mandag 30. august 2010

Hovedøya - Nordstrand

Frokost ute, vasking og pakking. Ferje kl 1635 sammen med Birgit og Ronny. Helaften med grilling og vin i Mylskerudveien.

Til lørdag blir det fest!
Alle som vil være med er velkomne til
"Knut på tur med Cara fest" i
Mylskerudveien 41c lørdag 4. august kl 1800
:-)

søndag 29. august 2010

Evjesund - Halvorshavn - Hovedøya

Tollerne drar videre med uforrettet sak etter andre besøk på Cara

Det ble arangert et lite fyrverkeri for avslutningen av "Knut på tur med Cara".
Avgang Evjesund kl 1315. Det er vindstille så det ble seilas med motor. På andre siden av fjorden var det et fint skue. Hollenderseilasen med alle båtene, bl.a. båten til Hanne og Olav med Eva, Doug, Børre som mannskap. Som sagt det er lite vind så de var ikke kommet lenger enn Horten. Hollendern starter på nordenden av Jeløya!
Cara fortsatte for motor til Halvorshavn ved Filtvet for bunkers. På dette strekket kom tollerne igjen! Jeg hadde "baksturn" og stod i oppvaska da tollerne plystra og ropte er det noen hjemme. Cara med autopilot klarer seg jo greit sjøl, og tollerne kom opp på hekken. Vi kadde 6 knops fart. Jeg fortalte at de måtte skjerpe seg og ikke forstyrre i oppvaska.
Da jeg seilte forbi huset til Ingunn og Thomas ringte jeg dem. Thomas svarte fra fra Nord Italia. Der var det 35 grader og jeg som satt å frøys.
58 liter diesel for kr 8,15 pr.liter. Fylte sist i Egersund. Der kosta det kr 6,95.
Fin seilas til Jeeten ved sandtaket. Strømmen hadde akurat snudd, og vinden kom fra øst.
Tok ned seilene i vindstille. Uværet med blåsvarte skyer trakk seg opp idet det begynte å lyne og tordne. nordavind rett mot. Fyra nede, kjørte høy musikk og tok en Gt.
Ankomst Hovedøya og Arbeidernes båtforrening kl 2000.
Hvor er nøkkelkort og alle de tingene man bruker hjemme.
Pepperbiff og en karaffel på "Den grønne", Revierhavna kro på Hovedøya

lørdag 28. august 2010

Fredrikstad - Larkollen - Evjesund

Hosta bare halve natta i natt.
Klokka 1100 troppa jeg opp på rådhuset.
Via resepsjonen fikk jeg
kontakt med Lars Øivind Nielsen. Vi avtalte et møte kl 1200. Men kl 1145 ringte han og beklaget at Bent Olsen, som er ansvarlig for ferjene i Fredrikstad ikke kunne møte. Han ba meg sende en mail med søknad og attester. Sjøl hadde jeg alt klart på
minnepenn i lomma. Lars fortale forøvrig at man må ha D5 dekksoffiser sertifikatet. Det sammen med 36 mnd. fartstid.
Dispensasjon fra sjøfartsdirektoratet er vrient å få, så det var litt nedtur. Men jeg har ikke gitt meg .-)
Båten som ligger på brygga foran Cara hadde vært med i ARC race over Atlantern og skrevet blogg sailing-safari.com.
Safari skulle på et reunion-møte på Malmøya i Oslo. Cara ble forhalt 10 meter og jeg fikk full vanntank igjen. Sykla til Storgata 18, en sykkelbutikk og kjøpte en eike til forhjulet på sykker'n. Det har gått hardt for seg i lasterommet.
Avgang kl 1600. Deilig seilas, men ved Engelsviken forsvant vinden en stund. Kokken i byssa hadde ovsbakte poteter med hele hvitløksfedd og olje. Kokken drikker også rødvin. Styrmann må klare seg med øl.
Feide inn bak moloen på Larkollen, og hadde det herremåltidet med entrecote og gresk salat.
Avgang kl 2345 til Evjesund. Fant bøya, men jammen er det mørkt kl 0050. På med NRK1 og program med gamle rockere fra 1965, og Skype med kjærsten.
Plankebæreren i Fredrikstad

torsdag 26. august 2010

Fredrikstad

Terje kom kl 1000 som avtalt, og vi gikk på Rådhuset sammen.
Hadde en kort samtale med Lars Øyvind Nilsen som ville snakke med meg seinere på dagen.
Terje og jeg dro ned til ferja og jeg fikk en tur med skipperen både på den som går med elva og den som går Gamlebyen fram og tilbake. Nilsen ringte ikke så jeg blir til i morgen. Jeg har ikke noe å tape på det.
Kjerti Havenstrøm dattera til Ingrid, sendte en sms å ville seile med Cara for å lære å seil. Hun skal til Karibien i vinter. Vi hadde en hyggelig telefon samtale så vi får se i morgen.

Edholmen - Fredrikstad

Avgang Edholmen kl 0915 med vind styrke 14 s/m nordøst, altså rett i mot.
Det ble Jerngenoaen i 1 time og 3 kvarter. Framme kl 1100.
Broen åpner kl. 1200 så jeg ble liggende på oversiden av Kråkerøybroa.
For å strøm og vann kom jeg i prat med Terje Gundersen som bor i sin Bavaria 38. Han er skipper på ferja som går mellom gamlebyen og byen. Han inviterte på en øl ombord.

Historien, den lange, begynner i fjor høst på Samos.
Wiggo og jeg snakket sammen på en idyllisk gresk taverna, om akkurat ferjene i Fredrikstad.
Jeg reiste hjem og tok kystskippereksamen.
I morgen har jeg faktisk laget en avtale med Terje om at vi sammen skal ha en prat med hans arbeidsgiver Fredrikstad kommune, som driver ferjetrafikken her i byen.
Sykla opp til Wiggo og han lagde middag til oss mens jeg dusja etter sykkelturen. Er kortpusta og hoster jævlig, men det ble middag og øl, snaps og fotball kamp.
FC København rundspilte Rosenborg
Sykla hjem til Cara og hosta hele natt. Må vel finne en lege?

tirsdag 24. august 2010

Edholmen i le for vinden nord på Kirkøy

Bilder fra Doug ankom i dag:-)
Veldig hyggelig med bilder av Cara utenfor Lista. Og frokost i Imsasundet

To døgn ved kai med mye vind, i øyeblikket blåser det 22 s/m.
Cara ligger riktig, men jeg sov lite i natt.
Måtte legge ut mer fortøyninger og Cara kaster på seg, slik at skuffene må låses selv her ved kai.
Jeg er også i dårlig form, det er ikke skjørbuk. Så Marianne, jeg svarte deg i går at jeg skulle sove på om jeg var på hjemvei eller ei.
Jeg seiler hjem nå, når stormen har lagt seg. Får ta Danmark neste år.
Er lei dårlig vær nå.
Ferjene Bohus og Tor Viking, som går Strømstad - Sandefjord er innstilt og hadde 7 meter bølger i følge kapteinen ombord på Bohus.
Ferja Stavanger, som går Moss - Horten inne i Oslofjorden var innstilt og startet kl. 1730. Så der har det løyet litt. Det er mange båter som har slitt seg og det er oversvømmelse på Fjellberg i Fredrikstad. Glomma er i ferd med å gå over sine bredder i følge Østlandsendingen.
Her jeg ligger er det kjedelig, men jeg har ikke tatt fram sykkelen for det regner for jævlig :-)

Edholmen

Det er meldt storm i Skagerak. Har lurt på om jeg skulle dra inn til Fredrikstad før den kom, men nå er vinden allerede oppe i 18 m/s så det blir ikke noe av.
Formen er dårlig så det er forsåvidt greit å ta det med ro. Men det begynner å bli dårlig med utvalget i kjøleboksen.
Her finnes det ikke en butikk i mils omkrets så jeg vurderer å dra fram sykkelen etterhvert for om mulig å finne fram til et sted å få handlet litt og få ut litt cash.
De melder på radioen at alle båter bør holde seg i havn og at båteiere bør sjekke båtene sine da det allerede har røket endel moringer og fortøyninger rundt omkring. Jeg ligger godt og trygt i le her, men det rister i masten og rugger i båten.

mandag 23. august 2010

Resø - Strømstad - Edholmen

Fin seilas fra Resø 1130 i medvind slør over Kosterfjorden. Seilte gjennom sundet ved Ekenes på Koster for turens skyld. Ankom Strømstad kl 1400 hvor Arild mønstra av og reiste til Nordby for å handle.
Cara satte kursen nordover Sekken i 17 m/s og bølger babord tvers. Fortsatt moro å seile gjennom det trange sundet mellom Herføl og Sandøy.
I Skjærhalden var det vrient å legge til i den sterke pålandsvinden, så jeg sløra opp til Edholmen, som ligger nord på Kirkøy. Her er det le for sørvesten.
Jeg må gjøre opp status.
Det har vært mannskap ombord siden 13. august.
Er i dårlig form og det surkler i brystet. Jeg hoster og det sitter noe i bronkiene.
På min litt harde to timers spasertur på Kirkøy løsna det litt.
Skjorta er blitt trang.
I samtale med Storebroder`n avtalte vi 14 dager på Samos i uke 39 - 40. Moro!!!

lørdag 21. august 2010

Væderøarna - Resö

Avgang Væderøarna ca kl. 1600 med retning Resö, som Per har fortalt om flere ganger.
På telefonen kunne han gi oss info om innseilinga til den fine havna.
Det var grov sjø og ganske mye vind (15 m/s) så det var bra at vi ikke lenger hadde gummibåten på slep. Arild hadde tømt den for luft, vasket og pakket den sammen.
Bølgene kom på skrått inn bakfra og var høye og krappe, og vi kunne nesten ta på dem ved siden av båten.Ankom Resö ved 1730 tiden.
Der la vi oss langsmed moloen ut til restaurant, som var en typisk turistfelle. Men også her skulle feires bryllup så det var stengt for oss, heldigvis.
I seiltøyet gikk vi langs brygga og fant plakaten som fortalte om Panget 200 meter opp i veien. Stedet var fullbooka, men vi fikk bestilt bord til 2030.
Bestillingen ble en nydelig fiskegryte, med to forskjellige fiskesorter, reker,kreps og tilbehør, og for ikke å snakke om god vin til, som gjorde kvelden.
God mat og den peneste serverings dama.
På hjemveien leita vi etter Malin fra "Vi på Saltkråkan."

Fjällbacka - Væderøarna

Arild ringte gjestgiveriet ute på Væderøarna og bestilte bord for oss til middag. Det var et sjakktrekk. Deretter seila vi ut fra Fjällbacka med kurs mot den lille øygruppa ute i havet. Ankom Væderøarna og fikk kongeplass i le langsmed brygga i den gamle loshavna. Væderøarna er et nydelig sted.Det er gjort endel forandringer her siden sist jeg var her. Det var sommeren for 2 år siden. Bl.a. er den gamle badstuen revet og det er bygget bar der istedet for. Men det er også bygget badestamp med utsikt over bukta.Jeg har vært her mange ganger i løpet av årene. For Arild er det første gang her ute.Det finnes nå en egen side på Facebook for "Væderøarnas Værdshus", der både jeg, Arild og Sidsel er blitt "venner" og Arild hadde lyst til å besøke stedet.Vi spiste en flott middag og det ble helaften.Forretten var Væderøarnas Musselsoppa.

Hovedretten min
Ungsbakad Koljeryg med rødvin saus
Arild hadde Pocerad Helleflyndra m skirat smør. Hvitvin en Sancerre

torsdag 19. august 2010

Brevik Fiskehavn - Fjällbacka

Vi våknet tidlig og spiste en god frokost.
Så leide vi sykkel til Arild og jeg dro opp min fra lasterommet. Tok en sykkeltur og viste Arild rundt på Syd Koster. Det er første gang Arild er her.
Vi syklet bl.a. til Kyrkosund, gikk tur opp på Valfjellet bak kirken og dro til sundet mellom Nord- og Syd-Koster. Der tok vi den lille kabelfergen over til Nord-Koster. Der var alt stengt for sesongen allerede.
Vi handlet på den lille super'n midt på øya og dro tilbake og spiste en nydelig lunsj ombord i Cara.
Kastet loss ved 1600 tiden med kurs for Væderøarna. Men pga. uryddig og krapp sjø som gjorde seilasen litt slitsom bestemte vi oss for å dra til Fjällbacka istedetfor. Her ble det helaften ute med nydelig mat og godt drikke.
Så drar vi videre til Væderøarna imorgen.

Strømstad - Brevik Fiskehavn på Syd Koster

Straks etter at Sidsel hadde satt seg på bussen til Oslo kl 1200, dukket Arild opp. Litt tidligere enn forventet. Og jeg som er i dårlig form, hadde ikke gjord meg ferdig med forberedelsene til mannskaps bytte, men Arild ble innstaler i forpiggen og fant seg for tilrette.
Vi tok en tur på Systembolaget og Super'n og bunkret . Vi hadde en fin lunsj ombord før vi seilte mot Koster.
Satte seil litt over kl 1600 og hadde en kjempefin seiltur til Koster gjennom Kostersundet, og til Brevikfiskehavn. Ikke mye vind, men en fin kveld med spesielt lys.Det er ganske tomt her nå i forhold til høysesongen som nettopp er over. Det er god plass og vi breier oss langsetter brygga.

onsdag 18. august 2010

Hankøsundet - Strømstad

Fra Hankøsundet gikk vi for motor til Strømtangen fyr. Fra Strømtangen til Strømstad hadde vi en kjempe fin seilvind på flatt vann, vinden kom fra nordøst. Seilte på nordsiden av Hvalerøyene, til Singlefjorden og sydover.
Søndre Sandøy og ned til Herføl med seil i det trange sundet var utrolig bra. Inn i svensk farvann ble det feiret med kaffe, kake og en lille en. "Knut på tur med Cara" passerte 1000 nautiske utseilte sjømil.
Her i Strømstad har vi hatt en stille natt.
Idag blir det "vaktskifte" ombord. Sidsel tar bussen hjem kl 1200. Arild kommer ombord kl 1530 og blir med til Koster, Væderøarna, kanskje Fjellbacka og tilbake søndag.
Spennende om han trives ombord i flere dager?

mandag 16. august 2010

Vestre Bolærne - Vikane - Hankøsundet

Med baugen nordover og langsmed brygga hadde vi det beste alternativet for en ok overnatting. Det ble etter hvert en urolig natt med sterk vind nordfra, så jeg måtte tørne ut for å sikre fortøyningene.
Våknet til gråvær og bestemte oss for å dra over til Østfold. Satte fokka kl 1300 og seilte over fjorden til Vikane. Der fikk vi bytta gassflasker og hadde en fin lunsj bestående av nypoteter og sprøstekte makrellfileter som vi hadde fisket kvelden før.
Flytta oss over på bøye i Hankøsundet i det regnet kom. Her blir vi over natta.

søndag 15. august 2010

Tønsberg - Vestre Bolærne

Helga i Tønsberg har vært kjempefin med 105-årsdagen, pluss bryllupet til Wenche og Jan Bernt i sentrum. Etter det kraftige regnværet på fredag formiddag har været vært kjempeflott og varmt.
Vi reiste østover når bruene i Tønsberg ble åpna klokka 1800. Sidsel heiv ut smøret og makrellen beit villig på veien ut til Bolærne. 5 stykker ble det på rekordtid.
La oss til ved en brygge i stredet mellom midtre og Østre Bolærne.
Gikk en kveldstur rundt på øya, bl.a. til båthavna og de tidligere militære anleggene rundt omkring.

Bryllup i Tønsberg

Våkna til strålende vær, og besøk av hele gjengen, Kristin, Trude,
Stig, Solrun, Bård, Grete , Einar, Ingrid, Per Kristian og var det flere husker jeg litt dårlig i dag.
De andre spiste lunsj på Brygga. Sidsel og jeg handla mat og presang på Farmandstredet.
Alle ble henta utenfor Klubben kl 1730.
Vi gikk på rød løper opp mot Messehuset der festen skulle holdes.
Vielsen foregikk ved vannet, med en liten øy midt i og en romantisk bro over.
Per Kristian viet Wenche og Jan Bernt, og det hele var fantastisk flott!
Festen var i huset, med nydelig koldtbord, mange fine taler og innslag. Alt fint styrt av toastmaster Per Kristian.

lørdag 14. august 2010

Vrengensundet - Tønsberg

I natt blåste det opp. Det styrtregnet og på himmelen hadde jeg et perfekt nyttårsfyrverkeri.
Ankerspillet knirket og jeg er jo litt usikker på Caras CQR anker.
Litt dårlig nattesøvn og egentlig ganske uvel. Satte seil kl.1115, og hadde en nydelig seiltur til Tønsberg, selv om det fortsatt styrtregnet.
Randi og Tor var velkomstkomité på brygga.
Møtte Sidsel som kom med bussen fra Oslo kl 1445. På vei til båten med ryggsekk og trillebag prøvde vi å finne presang til Wenche og Jan Bernt.
Lunsj ombord.
Randi, Tor, Grete, Einar og Kristin kom ombord sammen med sola.
Gav bort plakaten fra Songdalsstrand med alle fiskemotivene alá sildajazz, strekkfisk osv. Den får plass på veggen i garasjen.
Fellestransport til Kong Eiks vei 33 hvor vi var ca 25 stk. til et fantastisk garasjeparty.
Øl, vin og mineralvann. Reker, røkelaks, ost mm.
En tur på brygga før en nightcup ombord.

torsdag 12. august 2010

Vrengen

Frokost besøk ombord utenfor Kiwi'en.
Det ble sein frokost for jeg hadde invitert Hedda, og hun hadde vært på innflytningsfest hos Anne-Liv og Trygve som har flytta til Tjøme. Kjempehyggelig frokost med Svigermor Åses omelett, men kun Dr. Nielsen til meg siden Hedda kjørte.
Brukte utrolig lang tid på å få gummibåten på sjøen for jeg fant ikke pakningen til pumpa.
Hva er det rare som skinner på himmelen??? 19 grader i vannet. Hurra!
Dette er uvant for en vestlending.
Ligger for anker i kveld med en fin solnedgang.
Hadde en 1 1/2 times lang fottur, men møtte mest kyr, og de var ikke så lett å få i tale.
Gleder meg til å treffe familien og Sidsel i Tønsberg "tomorrow"
Og bryllup lørdag.

Stråholmen - Vrengen

En urolig natt utenfor moloen på Stråholmen for Cara og meg.
Alikevel en kjempe fin morgen og en 1 1/2 times rundt tur på øya for å nyte den fantastiske naturen.
Hadde en meget hyggelig prat med Liv Dolva Grimsnes og Nils Grimsnes, som fulgte meg til Gerds gamle hytte.
Liv og Nils bor i Farsund og er litt omvendt mente de med å ha hytte på Stråholmen, når de bor i Farsund, men jeg forstår dem veldig godt. Huset deres som er en gammel låve som ble revet og bygd opp. Liv hadde også "oppvekst og familie i alle husene" som hun sa.
Låven hadde vært 17 m lang og det skulle den ny arkitekttegnede to mannsboligen også være i følge myndighetene. Det er byggestopp på øya, og en grense på 100 kvm. men den nye bygget skulle ha størrelse som den gamle låven.
Seilte fra Stråholmen kl 1230. Fin vind og 7.5 knop med høye bølger over Langesundfjorden (nærmere 5 meter) Voldsomme regnbyger, men også plutselig stille. Pizza og øl i det verste regnet. Cara ordner opp! Autopiloten er minst en 1 1/2 mann ekstra, jeg trenger kun
administrere.
Ligger nå uten for Kiwien i Vrengen sundet, som har brygge kun for korttidsopphold.