fredag 29. februar 2008

Påmelding til Nordsjørittet 2008 er nå åpnet!!!






Då er påmeldingen åpnet. Storm til pc'ene og meld dere på:-)

Fekk nettopp meldt meg på sjøl nå. Siden eg såvidt kom under 3 timer ifjor, fekk eg muligheten til å velge Eliteklassen. Grensa er visst på 3:05. Har i grunnen ingenting i denne klassen å gjøre, men satser på mindre trengsel og gode bakhjul å henge på:-). Vil også værte litt mere treningspress. Må prøve å ikke bli helt sist i Eliten. Det betyr at eg også må få gang på mere lette deler:-)

torsdag 28. februar 2008

Shimano's elektroniske Dura-Ace

Nå begynner det å strømme på med bilder og artikler om Shimano's elektroniske Dura-Ace versjon. Nettsiden/Bloggen "Belgium Knee Warmers" fekk tatt noen bilder av en Specialized med det som begynner å nærme seg den endelige nye elektroniske versjonen under Tour of California.

Blir nok ikkje den billigaste gruppen heller. Er snakk om en pris på rundt det doble i forhold til den vanlige Dura-Ace gruppa.

Litt mer info om denne gruppen er å finne hos Roues Artisanales.com

Photos ©: http://www.belgiumkneewarmers.com/



"Closeup" Photos ©: James Huang/Cyclingnews.com

onsdag 20. februar 2008

En liten titt på 2008 modellen av Bros Magic Mtb

Bike Brother fortsetter suksessen med sitt in-house merke Bros. Her er litt info om 2008 modellen av Bros Magic offroad sykkel.
Info fra Bike Brothers:

"Mye er nytt på Magic utgaven for 2008, rammen er endret noe for å få større bakkeklaring, akselavstand er også økt noe. Designet med anodisering er tatt videre, rammevekten er ca 1250 gram.

Vi har nå valgt FOX dempegaffel.. Helt nytt oversize styre og ny setepinne begge i karbon med smart pantent for justering av setevinkel.

Hjulsettet er også nytt med DT revolution og prolock nipler, vi har bevist ikke valgt den aller letteste felgen, men en som har skikkelig bredde og er sterk. XTR navene fungerer godt og er blitt ganske lette, hjulsettet veier forøvrig 1490 gram.

Pedaler er Crank Bros eggbeater SL og er velprøvd og tåler mye bank, disse har dessuten en svært smart og enkel løsning for oppsmøring, forøvrig 268 gram pr par. Etter en tur kan jeg si at disse pedalene ikke trenger noen tilvenning dersom man er vant med SPD. Den store fordelen med eggbeaters er disse ikke pakker seg med gjørme og dermed beholder funksjonaliteten under eksterme forhold.

"Gullkjedet" fra KMC ser godt ut og er virkelig bra og ikke minst svært lett, kan tas av på på 1 sek for rens og settes på igjen uten verktøy!

XTR shadowgiret har nå fått carbonarm og ser ganske ok ut. Hele sykkelen veier under 9 kg og oppleves stabil og forutsigbar."

mandag 18. februar 2008

Nordsjørittet 2008, nye web sider på gang og påmelding fra 29 februar

Nordsjørittet.no melder om nye websider som skal komme tirsdag 26. februar. Dei melder også om at påmelding til årets ritt starter allerede fredag 29 februar kl 0100. Så då er det bare å gjøre seg klare, smøre opp sykkelen og pumpe mye luft i dekka. Ja, må vel kanskje trene litt også:-) Men er god tid enda til det braker løs Lørdag 14 juni.

Gledelig nyhet ang. Turritt.com

Av gammel vane sjekket eg innom www.turritt.com og gleden var stor når eg såg meldingen om det jobbes med "Nye Turritt.com".

Eg håper virkelig at dette blir noe av. Verdien av Turritt.com er stor og alle innenfor turritt i Rogaland har nok vært innom for å sjekke både resultatene sine og selvfølgelig kameraten for å sjå om du fikk bedre tid:-). Ønsker Rolf lykke til med dette flotte initiativet!!

tirsdag 12. februar 2008

Litt nyheter på tech fronten

Adrien skriver litt om dei nye Zero Gravity bremsene, Negative G. Dei kommer nå også i en limited edition (Bare 200 sett blir laget) med en veldig rå rødfarge. NERD er navnet på disse (New England Red Devil) og prisen er småhårete $666. Kun tilgjengelig fra USA.

Den franske hjulbyggeren har også sett på den nye kassetten til SRAM Red og har delt denne i to for å sjekke innholdet:-) Artikkelen er foreløpig kun på fransk, men den kommer nok på engelsk i løpet av et par dager.

Ellers så begynner tilbakemeldingene å strømme inn på Shimano si noe spesielle hjemmeside "thebiggestwheeltestinhistory". Shimano har sendt ut rundt 2000 hjulsett worldwide til heldige syklister som skal kjøre og teste dei nye Dura Ace WH-7850-C24CL. Dette er et hjulsett som bruker både aluminium og carbon. Kun clincher og skal veie småpene 1380g settet. Basert på dei første test resultatene så ser det ut som test syklistene er veldig fornøyd med hjulsettet.

mandag 4. februar 2008

Mere lettvektsdeler på plass:-)

Då var det komen pakke igjen. Denne inneholdt også diverse lettvektsdeler som eg har tenkt å bruke på offroad sykkelen. Her er hva eg fikk:
Titan kassett 11-30: Den ultimate kassett for oss som er på jakt etter en lettere og som ikkje blir så fort utslitt som dei ekstremt lette aluminiums kassettene. Til nå har det våre den nye XTR kassetten som har satt standarden for lettvekt og slitasjesterk. Men XTR kassetten har kun titan på dei store skivene og dei mindre er i stål. Men denne kassetten som eg har fått nå har alle skivene i titan. Derfor er denne lettere enn XTR og vil ha lang levetid.

I 11-32 veier denne kassetten 183g. Og i Superlight SL-versjon bare 174g

Her er en sammenligning mot vanlige kassetter som er i handelen (11-32):

XTR CS-M970: 223g (2007/2008)
XTR CS-M960: 242g
XT CS-M760: 263g
SRAM PG-990: 271g
SRAM PG-980: 273g
SRAM PG-970: 321g
LX CS-HG70: 336g

Eg valgte å gå for en 11-30 kassett. Denne vil spare enda mer vekt. Eg har jo ikkje behov for 32 eller 34 skivene på dei ritta eg deltar på. Så da er det greit å spare den vekta.

Eg gikk også for SL versjonen. Den har plastikk distanseringer og 11T skiven i titan og barberer vekta med enda 9g.
På det første bildet vises standard titan kassetten på 170g og det nederste viser kassetten etter den er modifisert til "SL-version" og veier da 158g. Ikke gale i det hele tatt kontra 11-32 XT som eg bruker til vanlig og den veier 263g. En besparelse på hele 105g:-). Dette blir bra på det nye Olympic/XTR hjulsettet.


Så var det over til bremseskivene. Disse heter Alligator Windcutter og veier 92g. Innfesting er vanlig 6 bolt. Ellers er skivene laget i rustfritt edelstål som er varmebehandlet. Og størrelsen er 160mm.

Og sist men ikke minst, nye girkabler med strømper. Disse heter Alligator I-LINK og er vel noe av dei letteste kabel/strømper som finnes. Også en del billigere enn Nokon.

Her er en liten sammenligning:

Alligator: I-Link 27g/m

Nokon: 36g/m
Powercordz: 45g/m (brake) or 39g/m (shift)
Shimano: 53g/m (brake) or 34g/m (shift)


Test av lettvektsbremser for landevegssykkel

På forumet til Fairwheelbikes så har dei publisert en test av lettvektsbremser for landevegssykler. Dei har testa følgende bremser: Ax Orion, Kcnc, M5, ZG Negative gravity, and ZG Ti

Her er iallfall summary av testen:

Kcnc 33
Negative Gravity 31
Ax Orion 27
Zero Gravity 22
M5 20.


I would like to remind everyone that of course the results don't mean a whole lot to others, it will give you some impression of what I think of the brakes. I'm sure quite a few will disagree with me.

So for a review summary from top to bottom:


Kcnc, for me a pretty clear winner. As I mentioned earlier this brake is not perfect, however it's balance of characteristics makes it's perhaps the most well rounded of all the brakes. Inexpensive, Light, and functional.

Negative Gravity, honestly I was surprised to see I scored this one so high. This brake excels in several categories, good stopping power, good modulation, decent price and is very suitable for heavier riders. It also includes quality pads. Certainly a huge step up over the Zg. Although it comes at a pretty good increase in weight.


Ax Orion, so I'm quite surprised to see this one right in the middle. I certainly thought it would rank tops. However looking at the categories that kept it down such as price and lack of brake pads, these are not important performance issues, and if I were to leave them out of my criteria, my final scores would have looked like this:
Ax 26
Kcnc 25
Ng 22
M5 18

Zg 14
A complete change up. So I guess a good description for this brake is that when money does not count this is THE Lightweight brake.

Zero Gravity. Still a decent brake but I think it just goes to show how quickly things in this industry change. Considered the pinnacle of lightweight brakes several years ago, I think now there are several contenders looking to take that title away.


M5. A deceptive finish for this brake. Unfortunately for the M5 brake, my size means that the test was inherently biased away from it. This brake really shines for heavier riders that want a lighter option than Record or DA. However it does have some shortcomings and suffers some losses from the weak dollar driving it's price up.

So that does it for this review. I know it's not perfect, but I hope some of you found it at least a little interesting.


Shimano Dura Ace 2009

Mens eg først er igang, her er bilde av Dura Ace 2009 karbo
nkranken. Vi kan vel si lekkert:-)

søndag 3. februar 2008

Litt mere hjul:-)

Del 2 av den "Great Wheel test 2008" er nå klar. Den tar for seg Inertia delen. Les denne testen hos RouesArtisanales.com. Veldig interressant lesning.

En annen nyhet er den Italienske produsenten Extralite som har kommet med et veldig heftig hjulsett. Det heter UltraClimb SLW og vekta er småpene 920gr.(paret). Hjula er bygget på Extralite sine UltraHubs SP og Lew Racing Pro VT-1 44mm sine carbon felger. Selvfølgelig tubular. Prisen er på $ 3.135,00. Koster å være kar:-)































For dere som like tester av utstyr og tekniske artikler, se på www.bernhansen.com
. Her er det utruligt mange bra tester og artikler. For det meste rettet mot offroad sykling. Anbefales!!!


lørdag 2. februar 2008

Nytt hjulsett; NoTubes Olympic med XTR nav på plass

Då var pakken fra Ole ankommet Undheim. Eg var ganske spent når eg reiv opp pappen, og vart ikkje skuffa. Opp kom et håndbygget hjulsett som oste kvalitet. Kjente også på vekta og det føltes meget bra ut:-).

Teknisk info om hjulsettet:
-Shimano, XTR (HB-M975) framnav, centerlock, 32H (145g - Cyclecomponents)
-Shimano, XTR (FH-M975) baknav, centerlock, 32H (270g - Cyclecomponents)
-Stans Olympic Disc felger
-DT Revolution eiker
-Alunipler
-Vekt framhjul: 626g
-Vekt bakhjul: 752g
-Totalvekt: 1378g

Dette var veldig bra og bedre enn forventet siden eg brukte "vanlige" XTR nav. En rask sammeligning med noen av dei beste ferdigbyggede hjula som er tilgjengelig viser f.eks at Mavic CrossMax SLR disc settet veier 1586g og Shimano XTR, wh-m975 settet veier 1549g. Og dette er hjulsett med adskillig høyere pris. Nå betyr nok ikkje vekt alt, men dette er jo roterende vekt og skal være noe av det lureste å redusere.

Bygging utført av Ole (Dogstar.no)

Siden hjulsettet blei såpass lett, mente Ole at eg burde satse på noen lettere QR's (hurtigkoblinger). Eg trengte vel ikkje så veldig mye overtaling for å bestille Extralite Aliens2. Du får nok noen lettere hurtigkoblinger enn dette, men finner nok ikkje noen med samme kvaliteten. Noe av det beste er at dei har noen haker som holder fjørene på plass. Så når du tar av disse så vil du slippe å miste fjørene.

Måtte selvfølgelig ha en runde med vekta for dei originale Shimano XTR hurtigkoblingane og dei nye Extralite Aliens2 for å sjekke hvor stor besparelsen blei:-)

Så då var det fram med kånås kjøkkenvekt igjen:-)
Som dere kan se så veide dei originale Shimano XTR QR'ene 118g og Extralite Aliens2 58g. Det er en forskjell på 60g. Som tilsvarer en besparelse på over 50%. Vart noen dyre sparte gram, men godt fornøyd med resultatet:-)

Nå skal eg sette opp hjulsettet med Continental SpeedKing 2.3 Supersonic dekk. Skal prøve å få dei tette med Stan's guffe og bruke dette settet på terrengritt i vinter/vår. Senere blir det nok å bytte til Schwalbe Racing Ralph 08 2.25 dekk for rittene i sommer.

Men allerede nå tenker eg på et nytt hjulsett til konkurranse bruk på en rundt 1200g. Vi får se, må jo få trent litt også:-) Er vel kanskje også lettere og mye billigere å få fjernet noen gramm på kroppen. Men det er jo ikkje like kjekt som nye deler:-)