lørdag 9. april 2011

Dag 33

9. april
Storlien - Angeltjørnhytta 26km

Kom meg videre et stykke i dag. Litt mindre vind og snø enn i går. Fulgte merket løype på svensk side til grensen. Videre fulgte jeg sommerløypa langs Skurdalssjøen mot Halsjøen og ned til Angeltjørnhytta ved innsjøen Fjergen.
Perioder med veldig dårlig sikt på norsk side hvor jeg kun gikk etter GPS. Det ble også veldig bløtt på slutten, så det er diverse som må tørkes i stua i kveld.
Går mot Innstua/Sandvika i morra.

fredag 8. april 2011

Dag 32

8. april
Storvallen - Storlien 13km
(Inkl turretur -Skurdalshøyden)

Snøbyger, vind og temp omkring null grader i dag også.
Gilkk til Storlien, ca 5-6km, gjorde et par ærend og spiste lunsj på Sylvias Kanonbar. Været på Storlien var ikke så verst så jeg gikk avgårde i retning Angeltjønnhytta på norsk side. Vinden ble verre høyere opp og sludd og regn gjorde det til en våt og kald fornøyelse. Valgte å snu.
Overnattet på Storlien Fjällyor og fikk meg Jämtlandsk fjällfisk på Flamman restaurant.
Meldingene er bedre i morra, så da prøver jeg igjen;o)

Dag 31

Glade isfiskere

Turglade trøndere

7. april
Storerikvollen - Storvallen Fjellgård 26km

Det har kommet litt snø i natt og etter frokost økte vinden på ganske mye, så jeg valgte å vente litt med å legge i vei.
Isfiskerne fra Sverige var veldig tidlig ute, men kom forblåste og våte tilbake. Så der satt vi og ventet på været.
Etter lunsj hadde det roet seg såpass at jeg startet mot Storlien. Veldig vekslende føre og vær med sol og tette snøbyger med vind og temperatur omkring null.
Fulgte en kraftlinje mot Storlien og kom inn på vinterløypa mellom Blåhammarens Fjellstation og Storvallen.
Var fremme ved Storvallen Fjellgård i sjutida.
Det er meldt snø/sludd med nordvest vind i hele morra, så jeg er litt i tvil om rutevalget.
Takk for trivelig selskap på Storerikvollen. Skitt fiske og god tur hjem!

torsdag 7. april 2011

Dag 30

Storerikvollen

6. april
Væktarstua - Storerikvollen 28km

Nok en fin dag, skareføre fra morgenen og litt bløtere utpå dagen. Noen snø og sluddbyger, men stort sett finvær.
Startet med litt stigninger fra Stugudal mot Nesjøen. Fulgte skuterled "isfiskeløype" over søndre del av Nesjøen. Gikk langs østsiden av sjøen forbi Esnadammen mellom Nesjøen og Essandsjø. Derfra var det bare å gå rett på Storerikvollen. Full hytte med skoleklasse fra idrettsgymnas i Meråker. Får bo i selvbetjent hytte ved siden av sammen med to svenske isfiskere og to turglade trøndere, som kom fra Sylstationen. Hyggelig selskap.
God turkost til middag på hovedhytta i kveld med ertesuppe og saltkjøtt med kålrabistappe.
Fortsetter mot Storlien i morra, så det blir en liten liten sving innom vår nabo i øst.

Takk for hyggelige kommentarer og takk til Væktarstua for god rabatt på overnatting til NPLere.

tirsdag 5. april 2011

Dag 29

Olga og meg sammen igjen

Naboene mine på Væktarstua

5. april
Brekken - Stugudal/Væktarstua 33km

Så ble det noen kuldegrader i natt og skiføret er reddet.
På ski igjen med sekk og pulk eller Olga som jeg kaller den.
Navnet fikk den i dypsnøen i Setesdalsheiene da den stadig la seg på sida i sporet og ble tung å dra.
Kom i gang i nitida på skarefoere, finvær og medvind. Det ble litt gråere og mildere utover dagen, men snøen bar hele veien.
Gikk i skuterspor ved siden av Fv 705 de fire første km. Fulgte skuterspor videre mot Rien. På Rien kom jeg inn på et reintråkk, ca 1000 rein ble flyttet nordover i helga. Fulgte skuterspor og reintråkk videre via Langen og Møsjøen. Fra Møsjøen var det skispor ned til Stugudal.
To svensker på ei hytte ved Rien hadde fått storfangst av røye og ørret. De bød verken på kaffe eller fisk..
Tusen takk for alle kommentarer og heiarop;o)
I morra går turen mot Storerikvollen.

mandag 4. april 2011

Dag 28

4. april

Tolga - Os - Røros - Brekken (Henningsgården) 71km

Fortsatte fra Tolga i samme fine været i dag. Lett bris og sola i ryggen på rv 30, en del mer trafikk, men de tar hensyn til refleksvesten, som er festet på sekken,
Var litt mør i kroppen da jeg startet opp, men det går veldig bra når jeg kommer i gang.
Stopper innom Røros og handler diverse og får i meg litt mat før jeg durer videre til Brekken på rv 31.
Henter ut pulken på Coopen og sender rulleski og diverse hjem til Lillehammer.
Leier en hytte på Henningsgården; http://www.henningsgarden.no/
Henning har tipset meg om rute til Væktarstua i morra.
Jeg håper på kuldegrader og skareføre;o)

Dag 27

Vingelsgård

3. april
Grimsbu - Alvdal - Tynset - Tolga 77km

Sol, svak vind og mildt. Det har vært såvidt under null i natt, men det blir rulleski herfra. Har satt på asfaltpigger på stavene og fått meg refleksvest med Grimsbureklame. Grimsbu var et fint stoppested; http://www.grimsbu.no/
Fulgte rv29 til Alvdal. Derfra gikk jeg "baksideveiene" på østsiden av Glåma til Tynset og Tolga. Fant en fin rytme og holdt ganske høy snittfart. Nesten åtte mil på rulleski er likevel ganske langt. Overnattet på Vingelsgård på Vingelen, kan anbefales; http://www.vingelsgaard.no/

Fortsetter på rulleski i morra, forhåpentligvis helt til Brekken.

søndag 3. april 2011

Dag 26

På vei til Dørålseter

2. april
Rondvassbu - Dørålseter - Grimsbu(Folldal) 50km

Det har blitt mildere og tåka ligger som et lokk over Rondane. Kram nysnø gir litt sug, så det glir ikke allverden. Det er enda mindre snø på østsiden av Rondane, så det blir litt sikk-sakk gåing.
Men sola skinner på denne siden selv om skiføret er dårlig.
Følger veien fra Dørålseter til rv 27. Må ta av meg skiene noen steder, men stort sett skuterløype.
Kommer meg videre inn på skogsveier mot Grimsbu, delvis brøytet, skuterløyper og gamle skispor. I terrenget er snøen helt råtten, det går rett til bunns. Det ble en litt seig og tung dag.
Satser på å gå på rulleski i morra i retning Røros.

Dag 25

1. april
Otta - Rondvassbu 24km

Det har kommet litt nysnø, men solen skinner og det er mildt i lavlandet.
Jeg sender pulken med Marit( tilbringertjenesten;-) nordover til Brekken øst for Røros. Veldig glad for at hun tok på seg den jobben. Hun legger også igjen rulleski på Grimsbu/Folldal slik at jeg har muligheten til å gå langs veiene. Det gjør det litt enklere å ta seg videre fra Folldal og nordover til Brekken.
Fortsetter turen med sekk herfra og i dag har jeg gått til fots fra Otta og opp Uldalen til Mysuseter. Ski derfra og inn i Rondane til Rondvassbu. Flott å komme opp i høyden igjen og her er det flott tørrsnøføre.
I morra fortsetter jeg til Folldal/Grimsbu.

Dag 24

31. mars
Hindsæter - Randsverk - Sjoa - Otta 60km

Skyet opphold, skare med litt nysnø på.
Marit er på vei fra Lillehammer og har med seg rulleski og diverse til turen.
Fulgte skiløype parallelt med rv 51 til Randsverk, ca 23km. Underveis stanser en bil og det er Marius fra Gjendesheim, han tilbyr skyss til Otta fordi det er så dårlig skiføre lenger nede. Jeg takker nei, men sender pulken med han til Otta og fortsetter med sekk og på ski til Randsverk.
Marit møtte meg ved Leirflaten/Heidal, så derfra ble det rulleski til Otta, ca 27km.
Koselig med besøk av Marit:o)
I morra bærer det opp i høyden igjen til Rondvassbu på vel 1200 moh.