Totalt antall sidevisninger

20 September - Dag 4

Etter frokost tok hvite busser oss med til saltgruvene. Guidingen tok ca to timer. Vi begynte på 60 meter og gikk ned til 120 meter under bakken. Nede i gruvene var det både statuer som var laget av salt og katedraler som gruvearbeiderne brukte før dagens arbeid. Lunsjen hadde vi på Hard Rock cafe i Krakow sentrum i gamlebyen. Etter lunsj gikk elevene gruppevis på shopping i gamlebyen. En gruppe ble med Østensjø utekontakt Linde på leting etter den store kjærligheten. Legenden sier at hvis man besøker Krakow og finner den største bjellen i byen og rører ved dens hjerte vil man finne ekte kjærlighet i livet. De klarte alle å finne bjellen og har dermed sikret en lys fremtid i hell og kjærlighet;) Samlingsstedet etter shopping var Maria kirken, her spilte de fanfare på toppen. Etter dagen i Krakow ble vi kjørt tilbake til hotellet og her arrangerte vi disco/ungdomsklubb.

19 september - Dag 3

Etter frokost dro vi til konsentrasjonsleiren Auschwitch. der ble vi guidet rundt fordelt på tre grupper. jon martin, thea, madelen, adrian, helene og abirami leste dikt og det ble lagt ned blomster. etter lunsj dro vi til birkennau hvor vi møtte guidene igjen, vi avsluttet det hele med en middag i ss brakkene, dette var selvfølgelig en opplevelse med mye sterke inntrykk og følelser, elevene var veldig omsorgfulle med hverandre. da vi ankom hotellet var det tid for badeland som ligger visavis hotellet. noen valgte og bli med på shopping og mc donalds istedet.

18 september dag 2

Opp tidlig om morgenen...mange trøtte!!!!

Alle var opplagt og i godt humør...de fleste ihvertfall.

Vi måtte gå i land og ble møtt av bussen på kaia. Nå er vi i Rostock. Frokost var i vente på et fantastisk kurshotell med buffet. Her fikk vi med oss matpakker til senere på dagen. På bussen lærte vi om krigens begynnelse, vi fikk se film om tidsvitner og en langfilm som het "Flukten fra Sobibor". Alle oppførte seg eksemplarisk og fulgte med. I dag har vi lagt bak oss 12 timer på buss inkl. pauser. Nå er vi kommer frem til Swing Hotel i Krakow, hvor middagen venter.

17. September, Dag 1

Flott oppmøte på Skullerud skole med mange spente ungdommer og foresatte.

I Rygge møtte vi en annen buss som samkjørte med oss nedover.

Vi hadde kjøreetapper på ca 2 timer med korte stopp, hovedstoppet ble på Björkäng med lunsj til alle sammen. i fikk Svenska Kjöttbullar och potatis ;)

Videre kjørte vi nedover til Trelleborg, hvor vi måtte vente på ferja i ca 2 timer. Sjåførene kjørte oss inn til sentrum, hvor mesteparten av ungdommene gikk på Mc Donalds og slappet av.

Her hadde vi også premieutdeling av beste og nestbeste slger av husholdningspapir og kakebokssalg, hvor eleven fikk 65€ på førsteplass. Vinnerne var....Madelen Flatebø Henriksen, Nora Sadun, Ailin Berntsen og Hodan Hassan.

Vi kom ombord ved elleve tiden og gikk rett til middag som var litt utvannet kjøttdeig med spaghetti.

Båten vi kjørte var en "frakt" båt, hvor vi ble inndelt i lugarer på 2, 3 eller 4 på hver luggar. Det var litt ventetid, men til slutt hadde vi fått alle luggarer og stillheten spredte seg.

Vi skulle bare få noen timers søvn, da vi måtte stå opp 5 neste morgen for å gå av båten halv syv.

Bildene er fra buss nr 2, Håby, Björkäng och ferja.

Salg av abonement

Kontakt person: Peggy Aasheim

Salg av prøveabonnement hvor vi vil tjene 249 ,- for hvert ekstra abonnement.
Aftenposten har opprettet et abonnement spesielt for skoleklasser som lyder på 6 uker med morgen utgave for kr. 259.
Det er bergenet at elevene skal selge minimum 3 abonnementer hver.

Samarbeidet er helt uten økonomisk riskiko og forpliktelse.
Aftenposten står for utsendelser, ferdig frankert bestillingsmatriell og pengeinnsamling.