Læringsmål.

Vi må huske at
vi alle skal ha tre
individuelle
læringsmål hver.

Problemstilling.

Hvordan tilpasse undervisningen på vg1 design og håndverk slik at elevene oppdager ulike læringsstiler?

Bloggarkiv

Følgere

søndag 31. januar 2010

PostHeaderIcon Glogster



Tenkte å legge inn resten av plakatene, men nå er gloggster litt tverr og lar meg ikke åpne de andre kun denne.. Jeg har sendt de på mail til Britt. Så de er ikke tapte for alltid... =) Skal prøve igjen senere. "Bugs" på nettsteder pleier jo å gå over.

PostHeaderIcon VØLS

Her er et forslag til det skjemaet vi snakket om i lunsjen.

Hva syns dere?

Vi bør vel også tenke ut gode spørsmål til kartlegging?
Hvordan kan vi lage så gode spørmål, at vi klarer å måle vårt utviklingsproskjekt?

Obervasjonsuka:

VØLS skjemaet.

Fritidskartlegging.
lørdag 30. januar 2010

PostHeaderIcon For god tid?

Det kan være at hybellivet gir meg FOR god tid. ???

Men jeg tenkte at det kunne være lurt å samle alle våre blogger så idag har jeg dillet litt med denne:


http://lstrategier.blogspot.com/
fredag 29. januar 2010

PostHeaderIcon Veiledning

Hei Gitte.

Vi tar gjerne veiledningstime på man kl 09.00

Hilsen gruppa

PostHeaderIcon Undervisningsplan.

Da har jeg sendt et forslag til dere alle på mail. En ny doc der vi kan jobbe sammen om undervisningsplanen vår.

Håper dere syns det er en god ide....
onsdag 27. januar 2010

PostHeaderIcon Veiledning

Bloggen deres er fin, og en god form for dokumentasjon: ) Det er flere som tar etter, noe som viser at dette er en aktuell måte å jobbe på.

Skal vi sette av tid for veiledning til uken som kommer?

Forslag 1:
mandag kl. 09 (før undervisning) eller kl. 15 (etter undervisning)?
Forslag 2:
torsdag kl. 08 (før undervisning) eller kl. 15 (etter undervisning)?

Hilsen Gitte
tirsdag 26. januar 2010
Evaluering
Vår egen læringsstil vil nok prege undervisningen vår, så kanskje vi ved hjelp av disse punktene kan bli mer bevisste på dette.
-Planlegging og undervisning: Hvordan vi planlegger timene våre, mål og strategier på hvordan den enkelte elev kan nå målet sitt.
-Undervisningsmetoder: Forelesning, film, bilder, power point, data m.m.
-Gruppering av elevene: Individuellt, små grupper, større grupper, team eller sammarbeide med lærer.
-Innredning: Materialer, rommets inndeling.m.m.
-Evaluering: Elevens faglige utvikling, observasjoner, oppgaver og selvvurdering. Hvilke av elevenes læringsstil liker du å arbeide med og hvilke læringsstiler synes du er en utfordring. Hva må du lære mer om.
-Undervisningsfilosofi: Hva vi tror på som lærer, hvilke holdninger vi som lærere har til hvordan elevene lærer, og hvilke undervisningsstrategier knytter vi til elevenes læringsstiler.
torsdag 21. januar 2010

PostHeaderIcon Gratulerer med dagen igår Ella!!!

tirsdag 19. januar 2010

PostHeaderIcon Hva ønsker vi å oppnå med verktøyet?

Mange elever på vg1 design og håndverk kan være teoretisk svake og lite motiverte til læring. De kommer til videregående med et dårlig forhold til skole og liten interesse til å lære. Relevansen i opplæringen til yrket de kanskje ønsker å lære har ikke hatt fokus på vg1. Dette har økt frafallet på vdg.

Hvis vi tar utgangspunkt i de 8 intelligensene, læringstilene og diamantmodellen til Sund. Vil vi da kunne individualisere og interessedifferensiere undervisningen så elevene tar større ansvar for egen læring? Vil det øke elevenes motivasjon og minske frafall fra videregående fordi de gis mulighet til å ta egne valg? Vil det minske behovet for Individuelle opplæringsplaner? Hva må vi i tilfelle gjøre ekstra i forhold til elever med særskilte behov?

Howard Gardner(Bunting, Skogen, Tjora, 2009) mente det var for snevert å definere intelligens som en enkeltstående, statisk evne hvert menneske har i stor eller liten grad. Han ville se utover det de eksisterende IQ- testene målte for å se et menneskes potensial. Gjennom å bruke MI kan vi vise elevene at det er mange måter å være intelligent på.

Alle mennesker har noen sterke egenskaper. Ved å ha fokus på disse vil vi kunne gi anerkjennelse for individuelle evner og anlegg og vise at det er rom for at vi er forskjellige. Vil dette kunne bidra til at elevene får økt selvbilde og ønsker å lære?

PostHeaderIcon Loggskjema

Her er det jeg har laget i forhold til Kjartan Kværsøy sin modell. Kom med innspill dersom det er noe som ikke stemmer med deres notater:)

mandag 18. januar 2010

PostHeaderIcon Tankekart til intro av nytt tema/oppgave.


søndag 17. januar 2010

PostHeaderIcon Glogster

PostHeaderIcon Glogster

PostHeaderIcon Glogster

PostHeaderIcon Glogster

lørdag 16. januar 2010

PostHeaderIcon Kartleggings kart.

Se det, der kom det inn gitt. Håper vi kan bruke denne når vi har observasjonsuke.
torsdag 14. januar 2010

PostHeaderIcon Endelig kommer mitt forslag.

 

intelligens-test

Endelig mitt forslag til plakatene. Er ikke så veldig fornøyd. Syns den ble for rotete, men kanskje det er det ungdommen liker?

Jeg har lyst å jobbe mer med den.

PostHeaderIcon Glogster

PostHeaderIcon Spørsmål til konferansen.

1. Hvorfor har ikke MI- metoden blitt brukt i videregående?
2. Er lærerne redd for å prøve noe nytt, merarbeid eller for tidkrevende?
3. Kan det brukes av bare en lærer på en skole?

PostHeaderIcon Tester av læringsstiler

Hei Lene HK!
Jeg lurer på om du kan si meg hvor og om det er mulig for meg eller
flere på gruppa å ta testen BE for å finne vår egen lærestil. Vi har tatt blanke ark testen, men skulle gjerne vite noe om hvordan kartleggingstestene til Duun og Duun er. Dette er en del av oppgaveteksten vår, kartlegging. Har du kanskje noen andre forslag til kartlegging, evt noen personer vi burde snakke med?
Vi har f.eks sett tankekartet i blanke ark boka, det likte vi godt. Vi tenkte å benytte den når vi møter elevene i ped. praksis.
MVH Britt Irene Gustavsen

Hei.

Dersom du/dere søker på nettet "Building Excellence" + Learning styles,
vil det dukke opp mange sider som kan være nyttige for dere i oppgaven
deres. Det koster forøvrig 5 dollar pr. person å ta testen BE. Legger ved
et par linker til dere.
Ellers kan det være nyttig å lese boka: Læringsstiler, grunnbok i Dunn og
Dunns læringsstilmodell. Gitt ut av Universitetsforlaget i 2004.
Fofattere: Rita Dunn og Shirley Griggs. Oversatt av Jorun Buli Holmberg og
Tone Guldahl.

http://netdansk.asb.dk/LS%20BE%20Netdansk%20-%20EN.ppt

http://www.learningstyles.net/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=78

Lykke til!

Mvh Lene HK


PostHeaderIcon Glogster

onsdag 13. januar 2010

PostHeaderIcon Glogster

tirsdag 12. januar 2010

PostHeaderIcon Stjerne.

Skjermbilde

Dette er bare et utkast, og tror heller ikke at fargene passer med ordene. Skal vi bruke denne kan vi jobbe mer med den. (skulle ønske den stjerna kom midt på innlegget, men men.....)

Hei
Tankekartet jeg lurte på om vi kunne bruke til kartlegging av elevenes læringsstiler.

PostHeaderIcon Spørsmål til Gitte:

Hei Gitte. Vi lurer litt på forundersøkelsen vår.

Vi skal på dagskonferanse med "Blanke ark"-gjengen. Kan vi i intervju med dem/ basert på deres forskning få svar på lærernes holdninger til de 8 intelligensene og utbredelsen av bruken av disse?
Vil det være godt nok som førundersøkelse?

Hilsen gruppa.

PostHeaderIcon Vil bare si at dette var et godt møte:)

mandag 11. januar 2010
Hvordan lærer vi best ved de forskjellige læringsstilene
Auditiv
Auditive personer liker å lære ved å lytte. Hvis du husker ca 75 % av innholdet i en 45 minutters forelesning, er du en auditiv type. Muntlig fortelling, paneldebatt og spørreleker er egnede aktiviteter for auditive.
Visuell
Visuelle personer husker best det de har lest og sett på bilder. De visuelle liker tegneserier, grafer, matriser, bilder, fotografier, film med mer.
Taktil
Taktile personer liker å ta og føle på ting. De foretrekker ofte pc. De taktile personer er ofte flinke med hendene. De liker forming, baking, tegning, ”mekking” med mer.
Kinestetisk
Kinestetiske personer liker å være i bevegelse når de lærer. De bruker kroppen aktivt som erfaringsmedium. Gymnastikk, ekskursjoner, drama og musikk er velegnet for kinestetikere.

http://www.vox.no/upload/6798/Dunns_l%C3%A6ringsstil.pdf


PostHeaderIcon Kan dette visualisere punkt 1 i diamanten?

Aspåsen skole.
Sertifisert pedagog på læringsstiler, Mai Line Tverrbakk.
søndag 10. januar 2010

PostHeaderIcon Problemstilling

Hvordan interessedifferensiere og tilrettelegge undervisningen på vg1 design og håndverk slik at vi møter elevenes ulike læringsstiler?

PostHeaderIcon Svar fra Lektor Aksnes.

@Linetoppen: Jeg har ikke forsøkt å administrere en netvibes med flere, men jeg tror det finnes slike muligheter. Men netvibes egner seg ikke for skriving, så jeg tror jeg ville valgt å lage en wiki for deres behov. Der kan dere kommunisere, deler linker, legge inn rss, og skrive oppgaven. Her ser du eksempel på en wiki laget som eksamensoppgave: http://lmsweb20.wikispaces.com/

Jeg vil anbefale å bruke verktøyet wikispaces: http://www.wikispaces.com
Du kan lese mer om det her:
http://delogbruk.wikispaces.com/Hvordan+og+hvorfor+bruke

PostHeaderIcon Svar fra Eva 2.0

Jeg spurte om hun kunne anbefale et sted vi som gruppe kunne jobbe sammen som gruppe:


Hei, det finnes flere ulike muligheter for å samarbeide. Det første som slår meg er om dere prøver læringsplattform – antar skolen har enten Fronter eller It’s Learning. I Fronter kan dere opprette eget “klasserom” og i It’s Learning kan dere lage eget prosjektrom. Litt ulike arbeidsmetodikk avhengig av hvilken type læringsplattform dere har tilgang på, men begge fungerer. Skal dere tenke i retning av å bruke sosiale medier foreslår jeg å lage f.eks et ning-nettverk. Det er ganske enkelt og vil ivareta de behovene du setter opp. Wiki er ikke så godt egnet pga dette med å gi beskjeder til hverandre. Skal dere jobbe sammen om dokumenter kan jeg anbefale at dere prøver dropbox siden dere har jobbet med docs tidligere. Jeg har skrevet om ning og dropbox her på bloggen, og lurer dere på dette med læringsplattform kan dere evt sende meg en epost (eva.brat@online.no)

PostHeaderIcon Multiinstruksjonspakke?

I boka Mill vedr læringsstiler skriver de om hvordan vi kan utvikle undervisningsverktøy for å imøtekomme elevenes ulike læringsstiler. De snakker om noe som kalles for :
1. CAP- en aktivitetspakke med hovedsakelig mål og oppgaver der lærestoffet må hentes fra annet kildemateriell.
2.PLS - en programlæringssekvens, dvs at den inneholder selve lærestoffet som elevene skal arbeide trinnvis og målrettet med.
3. MIP - Multi sensory instructional package. En samling av stoff og materiell om et spesifikt emne.
For eksempler, se her
Dette gjelder barneskole og ungdomsskole, men vi kan gjøre det til vg 1.

For kartlegging av elevenes læringsstiler 10-15 år:
LSI - Learning styles inventory
Kan hentes på denne linken , men koster penger. Antar at skolene eller ppt kan ha prisavtaler. Jeg skal sjekke i min kommune.

For elever over 15 gjelder muligens testen for voksne
BE - building excellence. Denne finnes også på linken ovenfor.

Det sies at det er viktig for oss som lærere å vite at vår egen intelligensprofil påvirker hvordan vi planlegger undervisningen, setter opp arbeidsmåter, gjennomfører opplæringen og vurderer elevene. Samtidig kan det påvirke vårt syn på elevene. Derfor er det viktig for lærere å flytte fokus fra egen måte å lære på til hvordan elevene lærer....


PostHeaderIcon Læringsstiler

Lena Bostrøm har jobbet med Læringsstiler i mange år. Hun har skrevet bøker om metoder og tankegang. Klikk her for å komme på hennes hjemmeside.


fredag 8. januar 2010

PostHeaderIcon netvibes

Dette er det råeste. Wesch er kul! se hans og klassens sider på netvibes.
Her er det bare å sikte høyt jenter:D
Linken finner du HER

PostHeaderIcon Et tankekart laget mindmeister.

Nå har jeg prøvd meg litt i Mindmeister å lage et tankekart.
Når elever lager tankekart imøtekommer en flere intelligenser:

Språklig intelligens
Logisk matematisk intelligens
Romlig/visuell intelligens.

PostHeaderIcon litteraturliste

Andersen E.S. & Schwencke E. (2001) Prosjektarbeid en veiledning for studenter. NKI Forlaget
Armstrong Thomas(2000) Mange intelligenser i klasserommet, Abstrakt forlag
Bunting Mette og Lund Toril Scharning(2006), MILL - Mange intelligenser, læringsstiler, læringsstrategier - På vei mot tilpasset opplæring, Pedlex
Bunting Mette, Skogen Kjell, Tjora Håvard. (2009) Råd og tips for foreldre med barn i skolen,Høgskoleforlaget
Bø Inge og Helle Lars(2002) Pedagogisk ordbok, Universitetsforlaget
Duun Rita og Griggs Shirley, red.(2004), Læringsstiler - Grunnbok i Duun og Duuns læringsstilmodell, Universitetsforlaget

Elstad E. (2006) Læringsstrategier. Søkelys på lærernes praksis, Universitetsforlaget
Gardner Howard(2004), Sådan tænker børn-sådan lærer de, Gyldendal
Hartviksen Marit og Kversøy Skogly Kjartan(2008) Samarbeid og konflikt-to sider av samme sak, Fagbokforlaget
Hiim Hilde og Hippe Else(2001) Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal Akademisk
Hiim Hilde og Hippe Else(2001) Å utdanne profesjonelle yrkesutøvere, Gyldendal Akademisk

Imsen Gunn (2005) Elevens verden, Universitetsforlaget
Imsen Gunn (2006) Lærerens verden, Universitetsforlaget

Jensen Ruth(2004) Å mestre mangfoldet, Damm
Jacobsen Dag Ingvar(2.utg 2005), Hvordan gjennomføre undersøkelser?, Høgskoleforlaget
Kversøy Skogly Kjartan(2005) Etikk-en praktisk vinkling, Fagbokforlaget


Nilsen Sigmund Egil og Sund Haaland Grete(2008) Læring gjennom praksis, Pedlex
Svanberg Ray og Wille Hans Petter(2009) La stå! Læring-på veien mot den profesjonelle lærer, Gyldendal Akademisk
Rognsaa A. (2000). Prosjektoppgaven. Krav til utforming. Universitetsforlaget.
Radnor Hillary(2005), At forske i pedagogisk praksis, Forlaget Klim
Repstad Kari og Tallaksen Inger Margrethe( 2006), Variert undervisning - mer læring, Fagbokforlaget Ulvehøj Georg(2008), Våre ti intelligenser, Fagbokforlaget


nettsider


st.meld. 30 (2003-2004) (13.04.2010)
Prinsipper for opplæringa i kunnskapsløftet (13.04.2010)
Den generelle delen av læreplanen (13.04.2010)
Læreplan design og håndverk (13.04.2010)
Strandkleiv og Lindbäck (2005) (13.04.2010)
torsdag 7. januar 2010

PostHeaderIcon Til forskning

Hvis elevene skal få være med på å bestemme sin egen arbeidsmåte kan det være nyttig med besvarelse på et skjema etter at metodene er forklart?
Kan vi da sette opp arbeidsmåtene skjematisk?
F. eks Individuelt arbeid, tavleundervisning, samarbeidslæring, gruppearbeid osv.
Hva passer for deg( veldig godt, godt eller mindre godt) og hvorfor. Få de til å gi oss en begrunnelse for valget.

Neste blir oss lærerne, evt til ettertanke.
Tar vi på alvor at elevene lærer best når læresituasjonen tilpasses individuelle læringsstiler.
Hvis nei: Kartlegger vi læringsstilene?
Hvis ja: Tilpasser vi undervisningsmetodene våre til det vi vet?

PostHeaderIcon Visuelt tankekart?

Blir det bedre med et tankekart i bilder? Dette tenker jeg som punkt nr 1 i diamanten s 83.



PUNKT NR 1

I den grønne boksen bør også målet med oppgaven komme frem, slik at elevene allerede da vet hva som er målet med oppgaven? Og vurderingskriterier? Hva blir vurdert? (felles forståelse for hva som skal bli vurdert, både for elever og veiledere)


Punkt nr 2.

Innledende øvelser. Som foreksempel kan være en workshop som presenterer de ulike læringstilene praktisk?

Jeg tenker at elevene kan få prøve/teste/bli kjent med de ulike læringstiler med enkle øvelser, for så å bestemme for hvilken måte de ønsker å jobbe videre med redesign innen sitt yrke.

PUNKT NR 3

Bør kanskje starte med en begrunnelse for valg av metode/arbeidsmåte?

etter det kan alle jobbe fritt med sin valgte arbeidsmåte/metode/læringstil.

PUNKT NR 4

Dokumentasjon , vurdering av egen læring?

PostHeaderIcon Læringstiler og ikt fra Utube

Kan dette være noe å vise elevene eller lærerne? For å visualisere....



PostHeaderIcon Gratis nedlasting av tankekart

Programmet heter "freemind" og kan lastes ned gratis. Jeg googlet og lastet ned.

PostHeaderIcon Negativ tilbakemelding på "klasse 10b.

http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____22252.aspx

Setter inn linken for jeg tenker det er noe av det samme vi kan oppleve med de etablerte lærerne. Både i ped. praksis og som nye lærere.

Noe for drøftingen....
Hei
Fant noe i dag som jeg synes var interessant siden vi har tenkt å bruke diamanten.
Oppgavene som elevene får handler ofte om hva de skal gjøre, men mangler som regel instruksjoner om hvordan de kan gå frem for å løse oppgaven. (Tilpasset opplæring og spes.ped i skolen.)

PostHeaderIcon Noen tanker fra Kolbotn



I våres leste jeg litt om en lærer ved Harward som skrev om hvilke ferdigheter morgendagens utøvere trenger av kompetanse. Han heter Tony Wagner. Han snakker om 7 ferdigheter:

1. Kritisk tenkning og problemløsing.
2. Samarbeid på tvers av nettverk og ledelse med innflytelse
3. Fleksibilitet og tilpasningsevne.
4. Initiativ og entreprenørskap.
5. Effektiv muntlig og skriftlig kommunikasjon
6. Kunnskaper i å analysere informasjon.
7. Nysgjerrighet og fantasi/ kreativitet.

Mine spørsmål:
Er dette et mulig utgangspunkt for utvikling av pedagogisk arbeid?
Hvordan kan vi møte disse punktene gjennom undervisningen vår?
Hvis vi tar utgangspunkt i læringsstil og diamanten til Sund?
Kan det være at vi skulle lage det så åpent som Gøril foreslo? 10- 20 ord fra pensum eller det temaet de skal jobbe med mens vi er der...slik at elevene selv i samarbeid må finne ut av hva dette vil si, evt i forhold til deres kreative prosesser?
Hvis vi så stiller spørmål om hva de trenger å kunne for å kunne besvare spørsmål i forhold til disse ordene. Hva trenger de å kunne om dem i forhold til læreplanen?
-For deretter evt. å lage oppgaven sammen med elevene?

Michael Wesch har to punkter vedr læring på denne måten, der han sier at det er :
- Semantic - A word concept, or idea is not just meaningful for what it is but for how it relates, connects and contrasts with other words, concepts and ideas.( semantikk er vitenskapen om ordets betydning).
- Personal - A person finds their own meaning and significants (their identity) not just in who they are but in how they relate, connect and contrast with other people.
Han sier videre at disse to pkt er uadskillelige og har en gjensidig avhengighet.

Tema kan også f.eks være redesign og elevene kan velge yrke etter interesse.

Kan læringsstilen komme inn som introduksjon til prosjektet?
Er det lurt å se i læreboka for vg1 og på læreplanen?

Som ramme for utviklingsarbeid fikk vi en mal av Ann Lisa i fjor. Den var veldig informativ. Kunne vi kanskje bruke den?

Bien

PostHeaderIcon Fin visualisering


onsdag 6. januar 2010

PostHeaderIcon Dagskonferanse vedr blanke ark

Da har jeg meldt på 3 stk den 20. januar. Jeg har ikke fått tilbakemelding ennå, men regner med at alt er greit. Dette gleder jeg meg til! Håper vi får masse ut av dette.
Vi har fått positiv tilbakemelding på at vi kan snakke med dem vedr oppgaven vår i løpet av kursdagen.
Vi får tenke ut hva vi skal spørre om. Kanskje har de noe forskningsmateriale eller noen gode ideer og innspill til oss. Hva kan være nytt i forhold til temaet deres og undervisningen vår på vg1...
Det hadde jeg likt godt:)

linken til konferansen finner du HER

PostHeaderIcon Tradisjonsbestemt tenknig eller Innovativ tenkning??

I dag har jeg lest litt i : Veiledning og praktisk yrkesteori.

På side 262 er det en morsom figur om det å tenke kreativt og ikke helt vite svaret.

Også et godt sitat:

Paradoksalt nok har kreativitet og innovasjon klar sammenheng med frihet og lek, men like fullt er struktur helt avgjørende hvis du virkelig skal være fri.
(Ceserani og Greatwood)

PostHeaderIcon Tenke nytt, vær kreativ i undervisningen.

Hvis vi blir bevisst på å benytte varierte/nye måter å lære nye ting på, dekker vi mest sannsynlig de ulike intelligenser. Lista under er laaang og mye passer ikke på VG1 men det er greit å se at det er et hav av muligheter. Vi må bare huske å variere( makvis-sk, igjen).

PostHeaderIcon MI`s undervisningsmetoder fra boka til t. Armstrong.

1.Språklig intelligens(blå): - forelesning - store og små gruppediskusjoner - bøker -arbeidsark - bruksanvisninger - idèmyldring - skriveaktiviteter - språkspill - utveksling av læring -elevforedrag - fortelling - lydbøker og kassetter - improvisert tale - debatter - loggskriving -lesing i kor -individuell lesing - opplesing for klassen - utenatlæring av språklige fakta - ta opp elevenes ord på bånd - bruke tekstbehandling på datamaskin - publisering( eks klasseavis)


2. Logisk-matematisk intelligens(indigo): - matematiske problemer på tavla - sokratiske spørsmål - fosøk, elevøvelser - logiske problemløsningsoppgaver - klassefiseringer og kategoriseringer - laging av koder - logiske og andre slags spill - dataprogrammering - vitenskaplig tenkemåte -logisk oppbygd presentasjon av fagstoff - kognitive øvelser etter ideer fra Piaget - eksprimentell metode(heuristikk)


3. Visuell- romlig intelligens(Fiolett): - kurver, grafer diagrammer og kart - visualisering -fotografering -video, dias og film . - visuelle puslespill og labyrintspill/oppgaver - tredimensjonale byggesett - kunstforståelse - fantasifull historiefortelling- bildemetaforer - kreativ dagdrømmeri - maling, kollage og annen visuell kunst - ideskisser - visuelle grubleoppgaver - grafiske symboler - tankekart og andre visulle organiseringsredskaper - grafiske dataprogrammer -lese etter visuelle mønster -optiske illusjoner - fargekoder - visuelle forståelsesoppgaver - tegn- og mal/datastøttende programmer -erfaringer med å lese bilder


4. Kropps-kinetisk intelligens:- kreative bevegelser - praktisk tenkning - ekskursjoner - miming teater i klasserommet - konkurranse- og samarbeidsleker -fysiske oppmerksomhetsøvelser - praktiske øvelser av alle slag - kunsthåndverk - kroppskart -bruk av kinetisk bildespråk - pedagogiske "gjøre"-ting - kroppsøvingsaktiviteter -bruke kroppsspråk/håndsignaler for å kommunisere - tektile materialer og erfaringer - avslapningsøvelser


5. Musikalsk intelligens: - synging, nynning og plystring - spille musikk - spille instrumenter -gruppesang -stemningsmusikk - musikkglede - bruke bakgrunnsmusikk -koble gamle melodier med begreper -skape nye melodier til begreper -


6. Sosial intelligens: - samerbeidsgrupper -sosialt samspill - konflikthåntering - elev- til elev undervisning -brettspil - alderblandede grupper - gruppevise idèmyldringer - elev- til elev summing -engasjement i lokalsamfunnet -lærlingordning -akademiske klubber -interaktiv programvare - selskaper og sammenkomster som ramme for læring -menneskeskulpturer


7. Intrapersonlig intelligens(Turkis): - selvstendig arbeid -følelsesladede øyeblikk - aktiviteter i eget tempo -individualiserte prosjekter og spill - egen studieplass -ett minutts refleksjonsperioder - interesse-sentre -personlige forbindelser -mulighet for hjemmearbeid -tid til å velge - selvinstruerende undervisning - få anvist inspirerende/motiverende fagstoff - aktiviteter som retter seg mot selvfølelsen -loggskriving - måløkter


8. Naturalistisk intelligens: - natustier -akvarier, terrarier og andre flyttbare økosystemer -hagearbeid -kjæledyr-i-klasserommet - natuvideo, film og kino -redskaper til bruk ute i naturen (kikkerter, teleskop, mikroskop) - økolæring -klassens økologiske stasjon -planter som konkretisering ."vinduer til læring".
tirsdag 5. januar 2010
Problemstillingen er sendt Gitte.
Hvordan interessediferensiere og tilrettelegge undervisningen slik at vi møter elevenes ulike læringsstiler.

Læringsstil test.
http://www.berghuis.co.nz/abiator/lsi/lsitest1.html

PostHeaderIcon Foreløpig problemstilling

1. På hvilken måte kan elevenes ulike læringsstiler bidra til breddeundervisning på VG1?

2. Hva kan bevisstgjøring av læringsstil gjøre med elevenes evne til å oppta læring?

3. Hvordan konkretisere og bevisstgjøre elevene på egen læringsstil? (forskning)

4. Hvordan tilrettelegge undervisningen slik at vi møter elevenes ulike læringsstiler?

5. Hvordan interessediffernsiere og tilrettelegge underv. slik at vi møter elevenes ulike læringsstiler? + underpkt. Så elevene lettere kan velge.

PostHeaderIcon Foredraget til Michael Wersh



Etter 33 min forteller han hvordan han har laget en oppgave.
Han gav elevene x-antall ord, elevene skal fine informasjon om disse ordene og dette danner pensum. Jeg liker den måten å lage en oppgave på fordi jeg tror at elevene vil få et større eierforhold til egen læring da.
Hva tenker dere?
mandag 4. januar 2010

PostHeaderIcon Morsom videosnutt: Den kreative prosessen.

http://www.vimeo.com/8362481

PostHeaderIcon God morgen!

Hei !
Ser at det er vi to med små barn som ikke får til skypemøte idag.
Kan jeg foreslå i morgen kl 11?

Selv om vi har hatt juleferie så har oppgaven ligget i bakhodet.
Her kommer litt av mine tanker:

Jeg liker godt det Britt Irene har skrevet om læringstiler. Også det hun har scannet der målene som skal nåes er mye av fokuset.

Det vi lager da er vel en metode vi kan bruke uansett, samme hva elevene jobber med?

Jeg tenker da at vi må ha et fokus på hva vi ønsker å oppnå. Er det produket? Idefasen, dokumentasjonen eller den kreative prosessen?

Jeg har sett en flott film på vimeo. com
creative prosess
Jeg får ikke til å sende linken nå, kanskje noen andre får det til, jeg sendte den på mail til deg Britt Irene. Kan prøve å videre sende den til alle)
søndag 3. januar 2010

PostHeaderIcon Læringsstil - MI ( Multiple intelligences)

Hei alle sammen:)
Godt nytt år!

Jeg har tillatt meg å sende en forespørsel om pris til dagskonferansen om læringsstiler i Oslo 20.januar.
-Og i tillegg spurt om vi kan få til en samtale i forhold til oppgaven vår. Håper på positiv tilbakemelding. Tenker jeg melder meg på uansett prisen. Hva med dere andre?
(Fristen er 8.januar.)

Jeg har funnet en bok av to av lærerne med faglig ansvar i forhold til blanke ark. (2006, Bunting/Scharning Lund). Et prosjektarbeid kalt MILL. Her har de visualisert læringsstilene og oppgaver i forhold til hverandre. Klarer vi å tenke diamanten inn i det didaktiske? Jeg ser i hvertfall at det går godt i forhold til hverandre slik at vi både kan interessedifferensiere og indiviualisere. Legger ved 2 eksempler fra boka. Disse må selvfølgelig lages på en slik måte at de passer på vg1.... Kan vi kanskje lage undervisningsplan, veil.dok og oppgave ved å visualisere på denne måten? Vi må selvfølgelig også tenke på både diamanten til Sund og Maksvissk eller...
Hilsen Bien :D