NTNUs beskrivelse av vurderingskriteriene er god. Den bør vi også følge. I løpet av min undervisningskarriere på 30 år, har jeg alltid gitt karakterer direkte, uten noen konvertering fra en prosentsakala. Å gi karkaterer direkte etter gammel mal vil jeg fortsette med. Den har i all hovedsak stemt på tiendedelen med den karaktersetting som mine sensorer har benyttet opp gjennom årene. Konvertering fra karakterer med tiendedeler til den nye skalaen, som jeg vil benytte, inntil noe annet eventuelt blir bestemt skal gjelde for hele TF, sees i kolonnen til høyre.
Symbol | Betegnelse | Generell beskrivelse av vurderingskriterier | Tallkarakter |
A | Fremragende | Høyt kunnskapsnivå. God analytisk evne. Kan bruke kunnskapen selvstendig. | 1.0 - 1.6 |
B | Meget god | God oversikt over kunnskapsfeltet. Kan bruke kunnskapen selvstendig. | 1.7 - 2.2 |
C | God | Kan gjøre greie for de viktigste elementene i fagfeltet. Kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. | 2.3 - 2.8 |
D | Brukbar | Oversikt over de viktigste kunnskapselementene mangler. Kan ikke bruke kunnskapen selvstendig. | 2.9 - 3.4 |
E | Tilstrekkelig | Tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kan ikke bruke kunnskapen selvstendig. | 3.5 - 4.0 |
F | Ikke bestått | Mangler både detaljkunnskap og oversikt. | 4.1 - 6.0 |