Større prosjekter

Bergen tinghus


Skrik og Madonna - prosjektet 

Munch-museet fikk tilbake maleriene Skrik og Madonna høsten 2006. Siden dette var et svært prestisjetungt prosjekt med mye medie-oppmerksomhet og fokus på seg, var det en veldig stor ære for meg å bli spurt om å være del av arbeidsgruppen som skulle undersøke maleriene og utarbeide behandlingsforslaget, samt utføre selve konserveringen. Jeg arbeidet hovedsaklig med Madonna - i samarbeid med Biljana Topalova Casadiego. Fra januar 2008 ble Jin Ferrer engasjert i arbeidet med riftreparasjonene, og vi arbeidet tett frem mot utstillingen av maleriene i mai 2008 på Munch-museet.

 Dette foto viser monteringen av Madonna tilbake på ny blindramme - Jin Ferrer (t.v.) og meg selv (t.h.), mai 2008 (Foto: Jaro Hollan, Munch-museet).

I forbindelse med utstillingen av maleriene i mai 2008 ble det gitt ut en liten publikasjon som belyste Madonna fra forskjellige perspektiv. Artikkelen Konserveringen av Munch-museets Madonna, Oslo 2008 (ISBN 978-82-419-0534-6) er forfattet i samarbeid med Biljana Topalova Casadiego.

Det ble laget en TV-produksjonen om Skrik og Madonna-prosjektet, som ble vist på NRK i januar 2009.

 

Restaureringen av maleriene fra Urbygningen, UiO

Urbygningen, tilhørende den eldste delen av Universitetet i Oslo, ble i perioden 2000-2005 restaurert. I denne perioden måtte alt inventar fjernes, deriblant også en omfattende samling portretter fra perioden 1840-1900.

Samlingen omfatter verk av bl.a. Tidemand, Werenskiold, Chr. Krohg, Nørregaard, H. Backer. Mitt arbeid besto i å igjennom hele samlingen og foreta nødvendig restaurering og konservering. Alle maleriene ble overflaterenset og på en rekke verk ble også fernissen fjernet og ny ferniss påført. Enkelte malerier trengte en omfattende restaurering - med total rens, retusjering av skader og nyfernissering. Restaureringen av rammene var også del av mitt arbeidsfelt.

     Aasta Nørregaard: Portrett, - utsnitt som viser maleriet før og etter rensing (Foto: Anne Milnes)

    Chr. Krohg: "A mon ami G. Gran" - t.v. før behandling, med renseprøve i øvre venstre hjørnet. Foto t.h. viser maleriet etter rensing og fernissering (Foto: Anne Milnes)

 

Store formater - Universitetskunsten

Ved Universitetet i Oslo finnes det en rekke kunstverk i store formater. Jeg hadde gleden av å få restaurere noen av dem - deriblant Inger Sitters: "Hud" (ca. 2,0 x 2,5 m) fra 1967, og Arne Malmedals: "Gult bilde" (ca. 2 x 2 m) fra 1968.

Mitt arbeid omfattet alt fra planlegging til gjennomføring. Arbeidet med restaureringen av Inger Sitters maleri var spesielt omfattende og krevende, siden den måtte fjernes fra blindrammen, som viste seg å være alt for spinkelt for et så stort maleri. Det måtte lages spesialbord, og til og med transporten var ikke helt ukomplisert.

  Inger Sitter: "Hud", 2,0 x 2,5 m - Før behandling, foto er tatt i sterkt sidelysog viser alle deformasjonene i lerretet og også vridningen i blindrammen - derfor ser bildet skakt ut (Foto: Anne Milnes)

Foto under viser det samme maleriet etter oppspenning på ny og kraftig blindramme, samt overflaterensing (Foto: Anne Milnes)

 

 

 

Anne Milnes © 2008

www.maleri-restaurering.no