tirsdag 4. januar 2011

Nye regler for 2011. Del 6 - 107%-regelen er tilbake

Virgin_hispaniaI 1996 innførte FIA en regel som sa at førere som ikke klarte å sette en kvalifiseringstid som var innenfor 107% av pole position-tiden, ville bli nektet å starte i løpet. Bestemmelsen ble innført for å unngå at de aller tregeste back-markerne, som den gangen var team som Forti, Pacific, Minardi og Arrows, skulle ligge i veien for toppførerne.

I 2003 ble kvalifiseringsformatet i Formel 1 endret på flere punkter, slik at 107%-regelen ble vanskelig å håndheve på en rettferdig måte. De mest håpløse teamene hadde dessuten enten forsvunnet eller forbedret seg med årene, og regelen ble derfor fjernet.

Men i 2010 kom nye lavbudsjett-team som Lotus, HRT og Virgin inn i Formel 1, og problemet med saktegående kjøretøy oppsto på nytt. Toppteamene krevde derfor at 107%-regelen måtte gjeninnføres, og det har de altså fått FIA med på.

Den nye artikkel 36.3 i sportsreglementet lyder (sånn omtrent): Enhver fører, hvis beste kvalifiseringstid i løpet av Q1 overskrider 107% av den raskeste tiden som er satt i samme omgang, vil ikke få tillatelse til å delta i løpet. Under spesielle omstendigheter, som også kan inkludere å ha satt en brukbar tid i en av de frie treningsomgangene, kan dommerne imidlertid likevel tillate en bil å starte i løpet. Dersom det er flere førere som blir gitt denne tillatelsen, vil plasseringen på griden bli bestemt av dommerne. En deltaker vil ikke kunne appellere dommernes beslutning.

Betegnelsen «spesielle omstendigheter» må vel antas å gjelde hvis kvalifiseringen kjøres i regn, eller dersom forholdene brått forandrer seg i løpet av Q1, eller hvis en fører får tekniske problemer i Q1.

Dersom 107%-regelen hadde vært i bruk i 2010 ville den ha hindret Karun Chandhok (HRT) fra å delta seks ganger, Bruno Senna (HRT) fire ganger, Lucas di Grassi (Virgin) og Sakon Yamamoto (HRT) tre ganger, pluss Fernando Alonso en gang (krasjen i Monaco). I Alonsos tilfelle ville trolig unntaksregelen blitt tatt i bruk.

Gjeninnføringen av 107%-regelen er sikkert fornuftig – både sikkerhetsmessig og sportslig, men det er vel fare for at dette betyr at vi sjelden får se noen HRT-biler i løpene i 2011. Men det er vel ikke sikkert at HRT overlever vinteren i alle fall, så det blir kanskje en teoretisk problemstilling.

Tidligere artikler:
Del 1 - Justerbare bakvinger
Del 2 – Vekt og vektfordeling
Del 3 – Smarte løsninger som blir forbudt
Del 4 – Førernes oppførsel på banen
Del 5 – Flere straffer å velge mellom

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar