ELBRUS

26.07.09 – 07.08.09

Bestilte tur med EcoExpeditions mer eller mindre på impuls, hang også på et Moskvatillegg.  Trente lite for turen fordi jeg regnet med at sykkeltreningen før Trondheim – Oslo skulle være tilstrekkelig og litt turer i skogen etter det ville gjøre meg klar.

Kjempe oppladning til turen for min del.  Ble litt syk etter styrkeprøven, som holdt seg i alle fem ukene før Elbrusturen.  Det gjorde at jeg fikk gått til sammen rundt en time i skogen og var litt tett i halsen allerede før turen.  Erfaringsmessig blir ingen ting bedre med økende høyde.  Kjørte bil inn til Oslo og overnattet fra fredag til lørdag og tok Aeroflot til Moskva.

Ingen problemer på flyet.  Fant koselig reisefølge og vi fant frem til transitt bussen sammen.   De andre kom til etter hvert.  Hyggelige folk hele gjengen.

Ok kjøretur uten sikkerhetsbelte til Treskov.  Sjåføren røykte og spilte russisk poppmusikk.   Vibeke klarte å miste lommebok og nøkkelen sine under en liten stopp. Spiste middag rundt midnatt og køyet raskt.

Sov godt.

27.08.09

Frokost var ok.  Litt hard havregrøt, men spisbar.  Vi skulle opp langs skiheisen, ca 1000 høydemeter.  Trodde camelpack var brukt før.  Det var feil.  Smakte fryktelig av vannet.  Hadde da bare en liter med vann.  Turen opp gikk fint.  Masse fint å se.

Da vi gikk nedover fikk jeg problemer med dehydrering.  Ble faktisk svimmel.  Da guiden stoppet nesten nede fant jeg ut at det var best ikke å si hva jeg mente, men bare gå ned.  Drakk 1.5 liter vann på styrten og en 1.5 tilter til før kroppen ble fornøyd.

Ved middagen imponerte guiden.  Det er ikke lurt å drikke for akklimatisering før lunch.  Dun var ut på toppturen  og det var heller ikke nødvendig å ta med seg sjokolade på turene siden lunchen var så tidlig som 14.  Han kom med mange tips til utstyr vi burde ha som ikke stod på pakkelisten, termos alpinbriller, liggeunderlag.

Jobbet litt med stegjernene.  Trodde først de ikke passet, men etter en erfaren Lars hadde sett på problemet et par sekunder ble konklusjonen snudd.  Merete var dr. professor i å sette på gamasjer på sko.  Med hennes hjelp gikk det men kostet en del svette. Guiden sa det var litt unødvendig det vi drev på med.  Kanskje han ikke tenkte på at det varmer litt ekstra og beskytter andre klær mot stegjern med gamasjer, selv om var plaststøvler under.

28.07.09               Tur til helikopterstedet.

Vi startet rundt 08:30. Det var en enkel tur i regn.  Det ble få bilder siden utsikten var så dårlig.  Det gikk først opp gjennom tilløpet til landsby før vi svingte av gjennom en gård, i hvert fall forbi ent fjøs.

I dag imponerte guiden og Roy.  Roy på grunn av at han demonstrerte at det å bli bløt er ufarlig og guiden for å måtte gå raskt fordi han frøs.  Legendarisk på toppen når guiden kritiserte Merete for å gå i noe så dumt som en tynn ulltrøye under skalljakken.  Den som hakket tenner var guiden, Merete var god og varm.  Han som ikke trengte noe lunch kom og tigget nøtteblanding.  Vi fikk straffen for å ha hatt med litt snaks, lunchen ble like før 16.  Han var også rar ved at han ikke fikk alle med seg ned.  Vibeke, Roy og Jahn Olaf konturerte om å bli lanterne rouge.  Behovet for å tørke klær var nytt for vår venn, men hotellet hadde et fyrrom med god tørkekapasitet.

Merkelig nok har ikke forkjølelsen ikke har blitt skikkelig sint.  Begynner nesten å bli optimist for resten av turen.

29.07.09

Været var virkelig bra fra morgenen, det var da.  Frokost klokken 9.  Beste havregrøt til nå.  Svensken spiste nesten opp, sikkert derfor det ble dårlig vær utover dagen.  Kaldt, tåke og snø på gåturen.  Vi kjørte først opp til starten på gondolbanen før vi bar usannsynlig mye mat til gondolen og tok den opp.  ”Hotellet” var ok, men bare noen fikk sengetøy.  Vi hadde nå egen kokk og fikk beste lunch til nå.  Suppe, som vi spritet opp med hvitløk, brød som det gikk an å spise og pålegg som smakte.  Vi hadde håp om å få en tidlig lunch siden frokosten ble så sen, men den kom bare ca en time senere enn annonsert.  Etter lunch gikk vi en tur til et vann.

Fotografen var aktiv.

Det ble bygget en liten varde på toppen.

Trykket i dag var 717 hPa.

Middagen i dag var kylling, bønner og poteter.  Mat, men kaldt.  De tror vist vi er litt småspiste.  Merete mente dette var foring, og smakte bare opp kyllingen.  Litt uvant at folk kan røyke når vi sitter og spiser.

30.07.09

Kom oss tidlig opp og spiste frokost.  Guiden var som normalt ekstremt informativ.  Måtte vente ved stolheisen.  Også i dag måtte vi bære mat. Vi gjorde det for den irske gruppen også.  Blir spennende om vi noen gang får egg.

I dag var det tåke og nesten 0 sikt. Allikevel var det varmt og godt.  Fin tur opp til pirut.  Var der en halv time og kom ned til kald suppe for lunch.   Traff en nordmann som hadde gått til toppen.  Han anbefalte definitivt dunjakke og han hadde hatt på seg 2 stilongs + ytter klær.  Lars tok en mann til mann prat med guiden, det var ikke råd han presenterte om høyde, men hans egne erfaringer.  Etter krigsråd rundt bordet ble vi enige om at det å ha en sur guide var dumt og at vi skulle spise og drikke som vi ville og kle oss etter de erfaringer vi har.

Hytten var litt moro.   Egentlig en litt bred container som er transportert opp og innredet med to brede køyesenger.  Plass til 12-16 stykker.

Tallet i dag er 653 hPa.   Lars har tilsynelatende problemer med høyde.   Liv har litt hodeverk, ellers bra.

Fikk for første gang se majesteten, fikk tatt mange bilder.

31.07.09

Frokost med en tykk variant av havregrøt.  Gikk ned.   Dagen var perfekt.  Fint vær sol fra skyfri himmel.  Nydelig fjell i Georgia.  Kunne sitte lenge å se på fjellene.

Gikk tom for energi.  Guiden har ikke hastighetsregulering og da går det så raskt som mulig helt til toppen.  De fleste var fornøyd 100 meter under dagens mål.  På vegen ned hvilte vi litt og slappet av.

Elbrus var også bra.

Lunchen i dag var laget av Jana.  Ekstremt god suppe i dag.

Lars har kommet seg og har ikke høydesyke, ble ikke verre av å haike med snømobilen opp til 3800 meter.

Merete bestemte seg for å gå til toppen i natt.  Årsaken var at værmeldingen så dårlig ut.  Hun fikset snowmobil og personlig guide.  Guiden vår virket kjempefornøyd over opplegget.  Hun fikk ikke frokost og heller ikke mat dagen da vi gikk til toppen.

Det ble en del fotografering av månen.

01.08.09

Merete kom av sted til tiden.  Bråkte utrolig lite mens hun gjorde seg klare.  Spiste frokost og snowmobilen tok bagasjen vår opp og vi gikk.  Enkel tur på en time.  Været var bra.

Øvde litt på å bruke isøks etter fall i bratt bakke.  Morro å renne.

Til lunchen klokken 14 kom Merete kjempefornøyd og hadde vært på toppen.  Nydelig vær.

Det blir topptur i natt. Værmeldingen sier noe snø, men 5 grader og 5 m/s vind.  Klargjorde og slappet av for avgang klokken 05:00.

02.08.09

Til frokost fikk vi engelig egg.  Ut av to brett, ble det servert 10 egg.  Masse diskusjoner om påkledning.  Det ble stillongs, fjellbukse, T-skjorte og dunjakke.  Kom av gårde med snowcaten rundt klokken 5.  Det ble for varmt og skiftet ut dunjakke med ulltrøye og gore-tex jakke.  Vi gikk de første 130 høydemeterene på 26 minutter, 5 meter i minuttet (guiden hadde antydet 40 minutter på strekket som normaltid).  Det ble noe for raskt for meg og jeg ble kastet i den sene gruppen med Lars og Vibeke.  Det gikk rolig etter at jeg hadde fått av stillongsen.   Været var perfekt, nesten ikke vind og sol fra klar himmel.  Etter hvert var det skyer under oss.  Vibeke ville stoppe for å ta bilder og drikke litt. Det nektet han og ble rimelig forbandet på meg da jeg drakk allikevel i fart.  Vi fikk lov til å drikke etter å ha gått i et par timer.   Vibeke gikk tom for væske og energi og fikk ordning på drikke og spisestoppene slik at hun klarte å komme seg videre.

Oppe på sadelen fikk vi lagt igjen ryggsekker og alle ville forsøke toppen.  Det gikk ikke fort, rundt 1 høydemeter pr minutt, men vi kom opp.  Pulsen min var sjeldent over 120 og jeg slet ikke akkurat hardt.  Lars som gikk bak meg imponerte stort.  Jeg snudde meg av og til for å forsøke å gi et oppmuntrende blikk – det eneste jeg så var en mann som hang over stavene.  Farten var satt av Vibeke og jeg regner med at hun gikk så fort som hun under forholdene klarte. De bratte hengene gikk fint for meg.

Vi kom til toppen rundt 14:20 etter over 9 timers innsats.  Gøy å ha nådd målet. Tok diverse bilder og gikk ned igjen. Det bratte henget gikk for min del, takk til Lars om gikk stødig forand meg og Vibeke som gikk bak og gav meg instruksjoner.  Det gjorde at jeg kom ned 45 helningen.  Guiden ble av en eller annen grunn veldig god til å ta pauser etter sadelen og det gikk uendelig sent.  Etter hvert ble det tåke og snø.  Jeg begynte å slite, det var hardt å gå ned 1700 meter.  Trøtte og slitne kom vi til hytta etter 13.5 timer.  Middag med sjampis og kake var veldig bra.  Alle sov godt den natten selv om irene skulle ut på tur.

Noen var litt slitne.

Ble av alle ting solbrent på tungen.  Hadde eksponert den for sol for å varme opp den kalde luften litt.  Det var vondt å spise i mange dager etterpå.  Solbrent under nesen og på leppene var jeg også.  Litt amatørmessig egentlig.

03.08.09

Vi stod opp rundt 7 og spiste og pakket snowmobile.  Gikk ned til skiheisen og tok den ned og var heldig å komme i første gruppe til hotellet.  Driting, dusj, sjegging og tannpuss var savnet og gjorde enda bedre enn forventet.  Det ble klargjøring for lunch og påfølgende fest.   Guiden glimret til med ikke å spørre om liv i badstuen.

”festmiddagen” ble en gastronomisk skuffelse.  Festen etter ikke dårlig, det var liv til rundt 2.

Selv om jeg aldri lykkes i å finne ut hvem som var Dagfinn og hvem som var Eivind, var det hyggelige fyrer.

Den lokale baren hadde Elbrus på veggen.

Svensken hadde brukt for mye penger på turen og tok seg en barjobb.

04.08.09

Stod opp veldig tidlig og gikk like etter til frokost 08:00.  Vi kjørte noen mil tilbake og hadde en fin tur innover en dal.  Så masse kuer.

Noen av oss gikk for å se på en foss. Det var bare en liten bekk og lite å vise fram til nordmenn.

Planlegger mount blanc tur neste år med samme gjengen.

05.08.09

Vi fikk etter mye om og menn kranglet oss til ikke å måtte vente hele dagen på hotellet før transport til flyplassen.  Etter å ha kontaktet Sasha, fikk vi lov til å reise til en liten by og være der allene før vi tok taxi til flyplassen.  Lette etter lommeboken til Vibeke på turen, men fant den ikke.  Fin by.  Pansatte baggasjen på busstasjonen.

På ettermiddagen fikk den kvinnelige delen av reisefølge øye på et kjøpesenter med hele 4 butikker.  Det endte med at resten ble henvist til en Café.  Her måtte de drive tiden med det som var å drikke og å se på ”modeller” av ulike format som bar årets ”mote”.   Dersom de tre representantene av det sterke kjønn hadde fått to-tre år trening kunne det tenkes at det kunne vært mulig å venne seg til situasjonen. Pål mente til og med at noen av ”modellene” burde få spørsmål om de ønsket plass i sekken hans, jeg hadde en tilbøyelighet til å være enig.

Spiste en ualminnelig god middag.  Masse god mat.  Reiste til flyplassen med en minibuss .  Ble stoppet i kontroll på vegen.  Vibeke hadde litt problemer med å produsere riktige dokumenter.

Flyturen til Moskva gikk veldig fint.

06.08.09

Sightseeing i Moskva.  Kjørte først til et marked.

Det var et par dukker å få kjøpt.  Kjøpte selv en skinnlue.  Etter uendelig lang tid var damene ferdige med å handle og vi kunne reise vider til båtturen.

Tok båten til kreml og var på den røde plass.  Røde plass er egentlig den fine plassen. Røde og fine er visst nok samme ordet i noen sammenhenger.  Mange bryllup denne dagen.  Alle skulle på den røde plass i limmo og drikke champange.  Det var en uforglemmelig tur.  Spiste på en ok restaurant og kjørte til flyplassen.  Turen hjem gikk greit, bortsett fra at bilen ikke ville starte.

Moskva og Russland var mye bedre enn forventet.  Standarden på alt vi så i Moskva var veldig bra.  Bilparken egentlig bedre enn i Norge.  Masse fine bygninger.  Vestlig propaganda må ha lykkes med noe.....