Haukeliseter - Finse, 15-20 juni

Dag 15. Tirsdag 15. juni
Haukeliseter - telt ved Borda, 3 km før Hellvassbu.
Distanse: 18 km
Nydelig vær.
Øystein Svalheim kom i går og feiret Jan Ole's 50 årsdag. Startet ut fra Haukeliseter litt før kl 10. Øystein hadde med seg Luna, familiens Toller. Søt hund, fikk smak på smågnagerjakt og ble borte! Øystein måtte lete etter henne, det tok i alle fall en halvtime. Det var mye snø i fjellet på denne strekningen. Det er adskillig tyngre å gå i snøen, men det gikk fint. Øystein valgte å snu tilbake til Haukeliseter etter ca 9 km. Hyggelig med selskap.

Det ble 3 vadinger i løpet av dagen. En der vannet rakk langt opp på lårene. Vannet har ikke akkurat badetempratur på denne årstiden! Fant oss en fin teltplass ved Elva Borda ca 3 km før Hellevassbu.

Dagene går fort, nå har vi vært ute i 2 uker. Har det strålende, de gamle kroppene fungerer godt! Ingen gnagsår. Jeg  (Merethe) er godt fornøyd med skoene Crispi gav meg et godt tilbud på - Crispi Mylla Mid. Det er lave og lette sko, beregnet til "marka", men fungerer utmerket selv med tung sekk. Jeg har litt problemer med forføttene, men hvis vi bare tar litt pauser går det greit. Har behandlet det med litt Voltaren. 25 mg gjør underverker.

Dag 16. Onsdag 16. juni.
Jan Ole fyller 50 år i dag!
Telt før Hellevassbu - Litlos.
Distanse 19 km
Nydelig vær. Kaldt i natt, Jan Ole's sovepose, "servietten". var i kaldeste laget! Vannpyttene var islagte da vi startet kl 7. Starter tidlig for å få skareføre.
Var så heldige at brua før Hellevassbu var lagt ut. Men likevel ble det den store vadedagen! Fire elver er litt overdrevet mener nå jeg, men det gikk fint. Sandaler gjør det hele litt greiere. Det er nydelig å gå på Hardangervidda. Veldig anderledes enn Heiene. Men det er ikke så mange dyr å se her. Har knapt sett hverken lemen eller rype.
Kom fram til Litlos på ettermiddagen. Litlos er et stort kompleks, men det er litt brakkeaktig. Feiret bursdagen med Joikakaker!

Dag 17. Torsdag 17. juni
Litlos - Sandhaugen
Distanse 25 km
Nydelig vær, overskyende mot kvelden.
Nok en flott dag i fjellet. Dette er breskapt landskap, men det er lett å gå, kan anbefales. Hårteigen var vårt landemerke i dag, der den lå i det fjerne vest for oss. Artige navn på toppene rundt oss, Holken, Grytehorgi, Flautenuten og Grotflott!

Brua over Besso var ikke lagt ut, helt greit, hverken langt, dypt eller stritt. Gruet for vadet før Sanhaug, det er dypt, langt og stritt. Det var helt forgjeves, bruene var lagt ut! Møtte to damer fra Nederland. De hadde gått fra Haugastøl. Var på vei til Haukeliseter. Dette er de eneste fjellturistene vi har møtt siden vi forlot Ljosland fjellstove. Selvbetjeningshytta på Sandhaugen er sliten, men den gav oss ly for natta.

Dag 18. fredag 18 juni.
Sandhaugen - telt ved Bjoreidalshytta
Distanse 20 km
Våknet til snødrev og kraftig vind, skikkelig hufsevær. I dag har det vært veigåing. Først traktorvei fra Sandhaugen til Trondsmo, deretter gruvei fram til Bjoreidalshytta. Valgte traktorveien framfor fjellet da det var dårlig sikt og kraftig vind. Veigåing er tungt for beina, men det er lettvint.

Dag 19. lørdag 19. juni.
Bjoreidalshytta - Halne fjellstove - Krækkja
Distanse 18 km
Blåste kraftig i natt, men det løyet mot morgenen. Første etappe gikk til Halne fjellstova. Der ventet sjokoladekake sendt av Per Arneberg.  Den var utrolig god. Bare sjokolade, sukker og smør. Ikke noe mel! På Halne møtte vi også  Eva og Christian Aubert og deres datter Christina. Svært hyggelig å møte dem. De kom kjørende fra hytta ved Geiteryggen. Handlet litt for oss på veien,. Vi hadde litt lite tørrmat og pålegg.

Tusen takk til Liv Liseth på Halne Fjellstove for svært god service. Vi fikk oss en god dusj og nydelig middag. Etter en god pause på Halne gikk vi ca 1 km forbi Krækkja før vi satte opp teltet i idylliske omgivelser ved Drageidfjord. Spiste Pers sjokoladekake med kaffe før vi la oss.

Dag 20, søndag 20 juni.

Telt nord for Krækkja - telt Finse
Distanse: 24 km

Kald natt, det var nede i minus 2 grader i teltet. Soveposen til Jan Ole "servietten" er en sommerdunpose, den har en komfortgrense på ca 7 plussgrader! Heldigvis lå teltet slik at sola skinte på det tidlig, og vips så var det +15 grader i teltet!

Siden vi er tidlig ute møter vi stadig utfordringer i form av elver som ikke har fått utlagt bru ennå. Har bestemt oss for at det ikke er noe poeng å gruble på forhånd på hva som møter oss ved neste elv, men ta det som det kommer. Hittil har det fungert utmerket. Første utfordring denne morgenen var elva ved Larbu. Vaierne til brua var der, men plattingene til brua lå på den andre siden. Heldigvis fant gikk det ann å steingå elva uten store problemer.

I området på sørsiden av Finnbergvatnet er det manger funn fra steinalder og fremover. Desverre (eller kanskje heldigvis) går stien på andre siden av vannet. Denne gangen kunne vi ikke ta oss tid til å gå over på andre siden av vannet.

Vest for Midtnuten møtte vi en ung mann som kom gående med et reinskinn på sekken og et stort kamera rundt halsen, Alexander het han. Han studerte i Bergen og jobbe på Turistforeningen i Bergen. Nå var han på vei fra Finse til barnedåp i Uvdal. Hadde en uke på seg, sprek fyr!

Breelva fra Blåisen måtte vades. Det var litt ekkelt fordi vi så ikke hvor dypt det var. Gikk over et sted vi var ganske sikre på at det var nokså grunt, hadde fått tips av Alexander. Vannet var kaldt, men det var helt greit. VI har etterhvert utviklet et system for å gi vadene poeng. Elvene får poeng etter hvor stri strøm det er, hvor langt vadet er, hvor dypt det er, hvor mye snø det er i og rundt vadet, hvor mange steiner det er i elva som man kan hvile litt på. I tillegg er været med på å påvirke poengene! Er det sol er det ingen sak å vade!

Jan Ole har ikke vært i form i dag. Vært kvalm og slapp. Godt å komme fram og slå opp teltet. Fant en fin teltplass i en hage.

Hotellet på Finse, Finse1222 var ikke åpenet for sesongen ennå., men det var folk der. Ut fra utseende var blant annet ledelsen for hotellet der. De virket overlegne og ikke spesielt vennlige mot slike travere som oss. Der skal vi ikke overnatte noengang.

Oppsummering av turen over Hardangervidda.
Hardangervidda er lettgått, noe helt annet enn Seterdalsheiene og Ryfylkeheiene. Vi er litt tidlig ute, det har vært en del snøgåing. Antakelig er det bedre å starte seinere enn det vi gjorde, dvs nærmere midten av juni. Det er likevel vanskelig å si når det er best å starte, variasjonen av snømengde og snøsmelting er stor fra år til år.

Ljosland fjellstove - Haukeliseter, 4-13 juni.

Fredag 4.juni. Ljosland fjellstove - telt før Gaukehei.
Distanse 16 km, 10 timer underveis.
Startet fra Ljosland fjellstove i nydelig vær. Strålende service på fjellstova! Setesdalsheiene er vakre, men det er ganske slitsomt terreng med mye opp og ned. Vi hadde lunch på fjellgården Pytten. Torjus Torjuson (1912-94)og familien bodde her til begynnelsen av 1950 tallet da området ble vanskelig tilgjengelig pga kraftutbygging. Villrein var et viktig bidrag til matauken. Torjus fortsatte å kløve varer med hest til Gukhei i mange år etter de forlot Pytten. La oss i telt ca. 3 km fra Gaukhei.

Lørdag 5. juni. Telt før Gaukhei - telt før Håhelleren.
Distanse 19 km, 9 timer underveis.
Fremdeles nydelig vær. Var innom Gaukehei og kjøpte litt mat. Trasket videre innover heiene, opp og ned! Vadet to elver og passerte to store snøfonner. Vi er heldige med føret. La oss i leir et stykke før Håhelleren. Den minste teltplassen jeg noengang har sett! Sov bra, men det ene underlaget vårt lekker luft.

Søndag 6. juni. Telt før Håhelleren - Taumevatn
Distanse 21 km, 9 timer underveis.
Nok en nydelig dag, sol fra skyfri himmel. Solbrenthet er en trussel. Håhelleren ligger utrolig flott til under en stor steinheller. Mellom Håhelleren og Taumevatn nådde vi igjen vinteren på ca 1000 m.o.h. Men det var nok bare områder til at vi slapp å gå i snøen mer enn ca 10% av turen. Av dyr og fugler er det rypa og lemen som dominerer.

Mandag 7. juni. Taumevatn - Storevatn - Kringlevatn
Distanse 18 km, 8 timer underveis.
To sommerbruer var lagt ut dagen før av Bjørn Fagerheim og Elida Tysse (hytteansvarlige på Storevatn). Det var vi takknemmelige for. Disse elvene hadde det ikke vært artig å vade. Spiste lunch på Heiberghytta på Storevatn. Deilig med en pause i sola. Heiberghytta er en av mange hytter Th.Heiberg bygget i området kalt Njardarheim. Han ville bevare villreinen og naturen her for ettertiden, derfor kjøpte han opp området. Njardarheim ble solgt til staten i 1943. Varig vern av området for å sikre villreinen var et klart ønske fra Heiberg. Tror ikke han ville vært glad for kraftutbyggingene som er gjort i området i ettertid. De har medført vanskelige levekår for villreinen i området.
Foran oss i løypa har vi fem andre som også går Norge på Langs. Artig å lese i hyttebøkene om deres opplevelser.

Tirsdag 8.juni. Kringlevann - Hovatn
Distanse 18 km, 10 timer underveis.
Regn det meste av dagen. Dette var en stri dag. Gore-Tex jakker og bukser gjør det tyngre å gå, regnet gjør at vått. Vadet en gang, det gikk greit. Vi krysser mange elver hver dag, men de fleste kan steingås eller vi kan hoppe fra stein til stein. Når vi vader er det godt å ha stav, den gir et ekstra bein og bedre ballanse. Nå er det frosk, lemen og ryper som dominerer faunaen. Når det gjelder planter er det liten artsvariasjon. Vi er inne i et område med sure bergarter. Fjellsildra klamerer seg fast og blomstrer så snart snøen har forsvunnet.
Siste biten mot Hovatn var slitsom. Mye snø og bratte fonner, tåkedis over det islagte vannet, ganske goldt. Godt å komme inn i hytta. Hyttene her i sør er stort sett selvbetjeningshytter på denne tiden. Det betyr at vi ikke trenger å bære med oss all maten slik vi er vant med fra Nord-Norge.

Onsdag 9. juni. Hovatn - Vassdalstjørn - Krossvatn
Distanse 18 km, 10 timer underveis.
Ikke så slitsom som gårsdagen. Det var overskyet, men det regnet ikke. Gikk store deler av dagen med t-skjorte (ull selvfølgelig). Dagens helt er Jan Ole. Over Hovatnelva er det ei vaierbru, men det manglet ca. 10 meter med planker på andre siden. Jan Ole ballanserte på vaierne over fossen. Heldigvis lå det lemmer på den andre siden. Han fikk plassert ut såpass mange at jeg kunne liste meg over! Elva Pøyåa fra Hellevatnet til Skreivatnet måtte vi vade. Ganske stri strøm og kaldt vann. Heldigvis har vi med sandaler til å vade med. Uten tror jeg vi ville hatt problemer med alle vadene. Steinene er glatte, vannet kaldt og strømmen stri. Godt å komme fram til Krossvatn.

Torsdag 10. juni. Krossvatn - Mostøl
Distanse 18 km, 9 timer underveis.
Turen var i og for seg grei, vi har begynt å venne oss til å gå på tvers av foldingene i terrenget. Store deler av dagen har vi gått i snø, men den bærer gangske bra. Det har vært overskyet, 17 grader og litt regn. Humøret er upåklagelig. Tenk å få gå på tur dag etter dag og feire at man er 50 år!

Vadet elva ned mot Kaldavatn. Det er litt underlig å kle av seg i snøen for å vasse ut i den kalde strie strømmen, men det blir en "vane". Ikke så ille som det høres ut, og så får vi vasket beina jevnlig! Heldigvis har ikke vannet gått over knærne ennå.

Utsikten fra Kyrkjesteinskaret var upåklagelig. Bratt "nedkjøring" på beina i snøen var artig. Gamasjer er et must i snøen, hindrer snø i skoene. Ned mot Jonsstølen renner ei fantastisk elv, fossende fritt nedover dalen, før den forsvinner ned i et betonghull. Vi trenger strøm, men trenger vi kraftspekulanter?

Turen ned Kyrkjesteinskaret brakte oss fra vinter til sommer igjen.

Fredag 11. juni. Mostøl - Bleskestadmoden
Distanse 12 km, 5 1/2 time underveis.
Gammel kløvvei i en vakker dal med tre gamle setervoller (Gaukstølen, Skitstølen og Krokvassstølen) opp langs Gaukstøåa. Steg fra 600 m.o.h til over 1000 m.o.h, men 400 meter stigning er ingenting mot opp og ned i Setesdalsheiene!

Bleskestadmoen er den elste hytta til Stavanger turistforening. Den ble satt opp i 1891. I 2001 ble den totalrenovert og fremstår nå slik den en gang var. Svært hyggelig hytte å overnatte på.

Lørdag 12. juni. Bleskestadmoen - Holmavatn
Distanse 16 km, tid underveis 7 1/2 time.
Duskregn, tåka hang langt ned i fjellet. Tempratur ca 10 grader. På med regntøy og gamasjer. Gamasjer er gode å ha når det er myr og busk og kratt. Skoene holdes tørrere.

Turen bød på utfordring i form at glatte steiner og berg. Jan Ole skled og forstuet ankelen litt. Det plaget ham resten av dagen. Jeg skled også og datt, men slo meg heldigvis ikke så mye. Nattens regn hadde også sørget for stor vannføring i bekker og elver. Elva nedfor Klauvskeimoen måtte vades. Ikke langt vad, men kaldt. Fikk et adskillig lengre vad over Tverråa, antar det var ca 40 meter i alt, men en liten pause på en holme. Jan Ole holdt meg i handa. Jeg blir svimmel når vannet bruser, redd for å miste ballansen i den strie strømmen.

Like overfor Sandvannet så vi en flokk villrein. Talte 17 dyr, simler med kalver så det ut som.

Søndag 13. juni. Holmavatn - Haukeliseter
Distanse 15 km, 6 timer underveis.
Det er lettgått terreng og de vel 200 høydemetrene til Turistskaret var unnagjort på kort tid. Så nok en flokk med villrein like før skaret. Denne gangen var det 18 dyr. Antar det var bukker, de hadde bast på gevirene. I tillegg så vi mange ryper på vei til skaret.

Fra skaret er det flott utsikt begge veier. Artig å se over mot Hardangervidda. Vi frykter at vi tar igjen vinteren for alvor der inne. Krysset elva i skaret på snøbru, av og til er man heldig!

Nede i dalen så vi en (to?) røyskatter. Den var utrolig nyskjerrig. Fikk tatt bilde av den. Det er tydelig at vi er kommet inn i et nytt berggrunnslag. Vegetasjonen er mye rikere her enn den var i heiene.

Det var deilig å komme fram til Haukeliseter. Også her ble vi tatt godt i mot av betjeningen. Vaskemaskin og tørkeskap ble velvillig stilt til disposisjon. Andre etappe av Norge på langs er lagt bak oss. Vi brukte 10 dager dager på turen,en dag kortere enn planlagt. Tar derfor en hviledag her i morgen. Vi har fått oss rom for to dager med fullpensjon. Jan Ole har bursdag 16. juni. Da er vi på Litlos. Vi feirer dagen på forhånd her i morgen. Øystein Svalheim kommer og skal gå med oss til Hellevassbu.

Skrevet av Merethe (mens Jan Ole vasket klær og tok viktige telefoner....)

Lindesnes-Ljosland fjellstove, 1-3 juni

Dag 1. tirsdag 1. juni
La ut fra Lindesnes fyr ved tretiden i ettermiddag etter den faste sesjonen med fotografering og intervju av vokterne på fyret. Spiste godt og drakk kaffe, så var vi plutselig underveis. Vi rakk 17 km før det ble kveld. Per tok fram et par rulleski fra sekken og gikk etter bilen som stod igjen på fyret. Litt luksus i starten skader ikke.

Dag 2, onsdag 2. juni
Strålende vær i dag også, god start på turen. Gikk først til Lyngdal. Bakhjulet på sykkelen punkterte 6 km fra Lyngdal. Beina klarte de km godt, er optimist. I Lyngedal hadde Seeland butikken alt vi trengte for å få i stand sykkelen. Reiselivssjefen fortalte meg at Lyngdal kommune er på landstoppen hva kvinnelige ledere angår. Nå er vi på Snartemo, 38 km i dag. På Snartemo er det gjort flere flotte gravfunn fra folkevandringstid ca år 550. Blant annet et svært vakkert sverd. Mye man kan lære ved å gå Norge på langs.

Dag 3, torsdag 3. juni
Litt overskyet på morgenen, oppklaring utover dagen. En del vind, men fin temperatur. Startet med en liten kulturoppdatering på Snartemo. I 1878 ble det funnet et sverd fra folkevandringstid, et av de fineste funnene av sverd i norden. I 1933 fant to brødre en grav fra samme periode da de ryddet ny mark. Dette var en rikt utstyrt mannsgrav også fra folkevandringstid, ca. 550 e.kr.

Fra Snartemo gikk turen i flotte omgivelser, gårdene er ryddige og velholdte. Mulig et resultat av pietismen i området, men i så fall et positivt resultat!
Per må reise i morgen fredag og vi bestemte oss for å jukse litt. Tok bilen fra Eiken til et stykke forbi Åsral. Gikk ei drøy mil inn til Ljosland fjellstove. Totalt 23 km i dag.

Oppsummering av turen fra Lindesnes til Ljosland fjellstove:
Turen fra Lindesnes fyr har vært flott. Asfalt, men mye å se langs veien. Det å gå er en langsom prosess. Det å bevege seg sakte gir en helt spesiell opplevelse av landskapet og naturen man beveger seg gjennom. "Ta tiden tilbake", er et godt motto.

Per Arneberg har vært vår supporter på distansen fra Lindesnes til Ljosland. Han stilte med bil, sykkel og rulleski. Merethe har brukt sykkelen - det har reddet beina hennes. Per har gått sammen med Jan Ole og gått tilbake til bilen på rulleski. I går fikk han 25 km på beina og 25 km på rulleski, det er en bra dagsetappe.

Ljosland fjellstove kan anbefales. God mat og service av ypperste klasse. I morgen går vi inn i fjellet. Nå blir vi mest sannsynlig uten dekning fram til Haukeliseter. Dit regner vi med å bruke 11 dager. Ankommer Haukeliseter 14. juni hvis alt går greit. God værmelding den første uka.