøreskole eller privat, tok vi en tur langs rolig landeveg den første «kjøretimen», som var tirsdag 29. juni. Fra Eidsvoll kjørte vi over til Sand i Odal. Mest for å se på alminnelig kjøreferdighet og litt på trafikkforståelse, blinklysbruk, plassering i kjørefil, observasjon av trafikkskilt og andre ting.

Den andre turen, lørdag 3. juli, gjorde vi i nærmiljøet. Først fikk Henrik info om kjøreruta, som i grove trekk gikk ned til rundkjøringa ved Sundet, ut til Styri, over Styrivegen og ned på «Gullverkvegen» og rundt Skovseth, for deretter å bli plassert på passasjersetet på min sykkel, og jeg kjørte runden der jeg prøvde å vise adferd og filbytte i rundkjøring, blinklysbruk, vikeplikt, kryssing til venstre i vegkryss, forkjørsrett, plassering i kjørebane. Etter dette kjørte vi runden fire ganger på hver vår sykkel, to runder hver veg, og fra vi startet til vi sluttet, kunne jeg se tydelig forbedring i Henriks måte å kjøre på. Vi var også en liten tur utenfor Eidsvollhallen, der det ble foretatt noen bremsetester, der jeg la vekt på blikket. Han klarte seg fint og så langt fram.

Dette er moro, både for kandidat og «lærer», og vi ser fram til neste tur som er førstkommende tirsdag kveld.

torsdag 1. juli 2010

I oldemors karjol


Det ble ei pen rekke med motorsykler som la i veg på torsdagstur den 1. juli. Til glassverket på Hadeland, egentlig, men der stenger de tidlig, så alle 12 som møtte fram på 10 motosrykler, ble enige om å kjøre Maura, Helleren, Roa og over åsen til Oldemors Karjol. Stedet er en liten restaurant med pub, og særdeles hyggelig betjening. De stenger vanligvis klokka åtte om kvelden, men da vi kom, gjorde de mine til slett spill og forsynte oss med kaffe, kake, hamburger, salat, is og det vi hadde lyst på. Karjolen hang oppunder taket med oldemor oppi, og atmosfæren var i det hele tatt veldig god. Vi benket oss ute på terrassen i det deilige sommerværet.

Vegen over Hadelandsåsen var ganske bra til vi hadde passert flystripa. Etter det var det nytt dekke med et tjukt gruslag på toppen. Ikke spesielt godt å kjøre på, men det gikk bra. Tore mente dette var en tur som inneholdt alt; motlys, sauer, grus, steinsprut, lastebil i sving, ukjente dyr som krysset vegen, glatt asfalt og mere til. Men han er jo nordfra da, så det opplevdes vel ganske spennende. Returen gikk via nyvegen over Leirsjøen til Maura, derfra via Pettersbråten, Sandsnes, Berger og tilbake til de respektives oppholdssteder.

Med på turen var Knut Braastad, Rune Lilletofte, Heidi Nyland, Gjert Klokkerhaug, Øyvind Berg, Jarle Brynestad, Bjørn Nordtømme, Wenche Nymoen, Svein Nymoen, Tore Eidissen, Torger Jensen og Roger Werner. Takk for turen. (Foto: Svein N.)