Den tekniske siden om seilbåten

 

"GYDA"

Typebetegnelse:

Nordsee 47 swing

 

Gyda er 14,5m lang, 4,3m brei og dybden kan varieres mellom 1,10m - 3,10m

 

Den er bygget i sjøvannsbestandig aluminium med platetykkelser 10mm i baugen, langs kjølen og i kjølkassen, 8mm skrogplater under vannlinjen, 6mm i skroget over vannlinjen og dekk og 5 mm i doghouse.

 

Kjølen som veier ca 5000 kg er en hydraulisk styrt svingkjøl som sikrer adkomst til grunnere farvann.

Masta er 18,5m høy, Genakker 145m2, genua 65m2, fokke 15m2 og storseil 55 m2. 

 

 

Følg oss via vår blogg;  

 -GYDAblogg-

 
  

 

 

 

 

Gyda er underoppgradering og etterhvert som tingene kommer på plass vil vi oppdatere bildegalleriet.

 

 

                Bildegalleri innredning                               Bildegalleri båten

 

     

Start bildefremviseren og trykk så på skjermsymbolet nederst til venstre på menylinja

for å få se bildene på full skjerm.

 

                                 

GENEREL TEKNISK INFO:

 

Hvorfor aluminium?

Vi har lenge vært sikre på at aluminium var det materialet vi ville ha vår båt bygget av. Årsakene er flere, men hovedårsaken er dets fantastiske styrke;

 

  • Sammenlignet med andre materialer er aluminium, om man ser på materialets egenvekt, det sterkeste giftfrie materialet tilgjengelig. Det har ca 45% større strekkfasthet enn stål. Gyda's skrog er i vekt like tung som en tilsvarende stålbåt ville vært, men altså nesten en halv gang sterkere! Andre aluminiumsbåt byggere, feks Alubat og Allurè gjør det omvendt. De bygger båter som er nesten like lette som plast båter, men bort i mot like sterke som stålbåter.

 

  • Ved en kollisjon så vil aluminium strekke og bøye seg svært mye mer enn stål før det brister.

 

  • Skjelettet som skrogplatene er sveiset fast til bidrar til ytterligere økt styrke, og man kan fritt endre innredningen uten å tenke på bærende/ avstivende skott innvendig.

 

  • Aluminium lukter ikke, ruster ikke, trekker ikke til seg vann, brenner ikke og avgir ingen gasser.

 

  • Selv om aluminium i anskaffelse er noe dyrere enn stål, er det vesentlig billigere å vedlikholde. Spesielt om man beholder båten uten maling eller lakk, slik tilfellet er med Gyda. Sjøvannsbestandig aluminium oksyderer og danner en matt grå hinne på utsiden av metallet. Denne oksyderingen beskytter aluminiumen og stopper videre korrosjon. 
    Siden vi ikke trenger å ta hensyn til lakkskader eller riper i gelcoaten, bekymrer det oss aldri om vi må legge oss ved en kai med stor lastebildekk langs sidene. Her er det ingen ting som er høyglanspolert og skulle skjemmende merker bli for plagsomme kan de kort og godt slipes vekk. Vårpussen over vannlinjen består i en rask sveip med vannslangen for å jage bort sand og støv fra krokene. That's it.

 

Vi har bevisst valgt bort høyglanspolerte løsninger til fordel for bruksvennlighet. Vi vil seile og oppleve, uten å være redd for skrammer og merker, og den konstant dårlig samvittigheten for manglende vask og polering utvendig. Vi vet også at om vi skulle være så uheldig å treffe noe som ligger og flyter i vannet, feks hval, container, tømmerestokk eller is, så er det minimal sjanse for at noe som helst vil skje med skroget. (Les historien om da Gyda senket piratene i linken ute til høyre.) 

 

Det er mange skrekkhistorier om at aluminiumsbåter nærmest har forsvunnet på grunn av korrosjon og tæring. Dette er og blir fantasifulle skrekkhistorier. I en aluminiumsbåt skal man være nøye med at det elektriske anlegget er ordentlig isolert, og fagmessig utført. Gyda er epoxybehandlet på innsiden for ytteerligere å eliminere muligheten for tæring av skroget. Alle gjennomføringer er sveiset med solid dimmensjonerte rør som er så lange at de går godt over vannspeilet, noe som reduserer faren for lekasje fra en slarkete ventil eller slangeklemme.

Det er videre all grunn til å skjele til de mange tusen aluminiumsfartøy som i årevis har vært på skjøen i oppdretsnæringen, redningsselskapet, marinen, hurtigbåter, fiskeriene osv. Det er ikke rapportert om ett eneste av disse som har sunket som følge av tæring. 

 

I motsettning til plastbåter, som ofte bare har sandwich konstruksjon med en fattig cm tykk divinycell eller balsa kjerne som isolasjon, må en metallbåt isoleres ordentlig på innsiden. Dette gir en rekke fordeler i tillegg til varme, spesielt støydemping. Støy fra veitrafikk nær havn, full fest i nabobåten eller sjøstøy under seilas dempes vesentlig.

Gyda er bygget for seiling i arktisk klima og har 6 cm isolalsjon fra godt under vannlinjen og hele veien over dekk. En behagelig bieffekt av det er at båten også holder seg sval under en brennenede sol.

 

KOMFORT:

Siden vi først og fremst planlegger for arktisk seiling, trenger vi at båten er varm. Gyda har en Taylors mod.089 oljeovn i salongen og en Taylors Mod. 030 oljekomfyr i byssa som står for deler av varmen ombord. Videre er det bygget et unikt vannbårent varmesystem som utnytter varmen fra fire forskjellige varmekilder ombord, integrert sammen i et sytem; en eller begge motorene, Webasto Thermo 90 ST varmeren eller Taylors oljeovnen i salongen. Resultatet ble en tvers igjennom varm og tørr båt med radiatorvarme i begge lugarer, salong og bysse, samt på badet som også har blitt et supert tørkerom. Se her: Heatingsystem

Utenom dette kan Taylors komfyren i byssa også brukes til oppvarming da den har tre oljebrennere (primusbrenner) og derfor er svært effektiv til å tørke opp lufta innvendig. 

 

De to toalettene ombord har Rheinstroms Y2RG manuelle pumper, enten direkte i havet, eller via septikktank. I tillegg til varmt og kaldt trykkvann på bad, toilett og bysse er det manuelle sjøvannspumper til alle vasker samt manuel ferskvannspumpe i byssa. Byssa er ustyrt med kjøleskap og fyser samt Taylors parafinkomfyrmed to bluss og stekeovn.

 

For å gjøre seilasen i kalde strøk mere komfortabel er doghouset sveiset på som en integrert del av overbygget. Rutene er laminert glass. Kalesje er laget av Alf Hansen båtkalesjer AS, og gjør at hele cockpiten kan lukkes og blir lun og tørr.

 

ELEKTRISK:

Begge motorene har to dynamoer hver, en 12V som bare lader startbatteriet og en Mastervolt Alpha 24V/ 75 Amph som lader forbruksbanken, som er på ca 600 Amph.

Det betyr at uasnsett hvilken av motorene som går, så lades forbruksbanken.

Landstrøm med Mastervolt isolasjonstransformer og ladere for start og forbruksbatteriene og Mastervolt Inverter110V/ 220V på 3500w.

VindgeneratorAir-X 400w, slepegenerator Aqua4gen og solcelle paneler gir strøm under seilas eller for anker i utehavn. Alle lamper og lanterner har LED-pærer, innvendig har alle LED-pærene varmt lys.

Simrad Robertson AP20 autopilot med AP21 fjernkontroll, Grundig radio/stereoanlegg, Inmarsatt-Csatelitt receiver, Iridium 9555 satelittelefon, Thrane&Thrane modem for satelitt mail, fastmontert PC, WatermakerKatadyn Power Survivor PS 160E, Lewmar Ocean3 2000w ankervinsj m/ 60m 13mm syrefast ankerkjetting og 35 kg's SPADE anker. I tillegg har vi to originale BRUCE anker på hhv 20kg og 30 kg til forkatting eller ekstra utlegg.

 

NAVIGASJON:

Furuno NavNet3D 12" MFD kartplotter med Furuno 4 kw 3D radar,

Furuno DFF3 ekkolodd, Furuno Fax 30 Navtex/ værfax og Furuno FA-50 AIS,Furuno  SC 30 gps kompassMaxSea Explorer pc navigasjon på navplass nede knyttet til Furuno nettverket, B&G Hydra 2000 seilinstrument med vind info, logg, speed og dybde, Northstar 725 Explorer VHF m/ trådløs fjernkontroll og DSC funksjon, SSB receiver.

 

SIKKERHET:

2stk Simrad HT50 håndholdt VHF, 1 stk TRON 45SX og 1 stk TRON 40 GPS MK II, EPIRB m/ FB-5 free float festebrakett nødpeilesendere, VIKING Rescyou Pro 4 pers redningsflåte, Signalpistol, signalraketter og signalrøyk. 24V 100w håndholdt lyskaster, 50w dykkerlykt. Automatiske elektriske lensepumper med nivåbrytere i hver av de tre adskilte seksjonene ombord. Manuel lensepumpe betjenes fra cockpit. Garannybars på begge sider av masten for øket sikkerhet under seilas.

Brannslukkere: 4 x 2 kg skum, 2 x 6 kg Co2 (for motorrom), brannteppe x 2 i salong og bysse, 2 x 2 kg pulver(reserve) 5 stk redningsdrakter, 8 stk Redningsvester,  Spinlock oppblåsbare flytevester med sele x 2 m/ sikerhetsliner, Aktiv radar reflektor, Garmin håndholdt GPS 76.

 

MANØVRERING:

2 stk Yanmar 4J3E dieselmotorer, 2 liters motor hver på 52 hk. Motorene er anerkjent som svært solide siden det er tatt ut lite kraft og den har naturlig aspirasjon (er uten turbo).

Hver motor er koblet til hvert sitt Yanmar SD30 seildrev med Flex-O-Fold propellere.

Sleipner SE 120/215 Twin IP 8,5 hk baugpropell.

 

RIGG/ SEIL:

Syrefast stål wire 14mm stag, 10mm diagonaler, Z-Spar alu. mast,

Genakker 145m2, Genua 65m2 og fokke 15 m2 på rulleforstag, Fullspilet storseil 55 m2 fra Quantum med Harkenløpevogner. Vinsjer: Lewmar 48ST fallvinsjer x 2 på mast, Lewmar 48ST x 2,  Lewmar 54ST x 2 og Lewmar 64ST x 2 i cockpit. Lazy Jacks, klatretrinn i mast, spinnakerbom x 2 montert med skinne på masta. Gyb'easybombrems.

 

 

 

 LINKER:

 

-ANKER/ ANKERVINSJER-

 

-AUTOPILOT-

 

-BAUGPROPEL-

 

-SYREFASTE BESLAG-

 

-ELEKTRO-

 

-EPIRB-

 

-FORTØYNING-

 

-FORSIKRING-

 

-LITTERATUR/ KART-

 

-MOTOR-

 

-NAVIGASJON-

 

-PROPELLER-

 

-SEIL/ RIGG UTSTYR-

 

-SIKKERHET-

 

-SLEPEGENERATOR-

 

-SKROG/ DEKK-

 

-VINDROR-

 

-VARME-

 

-VINDGENERATOR-

 

-VVS-

 

-WATERMAKER-

 

 

                                            Skifte av zimringer og pakninger på BB drev juni 2010.

 

                           I krana på tur ut i det våte hos BKW mekaniske i Valsøyfjord

 

 

 

 

   Windpilot Pacific PlusII monteres etter                  Viking RescYou PRO redningsflåte er kommet på plass  

   overhaling på fabrikken i Tyskland.

 

 

    John "Windpilot" Wayne holder kursen            Furuno NN3D 12" plotter med MaxSea kart i cockpit

 

                                              Test av redningsdraktene

 

 

 

 

 

Her kan du se noen av de tekniske løsningene som er valgt. Gyda er bygget etter German-Lloyds spesifikasjoner for havgående seilbåter og er CE-sertifisert i klasse-A, åpent hav. 

 

 

Motorrommet med 2 stk Yanmar 4JH3E motorer på

hver 52 hk. Dette er 4 syl. motorer uten turbo. 

 

 

Hver motor har i tillegg til vanlig fuel filter også et dobbelt

sett RACOR dieselfilter med vann og partikkel avskiller.

 

 

 

Dagtank på ca 40 liter med manuel pumpe. Tanken har

lett tilgjengelig drenering i bunnen hvor vann og urenheter

kan samle seg. Det er også en slange med tappekran for fylling av kanner feks til TAYLORS oljeovnen i salongen.

 

 

Med kjølen nede stikker Gyda 3,10m dypt, innsvingt er dybde beskjede 1,10m. Den har tilbakeslagsventil slik at den svinger opp om en skulle kjøre på grunn. En annen viktig sikkerhetsdetalj er at om båten skulle havne opp ned i vannet så vil en automatisk lukkventil forhindre at kjølen siger ned og inn i kjølkassa, men forblir stående oppe og opprettholder de rettende kreftene og CG slik at den kan snu seg på rett kjøl igjen.

 

 

 

 

Begge seildrevene, Yanmar SD30, er beskyttet mot is og

andre flytende gjenstander av solide skegg foran og på

sidene. Flex-o-fold propellerne står rett foran hvert sitt

ror, noe som sikrer gode manøvrerings egeneskaper.

Helt bakerst sees roret til vindroret Windpilot PacificPlus 

 

Dubbel & Jesse hadde utviklet en spesiel teknikk som gjorde at de kunne lage skrogene runde og helt glatte, uten å måtte sparkle og lakke for å skjule sveiseskjøtene. De kunne derfor

levere båtene uten lakering, noe som reduserer behovet for vedlikehold vesentlig. Her sees også baugspydet montert.

 

 

Harddodger eller doghouse som det også kalles, sikrer ly og beskyttelse under seilas. Siden det er bygget i 5mm aluminium og dobble herdede ruter skal det tåle å få sjø av den grove sorten over seg uten å knele. Den er selvfølgelig sveiset fast til resten av overbygget. For motor eller i havn sikrer kallesjen at vi har hele cockpiten lun og tørr. 

 

 

På hekken sees redningsflåta på babord side, slepegeneratoren like under festeplata for påhengeren. Oppe på targabøyla; solcellepaneler, vindgenerator, antenner til; NavTex, aktiv radarreflektor, Inmarsat-C, Ice-mobilnett, GPS-kompass og GPS antenne, foruten lanterner og arbeidslys for cockpiten. 

 

 

Gyb'easy bombrems. Praktisk hjelpemiddel for å hindre at bommen raser over når man slår under friske forhold. Fungerer også som preventer på lens. Det geiale er at Gybasafe ikke har noen bevegelige deler, men rett og slett er en friksjonsbrems der antall ribber tauet må passere avgjør bremsekraften. Samme prinsipp er brukt i årevis innen fjellklatring.

 

 

 

 

 

VIKING RescYou redningsflåte ble anskaffet i vinter etter at den forrige flåten vi hadde utløpt på dato og vi ønsket en som var laget for tøffere klima og arktiske forhold.

 

Se video av test.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tron 40 GPS MK II, GMDSS EPIRB montert med FB5 Float Free brakett. Den har batterikapasitet til mer enn 48 timer i minus 20 kuldegrader. I følge Jotron skal det ikke gå mer enn 3 min (TTFF <3) før den har beregnet og sendt første posisjon etter at den er aktivert.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sleipner 120/215 Twin IP baugpropell. Motoren er plassert fremme i baugrommet hvor det kan forekomme søl av vann via deksluka. Derfor har vi valgt Sleipners IP type som har en helt vanntett  og gnistsikker elektromotor som tåler slikt miljø. At den er helt gnistsikker gjør at vi også kan oppbevare bensinkanner i dette rommet. 

 

 

 

 

Nytt storseil juni 2010

Quantium CX P9 Pentex, levert av Maritimt Kompani, Trondheim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seilas for Genakker