torsdag 29. januar 2009

Så feire vi 3X10

Det måtte bare komme her også... de 3X10, for etter å ha undersøkt med folkeregistret, kirkebøker samt presten så ble jeg født i 1979 og ikke 1980 som jeg har trodd. Mitt eneste håp nå er at det kan finnes et arkiv på Hamar sykehus med et fødselsark som er plassert feil...
Uansett får en bare la det synke innover seg og trøste seg med at de gamle er eldst og at det kanskje er positivt for punding fangster utover vår og sommer.
I 25 av disse årene har jeg drevet aktivt med sportsfiske. Husker ennå den første ørreten jeg så i levende live. En liten tass tatt i Åsta som fikk svømme rundt i en 2liters isboks. Var fatter som fikk den på mark. Senere var det mye åbborfiske med bestefar, samt de veldig populære høstturene med onkel Arve. Da dro vi opp på fjellet og prøvde oss på ørreten. Jeg husker sånne små episoder som er ganske morsomme. Onkel Arve er i likhet med meg, veldig glad i å erte litt, og det hender seg jeg biter på, standard setning når en reiste hjem fra Brumunddal kunne være "Dumt du skal reise hjem nå som vi skal opp på Næra å pilke, Åsta å fiske osv osv" Når en fiska med mark etter slu ørret var det særdeles viktig å la marken jobbe, den skulle imitere en frosk som var på rognejakt. 100kr til den som tar den første fisken sa onkel en gang vi skulle opp på fjellet. Hadde vært dårlig bett en periode da, så han var nok sikker på at de to små aspirantene Arnt og meg ikke ville få store bettet... Men dette var første og siste gang onkel Arve har lovet bort pengepremier til første fisk... for han måtte betale. Min første mjøsørret tok jeg i utenfor Steinsholmen babord side under matspising ca kl 4 om morran. Wobbler var grønnsort Unika jeg var matros hos Roger Ihle, ellers var Åbborn (Bjørn Erik) og onkel Øivind med... I dag hadde nok ikke den fisken vært lovlig, men sånn begynte i allefall fiskeintr min. En interesse som har holdt seg i 25 år, intet har noensinne fått komme i veien for dette.
Snurr film

tirsdag 27. januar 2009

De grå hårene blir stadig tydligere

Slik er det når en begynner å nærme seg de 30. I natt fikk jeg stor sjøørret, var en tur på vestlandet og trollet med VK-rax og brisling. Traila båten over fjellet i går kveld og satte ut med en gang jeg var fremme. Fikk fisk forholdsvis fort og den var svær, i fyr og flamme ble jeg jo selvfølgelig, men fikk et sjokk da jeg kjørte båten på ei strand uten å merke dette og det kom en vestlending og sa at jeg hadde gjort så, for en nedtur. Var da livredd for at det kunne være skader på skrog og motor, men våknet heldigvis forholdsvis fort etterpå. Ingen tvil om at jeg nå må se til å komme meg avgårde på en ny tur. Kan ikke drømme om trolling nesten vær natt uten å få gjort noe med lengselen. Så venter vel egentlig bare på at været skal bli bra nå, selv om jeg vet at det ikke passer med almanakken før ut i februar. En får vente å se.

Dette er knallfine skrin til skjesluker, rommet et hundretalls av disse, men dette blir nok ikke innkjøpt med det første, andre ting som står langt foran i køen. Driver å saumfarer nettet etter gode tilbud på blant annet varmer. En frossenpilt som meg klarer seg ikke med en 2kws varmer, men satser på at det dukker opp en 3,5-5kw forholdsvis fort.

Ellers er en fornøyd med at båtprodusentene her i landet ser seg ganske fornøyd med den pakken som lansertes i går. Om denne er nok til å redde en bransje med slagside får en vente å se på, folk må få igjen trua på fremtiden og tørre å kjøpe båter skal slagsidene rettes opp. Hansvik publiserte jo sine nye Comfort båter her forleden, bevares for noen skuter, flotte trollingskuter med litt modifisering. Teak og skinn er for femi for meg. Ru glassfiber på akterdekk og glatte flater inne i cabinen er lettere å holde rent, samt bedre å kjøre fisk på. Sikkert moro å kjøre storlaks på akterdekket på en slik Comfortbåt med litt fuktighet på teaken. Blir en kooridnasjonsprøvelse det med en sint laks i den ene enden av snøre og Bambi som fortvilet prøver å holde balansen i den andre, men fine båter er det bevares. Men hvor skal en ha elektronikken? Ikke plass til mange 10" skjermer der inne. Gleder meg uansett til å se båten på Sjøen for alle i mars, men utfra bilder og informasjon som nå ligger tilgjengelig må det ribbing til for at den skal være skikkelig egnet til trolling.

lørdag 24. januar 2009

Norges eliten agnfiske

TEAM POWER & PANTEN

Slik jeg ser det norges eliten innen agnfiske. Det disse gutta ikke vet om denne type fiske er nok ikke nødveldig å vite, for her er resultatlista mildt sagt imponerende. Power med 2 over 6 på agnfisk i Mjøsa, topp på 8,52 og Panten med flere på 9+ på Vänern forrige sesong. Har vært så heldig å fått enkelte innspill fra disse når det gjelder fiske. Panten tok en grundig innføring i tackling av skaller samt nyttige tips vedrørende knuter, plassering av snøre og tips vedrørende preparering av fisken.
Team Power hadde i går et VELDIG bra foredrag for ØRTK vedrørende mange aspekter om agnfiske, blant annet tok han livet av min oppfatning av at agnfiske var fiske i pent og pyntelig vær. Samt mange smådetaljer det er nyttig å høre om, slik at en slipper å måtte fiske i månedsvis for å erfare og kanskje oppdage dette selv. Kommer til å prøve dette litt utover vinter og vår.

Her er et bilde stjålet fra Team Maydays blogg som viser Power i aksjon med foredraget for nesten 40 fremmøtte i klubbhuset på Bøn. Tror mange fikk opp øyene for agnfiske og fikk noen aha opplevelser i går kveld. Veldig bra initativ av ØRTK og takk til Power for innføringen

torsdag 22. januar 2009

Siri!!!

Nå må du se å komme på banen og ordne knallvær. Fiskesuget øker hver eneste dag, men vet det tidligst blir tur i februar, da det må jobbes litt, og ferie er forbeholdt de utvalgte. Funderer også mer og mer på om det i det hele tatt er noen vits å ha båten i Åmål. Mye tyder på at det er første og siste gang. Folkene der borte er helt suverene, men det er fiskingen jeg er der borte for, ikke å knytte relasjoner. Så går en del tanker gjennom hue om dagen, vedrørende hva en gjør til neste vinter. Kan ikke huske en eneste gang jeg har vært der og det ikke har blåst 10ms i løpet av en 3 dagers periode. Synd for det er en knallplass ellers. Passe stor stad, får tak i det en måtte ønske, veldig bra kvalitet på hyttene, gode ramper og helt grei havn, men ser dessverre ut som at Seilforeningen der borte er på fornavn med værgudene.

Åmål de 3 neste dagene

I morgen
23.01.2009
Sludd 1° Frisk bris, 8,6 m/s fra øst-sørøst

Sludd. Frisk bris, 8,6 m/s fra øst-sørøst. 7 mm nedbør i døgnet.

Lørdag
24.01.2009
Regn 2° Liten kuling, 10,9 m/s fra øst

Regn. Liten kuling, 10,9 m/s fra øst. 5 mm nedbør i døgnet.

Søndag
25.01.2009
Skyet 2° Lett bris, 5,2 m/s fra sør-sørvest

Skyet. Lett bris, 5,2 m/s fra sør-sørvest. 1 mm nedbør i døgnet.

Ellers er det noe som skjer på trollingfronten denne uka, Power skal ha "kurs" for ØRTK folket vedrørende fiske med andre ting en plast og metall. Det blir vel også noe snikksnakk nede på Bøn tenker jeg meg. Ikke brått sikker på om jeg reiser ned i og med at jeg fikk grei innføring av Panten forrige uke og at veiene her oppe passer bedre for klappskøyter en piggfrie dekk.

Denne rampen ligger godt an til å bli flittig besøkt av Team Helgøya neste vinter, blåser nok litt her også, men på en helt annen måte en det en har vært med på i Västra Götaland.

Fikk en liten suprise da vi begynte å rydde ene rommet hjemme i går, for hva dukket opp der? Joda 7 stk Bomber 15A, 5 Tomic 4", 4 Tassier, 5 Den stive samt 3 skjesluker. Da var det helt greit å ha blitt "tvunget" med på rydding

mandag 19. januar 2009

Falsk trygghet

Finnes det en troller som ikke eier en flytedress? En vi omtaler som trygghet og livredder, det er nok ikke mange. Men det er nok mange som vil få seg en overraskelse om uhellet er ute og en havner i vannet med disse. Flytedressene er varme, vindtette, vanntette og gode, men de er ingen livredder. Tester viser at du knapt klarer deg i 15 minutter i 5-6 grader varmt vann med disse og det slo ned som en liten overraskelse hos meg. Jeg har siden jeg kjøpte min første dress for 10-15 år siden trodd at nå var det ingen fare, jeg kunne falle uti om det så var 1 grad i vannet. Her tok jeg feil, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke er den eneste. I Finland får ikke produsentene lenger lov til å annonsere disse som sikkerhet, men som flytedress da flere sportsfiskere har dødd selv om en har brukt disse dressene. Misforstå meg rett, de holder en flytende og en har en teoretisk mye større sjanse til å klare seg om en faller ombord en uten, men i kaldt vann er det ikke lange stunden du greier deg så derfor blir igjen det å skaffe seg en innretning som coastkey enda mere viktig. En person i normal god (dårlig) form skal i følge testen klare seg ca 15 minutter. Når en ser på mange trollingmager kan en vel sette et spørsmålstegn vedrørende formen vår. Min egen tilsier at jeg ville klart meg i kanskje 5 minutter med en flytedress. Kommer tilbake med mere info vedrørende denne testen når jeg har fått lest den skikkelig. Jeg kan til slutt si at jeg kommer til å fortsette å bruke flytedresser, da jeg monterer coastkey i båten eller skjeldent fisker alene i kjempekaldt vann. Men jeg vil begynne å sondere terrenget etter skikkelig overlevelsesdrakt, vet lite om disse enda. Hvordan de er i praktisk bruk osv, det jeg vet er at de nok koster forholdsvis mange kroner i anskaffelse. Men nok en gang... vi bruker masse penger på hobbyen vår, utrolig kjedelig om trollingkarrieren plutselig tar slutt og alt det flotte utstyret ikke har blitt slitt engang pga Skrue mentalitet på sikkerhet!

lørdag 17. januar 2009

Hemmat

Fredagen skulle det tas stor fisk på rigg i bassenget. Vi tackla om fa plast til agn nok en gang, da tempraturen i vannet tilsier at sakte fart og brisling burde være optimalt. Etter at en var ferdig med å tackle om ble det en tur til Slottet hvor en hadde en knakende fin kveld med mat og kaldt drikke til. Fredag morgen startet vi opp og raste utover mot Klasgrund noget forsinket, men hei... værvarslet stemte da slettes ikke med de erfaringene vi gjorde. Det var forholdsvis grælt vær, smkaldt og 10ms i kastene. Vel vel... vi fikk satt ut skallene og trollet oss sørover mot vinden... Autopiloten jobba baken av seg i 1.7, 0.9, 2,4 knop... Hørte Panten si på VHF'n at det var forholdsvis rolig øst nordøst for Nygrund... Vel vi snudde båten i den retning og begynte å ta opp utstyr. Fått opp 7 stenger så begynner først riggen og deretter snella å gå... Skjønte fort at her utenfor St.Klas var det noe annet enn fisk på kroken, så frem med avbiter og farvel 180 fot med vaier og blylodd... Har foret Vänern med noen nå... Antagelig en line til garnflagget vi kom borti. De garnene var ikke der torsdag... Siden jeg og hadde lagt igjen snusboksen på hytta ble det høy tempratur og stor snurtfaktor på kapteinen. Kursen ble satt direkte til Norge etter et lite opprydning av hytte. Der og da var det utrolig fristende å sette båten i Simris... Greit nok det er 5 timer til med kjøring, men biter det der nede er det litt mere størrelse på fisken... Sikkert ikke mange turene en kan ta dit, men begynner å bli passe lei av ikke å kunne stole på værvarselet, samt fisker i klassen 3.5-6.5kg. Men får vente et par mnd før det blir noe av trailingen sørover. Agnfiske i 10ms er i allefall ikke å anbefale. Bilde over beskriver godt følelsen jeg hadde i det vi reiste inn igjen fredag. Er noe annet en Mjøsa ja... men men kommer nye dager, med nye muligheter.
Konkusjon er at agnfiske i 10ms behersker jeg ikke.
-Ting blir vanskeligere når det fryser til is.
-Akterdekk er delvise skøytebaner i kuldegrader.
-Ny varmer står høyt på wishlist

Agnfiske
Panten var en tur på hytta torsdag, og vi snakket en del om agnfiske. Det er ikke SÅ mystisk som enkelte trollere, meg selv inkludert har trodd. Dette er ikke noe værre enn å kjøre to stenger på en rigg, fiske med apex eller Tomic for den saks skyld. Det som er fakta er at det tar litt lenger tid, det er vanskelig i dårlig vær og at det gir større fisk. At agnfiske vil utkonkurrere plast/metal.. Nja det er ikke umulig, men jeg tror at alt til sin tid. I kaldt vann er nok agnfiske bedre enn plast, men når det er litt temp på vannet tror jeg det er motsatt. I mitt hode er agnfiske noe en bedriver når vannet har 1.5-6 grader. En må tåle å kjøre et par tre dager uten fisk med dette også, men det vil komme. Må bare tørre å prøve

torsdag 15. januar 2009

Surt

ute på vannet nå, ikke biter det voldsomt heller, men har blank fisk i båten. I morgen har vi skumle planer om å ta på rigg. Se om brislingen er atraktiv eller ikke.
Første finne er nå og påmeldt TMB, så nå kommer de... Agnfantomene fra øst, her har noen og enhver noe å lære. Sku gjerne hatt en finne eller to i båten selv enkelte ganger. Både Even og jeg har forbannet brislingen opptil flere ganger de siste timene. Overrasket over hvor god kvalitet det er på de siste jeg fikk tak i, trenger ikke skifte en eneste gang om det ikke biter... Noe det ikke har gjort så alt for ofte. 0 i går 1 blank og en svær grønn i dag.
Panten var innom hytta og holdt et lite agnfiskkurs for oss i ettermiddag, så nå går vi på morgendagen med friskt mot

mandag 12. januar 2009

Må ha

Mye en må ha, så like greit å sette opp en liste, dette er bare "må ha" ting. En ny motor kommer alltids godt med, men kanskje jeg har mere brukt for en ny 25HK enn 300. Nja... ja takk begge deler. Motorer er sikkerhet, nye motorer stopper ikke når det blåser stiv orkan med Katarina i kastene, det kan 2 år gamle motorer gjøre. Flytedresser må en jo også bare skaffe seg, slikt er sikkerhet. Og sikkerheten skal en ta på alvor. Årlig dør det alt for mange mennesker på sjøen, jeg kan da ikke bli en av dem! Ny skjerm og radar er også sikkerhet, blir kanskje sett på som råflott, men radar er en av de viktigste sikkerhets instrumentene en kan ha i en båt, det er alt for meget med alkoholpåvirkede "kapteiner" derfor er radar et nyttig sikkerhetsinstrument for å se slike i tide, samt alle mørklagte båter i solid tre som kan senke enhver glassfiberbåt. Nye stenger er også "må ha", har ikke flere en 14 trollingstenger tror jeg og et par av de går nå inn i sesong nr 2, det er sikkerhet med nye stenger som ikke er sprøe og dermed ikke plutselig knekker når de står bøyd, tenk bare på potensiell øyeskade, nye stenger er sikkerhet.
Dette MÅ jeg se til å skaffe meg i løpet av våren. Egentlig er det bare finansene det står på, så har du noen kroner du kan avse, er det bare å ta kontakt så skal du få et 11 siffret nummer du kan overføre kronene dine til, der vil de stå godt gjemt og jeg lover at du vil få nøyaktig 0% rente på de. Et bedre tilbud kan en vel knapt tenke seg. Du letter samvittigheten din i og med at jeg da slipper å måtte forlate samboer og barn for å jobbe natterstid, kveldstid og dagtid for å få tak i disse nødvendighetene. Det må da være meget bedre at jeg bruker den tiden jeg nå bruker på å jobbe, på vannet i stedet. I allefall synes jeg det høres meget bedre ut og jeg tror du er enig. Send meg en mail du, så skal du få det hemmelige sifferet hvor det er lurt å plassere kronene sine, tenk på hvor mye du sparer i skatt om du plassere kronene, eller dollaren din der!

søndag 11. januar 2009

Jag trivs bäst i öppna landskap

Nære havet vil jag bo, men det innebærer at det ikke blåser Katrinaer og det er fiskbart. Alt for mange ganger har en fått "ødelagt" deler av diverse turer pga av den faens vinden. Blåser det 17ms kan du godt booke Skibladner, fiske effektivt får du ikke uansett, og det er særs irriterende når en kjører 30 mil en vei for å gjøre nettopp det... Å fiske. Meterologer har jeg vel omtalt i mindre rosende ordlag tidligere så jeg skal ikke bruke mye tid på det denne gangen. Faktisk så håper jeg de for en gangs skyld er troværdige... Men... den som lever vil se. Har uansett en haug med skaller som burde få duppet seg litt, samt noen finske superwobblere jeg også er ganske sugen på å teste litt. Men det skal ikke skje i 10ms eller mer

torsdag 8. januar 2009

Pakke fra Danmark ankommet

Med Northern King, spesial Den Stive og spesial Apex. Laget i noen få farger til en butikk i Kongens by. UV. Gleder meg til å bruke disse. Skal testes både på Vänern, Østersjøen og Mjøsa. Dette var en pakke som ble bestilt i fjor, men pga julerush hos posten og tollvesnet ankom de ikke min øy før i dag. Moro :) Men, vel drøy pris, å kjøpe fra Danmark er ikke noe som kommer til å skje igjen, da fortolling kom på 320kroner. Dette er råpris på varer verdsatt til 563kroner. Posten og AS Norge er GRIBBER. Men men var kun her en fikk tak i de apexene.

tirsdag 6. januar 2009

Skeptisk

Sol -3° Svak vind, 2,2 m/s fra sør

Sol. Svak vind, 2.2 m/s fra sør. 0 mm nedbør i døgnet.

Snø -2° Lett bris, 4,2 m/s fra øst-nordøst

Snø. Lett bris, 4.2 m/s fra øst-nordøst. 1 mm nedbør i døgnet.

..til at værvarslet holder seg så bra. Vanligvis når en planlegger turer, bør en finne frem bøker, dvder osv for da blir det VIND på Vänern. Men det er mange mange dager igjen så det rekker nok å blåse opp til både 10 og 14 sekundmeter, men da holder jeg meg hjemme. Har ingen seilbåt så det så.

I dag har jeg knytt agnskaller og Vuoksi Raksi, var manko på treblekroker som gjorde at en bare fikk knytt 8 skaller, men skal få knytt noen flere med tiden. Bare få tak i treble i strl 4 og 6 først. Mustad, Owner eller Gamakatsu. Må være mulig å oppdrive noen slike en eller annen plass.

mandag 5. januar 2009

Nye stenger vurderes

Antagelig de råeste stengene en får til DipsyDiver bruk. Har blitt produsert i noe Shimano kaller TC4 konstruksjon. Dette skal være en miks av diverse dill i indre og ytre kjærner. Stangringer er surret med en spesiell type tråd som i følge produsenten skal være mye mere slitesterkt en noe annet som finnes på markedet i dag. Stanga har en medium heavy aksjon og har 10 stangringer pluss toppring. Lengden er 9,6' og de må bestilles abroad da det ser ut som den norske importøren ikke har tatt inn disse. Men men... greit å ha stenger som tåler DipsyDiver kjøring også, selv om jeg er ganske sikker på at Greys stengene også fikser den biten. Men men... hadde lyst på litt nytt i år også. Nå må det etterhvert investeres i flere sneller... Snakker her om Tekota (da intet annet duger) hvor mange får en vente å se på, og om det blir handel i år eller ikke får bli et åpent spørsmål. The wallet styrer dette som alt annet. Tipper de er knall til sideparavaner også, mulig de er noget stive til Mjøsa med sine 15-30lb, men på dipsy og paravaner er stivhet et pluss.

lørdag 3. januar 2009

Plotter Ekkolodd Radar Værstasjon AIS

Eller hva? Jeg funderer fælt på den nye HDS serien om dagen. Innebygd broadband sounder og gps. Høres jo riktig så bra ut, en kan visst koble til både det ene og det andre på denne. AIS, Radar, Værstasjoner osv osv. Hvor mange NMEA 2000 tilkoblinger det er vet jeg ikke, for teknisk har jeg aldri skrytt på meg å være, men engelsk kan jeg så skal studere noen kataloger etterhvert. Står jo allerede en del om denne serien på nettet. Broadband Radaren som skal komme i 2. kvartal er det som for meg virker mest spennende i og med at denne skal avgi mye mindre stråling en de radarene som eksisterer på markedet i dag, og i og med at Lowrance har hatt en nært samarbeid med noen militær tilknyttede firmaer i planlegging og produsksjon av denne så virker det vitterlig spennende. Vil den være så mye mere "lettleslig" en de modelene som finnes på markedet i dag. Når det gjelder Broadband Sounder som var den store nyheten i fjor er det liten tvil om at dette er et bra redskap i fiskeletingen, men jeg er i sterk tvil om den faktisk er bedre en Furuno sine FCV maskiner. Jeg er skeptisk, men ikke negativ.

Det som virkelig er fint med nyheten fra Lowrance er at nå må de andre følge etter og produsere mindre skadelige radarer, maskiner som er lette å bruke, samt forstå. Jeg har ikke testet de nye Lowrance produktene så jeg vil ikke skrive gratulerere enda, men kjempemessig at det kommer nye og brukervennlige maskiner. Det er innebygd GPS i HDS serien, sikkert knakende fint for de med åpne båter og styrpulpetbåter, men for oss som frykter kulde, sludd, regn og vind er innebygde antenner ikke mye å rope hurra for. MEN en skal kunne koble til en ekstern antenne til HDS serien så da løser evt dårlige signaler seg... Kommer sikkert til å koste noen kroner ekstra. Videre skal denne kunne vise deg drivstofforbruk på motoren din. Gjelder i allefall for Yamaha og Suzuki. Kort sagt, denne maskina skal kunne tilkobles det meste av marin teknologi som leser NMEA 2000 og 0183

Her er et bilde av Broadband Sounder teknologien. Ser jo unektelig fint ut.

Her ser en tradisjonnele radar bilder 4 og 1KW kontra Broadband. Ut fra bildene hersker det i allefall liten tvil om at Broadband radar er mere nøyaktig og lettlest.

Og til slutt: grattis med Emil, søstern og Håkon

fredag 2. januar 2009

Blir det motorbytte?

Har hatt samtale med Yamaha og Suzuki vedrørende utskiftning av motorene på båten. Valgene det står mellom hvis det blir bytte er fra 225/15 som det er i dag til 300/25 Suki eller 250/20 Yamaha. Motorene som sitter på i dag veier totalt 311kg, med nye Suki motorer blir vekta 355, med Yamaha blir vekta 340kg. Effektmessig faller Suzuki alternativet best ut, men det er jo også et spørsmål om pris det her. Jeg er i allefall veldig spent på om det blir nye motorer bak på hekken. Håper spørsmålet blir avklart forholdsvis fort så vi får kjørt de inn i god tid til Trolling Masters og montering av Coastkey enhetene. Jobber også med andre trolling relaterte prosjekter.
Neste trollingtur blir antagelig i midten av januar. Må fiske inn mannskapet til Trolling Masters. Kanskje det er nye motorer på hekken da?

Ellers er det nå vel overstått, så folket får ha et riktig så godt nytt trolling år. Skitt fiske!