Jeg jobber i metallgrafikk. Dyptrykk. Med radérnål, harpiks, kobber-
og sinkplater.
Og vakkert papir. Teknikken er gammel og langsom. Dyptrykket har en
fysisk og en teknisk side. og besitter en type estetikk som det er
alene om. Teknikken har også, ikke minst, en meditativ side. Jeg
tror på etsingens og koldnålens kraft i forhold til vår tids
spektakulære teknikker og medier. Og jeg tror på den nødvendige
langsomheten.
Dyptrykk/Etsing
Dyptrykk-teknikker hvor syre og redskaper benyttes for å lage fordypninger i
platen.
I etse-teknikkene preges trykkplaten ved at syre etser i
metallet. Der trykket skal være hvitt, d.v.s. der trykkplaten ikke
skal avgi farge, beskyttes den mot syren av en syrebestandig etsegrunn som kunstneren påfører. I denne etsegrunnen arbeider
kunstneren med forskjellige redskaper for å få frem strukturer/streker.
Når motivet er arbeidet frem i platen legges den i
et syrebad slik at motivet etses i platen der kunstneren har
blottlagt metallet med tegneredskapen. Papiret det trykkes på skal
være tykt, bløtt og porøst. Hele platen svertes inn for hånd, som så
"slås av," slik at det kun er farge i fordypningene. Det fuktede papiret legges
så på platen og føres gjennom en
håndpresse under flere tonns trykk. Papiret henter opp fargen fra
fordypningene i platen. Platen må settes inn med farge og «slås av»
for hvert trykk.
Koldnål
Motivet risses i kobberplaten med en diamantnål. Graden som
oppstår i den rissede strek absorberer trykksverten og gir en
"ullen" karakteristisk virkning.
Hver plate trykkes i et meget begrenset antall, normalt opp til 30
eks. Hvert trykk er nummerert og signert. |