28.02.2011

Meatless Monday 2#

Planen er som tidligere sagt at jeg en gang skal bli 100 prosent  veggis. 
Men jeg tror ikke på raske og dramatiske endringer, 
så jeg starter med å bli 14.28571429 prosent vegetarianer!
GO MEATLESS MONDAY!

 Denne gangen lagde jeg noe jeg absolutt kommer til å lage mye mer av. 
Veggis Wok! 

En halv pose med fryste wokgrønsaker.
En boks med hermetiske ananas.
Ca en halv boks med hermetisk kokosmelk. 
En pose med veggie wok: coconut & lime spice mix. 
To økologiske paprikaer.  

Kok risen mens du steker maten!
Start med å steke det fryste. Når det er sånn ca ferdig putter du oppi ganske store biter av paprika og heller oppi cokosmelken. Tilsetter krydder mixen. Når alt nesten er helt ferdig putter du oppi ananasen. Så ferdig!  


Utrolige middagstips er brakt til deg av Louis Wibe leder av
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)
 

24.02.2011

Du blir lurt hver gang du går i butikken!

Hvordan har egentlig så mange blitt rike på "lavprismat"? Når man ser på listen over Norges rikeste mennesker er 3, 4 og 6 blant topp ti, lavpriskonger. Og på den andre siden har Norge verdens dyreste matvarepriser. Bare av det forstår man at noe er galt!
Dette blogg-innlegget er basert på Espen Bogen sitt foredrag på samfunnet den 17. februar. 

En gjennomsnittlig nordmann reiser 3,5 ganger i uken til butikken.
Og hvilken butikker reiser man til da?
Det er størst sannsynlighet for at du reiser i en av Norges Gruppens sine butikker (Kiwi, Centra, Jacobs, spar, Eurospar, Joker, Nærbutikken og Ultra) som har 40 prosent av markedsandelen, eller Coop med sine 25 prosent, Rema med sine 18 prosent eller ICA med sine 17 prosent. Og det er det! Fordi det eksisterer bare fire aktører i norsk dagligvare. Ikke la deg lure av at det ser ut til at det er så mange forskjellige butikker. For Bogen la uttrykkelig press på at det er for få aktører. Og for få aktører resulterer i for liten konkurranse, som igjen resulterer i dyre matvarer.

Men hva med de frie kjøpmennene som finnes rundt om kring. I 1990 gikk 54,2 prosent av markedsandelen til frie kjøpmenn, på to år sank det til 32,7 prosent, i 1999 til 3,2 prosent og i 2008 var det bare 0,5 prosent. De store dagligvarebutikkene har tatt over.

På Bogens PowerPoint sto det: Bløffen om priser og konkurranse i Norsk matvarebransje. Det han fortalte var at det er ett slags samarbeid mellom de fire store. De er alle sammen medlem av ett samarbeidsforum, Rema og Norgesgruppen eier Bama sammen, Coop og Reitan har ett felles eiendomsselskap. Jeg tror nok at du selv kan tenke deg konsekvensene av dette. Det blir ikke mye priskrig mellom disse fire selvskapene. Og som har resultert i verdens dyreste matvarepriser! Bogen ville ikke gå så langt som å anklage dem for kortell. Men det vil jeg!

Kartell, økon., avtale mellom el. sammenslutning av næringsdrivende om felles priser og salgsvilkår, ev. også produksjonsregulering. Ikke tillatt i Norge [...] CAPLEX


Men hvordan har de klart å drive med dette så lenge. Har vi ikke ett konkurransetilsyn som skal passe på at slikt ikke skjer. Det er her vi må ta i betrakting hvem som har de gigantiske resursene; til å leie inn de beste strategene, de beste reklamefolkene og ikke minst ha sine fingere langt inne i departementer og tilsyn.  

I Januar 2005, ble det en sak i media som ble kalt "tryllekunstnerne", som handlet om hvordan toppsjefene i disse bedriftene ble så rike, hvordan var det i det hele tatt mulig. Dette satte dagligvarekjedene i dårlig lys. Så i Februar samme året kom plutselig "Tine-skandalen" som gjorde at media og folket skiftet fokus fra kjedene til leverandørene. Og hvem tror du tipset konkurransetilsynet om disse tallene som viste at tine hadde brutt en eller annen konkurranse lov? (Tine fikk svimlende 46 millioner i bot.) Og gjett hvem som ga en pris til konkurransetilsynet samme år for den jobben de gjorde i "tine-skandalen, jo selvfølgelig FK (ett eller annet råd) som eies av Norgesgruppen og ICA.

Selvfølgelig det er det staten som for skylden for at det er for høye matvarepriser. Så i 2001 gjorde staten ett gigantisk momskutt på dagligvarer fra 24 til 12 prosent. Så det ville i realiteten si at prisene skulle gå ned med rundt 10 prosent. Men hva gjorde dagligvarekjedene? Coop fikk 7,4 prosent billigere matvarer, kiwi fikk 5,1 prosent, mens Rimi -1,8 prosent! Om at det er dårlig i seg selv er ingen i tvil om! Men ett år senere var prisene tilbake på det nivået de var før det gigantiske momskuttet! Hvor blir det av pengene?

Et eksempel på hvordan dagligvarekjedene lager smarte systemer for å holde prisene oppe og få høyest fortjeneste er kiwis kampanje for å få fjernet momsen på frukt og grønsaker. Når du drar i en kiwi butikk å kjøer frukt og grønt, vil det stå på kvitringen din hvor mye du har spart. Denne formen for reklame er for det første ikke lovlig og heller ikke sann. Men da de ble konfrontert med at de måtte fjerne dette, fortalte de at det ville være for vanskelig å ta ut av systemet. Men om jeg lærte noen ting av å ha IT1 og 2 på videregående var det at det vanskelige er å få noe inn i ett system, ikke ut!
For det kiwi vil med denne kampanjen er å tvinge politikere til å kutte momsen på frukt og grønt (for at det tilsynelatende skal bli billigere). Ved å manipulere folket!
Men tror du at det kommer til å bli noe anderledes fra sist gang staten kuttet momsen. Nei, det tviler jeg på. Itillegg klarte lederen av kiwi å uttale noe i denne duren: "om staten kutter momsen på frukt og gønt, vil kiwi kutte momsen igjen for å få prisen enda lavere." Da viser de bare at prisen allerede er overpriset.

Et annen element som svekker min tillit til dagligvarekjedene er at det finnes ingen mulighet til å få innsikt i bedriftenes dokumenter eller til å følge opp bedriftene på en ordentlig måte. De kan rett og slett kjøre sitt eget løp.

La oss bare gå litt nærmere inn på NorgesGruppen. Med 40 prosent av
markedsandelen på dagligvarer vil det være logisk å tenke seg at det er der de tjener mest penger. Men slik er det altså ikke. Det er de de tjener tredje mest penger på. Det de tjener mest på er kiosk og så storhusholdning. Med svimlende 90 prosent av markedsandelen fra storhusholdning (mat og varer til hoteller, militæret osv)!. Dette betyr i praksis at NorgesGruppen har overdrevent mye makt og kan ha en konsentrasjon av høye priser og elendig utvalg.

Men hva skjer når ett annen bedrift prøver å komme inn på det norske dagligvaremarkedet (som bare har fire aktører)? Da blir det satt igang store midler for å få bort med alle som vil ture dagligvaregullgruven. Det var akkurat det som skjedde når Lidel prøvde å etablere seg i Norge. Bogen fortalte at når han skulle prøve å få sin klients varer inn i foreksempel rema, var det første han ble konfrontert med: Om dere selger varer til Lidel, vil vi ikke han noe med dere å gjøre. Selvfølgelig var de redde for en bedrift som solgte varer til mye billigere priser enn de fire norske dagligvarekjedene. Det kunne jo ende med at de måtte sette ned sine.

Hvorfor gjør ikke media noe mer med denne saken, spør du kanskje. Svaret er reklame-inntekter. Bare tenk på hva TV2 og avisene skulle gjort uten reklame-inntektene fra de fire norske dagligvarekjedene. Jeg tror at noen har kommet med en pekefinger å sagt noe i duren: "Om dere setter oss i dårlig lys, mister dere våres reklame-inntekter." Alt styres av penger også media.

Det siste jeg skal ta opp i dag er at; her om dagen sto det i avisen at matvareprisene kommer til å gå opp. Hvem var det som kom med denne påstanden. Jo, det var matvaregigantene. Men hvorfor skulle de komme ut med en slik påstand. Det er egentlig ikke de som skal bestemme det. Det avhenger av produsentene. Om produsentene hadde kommet med en slik påstand, så kunne man tatt den litt mer seriøst. Det dagligvarekjedene prøver å gjøre her er å påvirke forventningene til folket. Slik at det blir enklere for dem å sku opp prisene. (Husk at de i førsteomgang er 10 prosent over det de egentlig skulle ha vært).


 Hilsen Louis Wibe
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)

22.02.2011

Fase 2

Fase 1 av Reach Out And Touch FACE var å få på beina en blogg som dette. En blogg som jeg håper folk har nytte av og som kanskje gjør at de utvider sinn horisont, lærer noe nytt og tenker litt mer igjennom hva de gjør i hverdagen. Jeg prøver å få fram et poenget at hver eneste av oss teller. Det er vi som er forbrukere og det er vi som stemmer og bestemmer. Valget om å få en bedre verden ligger hos oss, hos enkelt individene.

I denne bloggen for dere egentlig være med på min reise til å bli ett bedre menneske. Fordi det er det det handler om. Vi må først forandre oss selv, så vil våre handlinger igjen gjøre verden til ett bedre sted. Jeg håper at dere vil være med på denne forandringen og utviklingen.

"No one saves us but ourselves.
No one can and no one may.
We ourselves must walk the path."
Buddha

Derfor vil jeg i dag starte fase 2: Reklame!
Reklameplakater vil bli hengt opp de nærmeste dagene. (så nå er skriveren min nesten tom for blekk)
Video-blogg vil forhåpentligvis dukke opp snart! (den er ferdig, men har noen små problemer...) 
Forbedre tilknytting til andre sosiale medier (facebook, twitter, deviantART)

Har du noen forslag til reklamekampanjer eller reklamestønt? 


Hilsen Louis Wibe
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)

21.02.2011

Meatless Monday 1#

Planen er å bli 100 prosent vegetarianer. Men jeg tror ikke på raske og dramatiske endringer, så jeg starter med å bli 14.28571429 prosent vegetarianer!
Altså skal jeg bare spise vegitarmat hver mandag.
GO MEATLESS MONDAY!

 Louis introduserer middagstips:
Champignon og ris 
(Jeg greide ikke komme på med ett fancy navn på retten...)

ca 10 brune Champignon
3 mini purreløker
1 dl ris
---
kok ris i riskoker (da får du klebri ris) NAM! Kutt opp mini purreløkene i passe små biter, kutt soppene i to. STEK.
Putte ting i skåler!
FERDIG! :D
Utrolige middagstips er brakt til deg av Louis Wibe leder av
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)

Fotodokumentar 2#: Aksjon mot Oljeboring!

Det aksjon mot oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja den lørdagen som var. Jeg var ganske stressa fordi jeg hadde vært på overnattingstur i gapahuk natten før (og ja, det var kaldt). Men jeg rakk å dra til Oslo i tide. Faktisk en hel time før (fordi jeg surra med klokka).
Men for å komme til poenget, aksjonen var storartet!

Det kom en hau med folk, som ville vise sin støtte til denne saken!


Venstre: Leder for Natur og Ungdom Ola Skaalvik Elvevold holder en appell.
Midten: Kristine Wika Haraldsen ledet oss igjennom aksjonen.
Høyere: Birgitte Grimstad viste sin støtte med dikt og sang.


Moddi 









Jeg håper virkelig at stortinget hører på hva vi har å si og velger det fremtidsrettete og miljøvennlige alternativet. Om de i det hele tatt bryr seg om å holde de internasjonale forpliktelsene de har om å senke klimagassutslipp med 80% innen 2050, kan de ikke fortsette å ta opp mer olje!

Norge står her ved ett veiskille, enten kan vi fortsette som før og drite i vår fremtid og de konsekvenser som måtte komme, eller de kan la være å bore etter olje og sikre mat på borde til fremtide generasjoner. 

 Dette har blitt til en kamp om min fremtid. Om våres fremtid. For gjett hvem som kommer til å sitte igjen med alle de ubehagelige konsekvensene, alle problemene og krisene. Jo, det er oss. Det er vår generasjon som må lide under våre lederes kortsiktighet og griskhet. Vil de ikke gi oss en fremtid? Vil de ikke bli sett tilbake på som betydningsfulle og gode folk? Nei, for alt det vi kommer til å huske fra disse årene fra menneskets historie er hvordan stormannsgalskap ødela verden...


Den 9. mars arrangerer Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja fakkeltog i Oslo. Bli med å vis politikerne at de vil gjøre rett i å ta vare på fiskeri, turisme og natur i stedet for å velge olje og økt forurensning. (påminnelse om fakkeltoget kommer selvfølgelig senere!)


Hilsen Louis Wibe
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.) 

18.02.2011

VERDENS STØRSTE ORGANISME!

En sirkel, ett individ
Du vil kanskje ikke tro det men verdens største organisme er en sopp...
Nærmere bestemt en trerotsopp Armillaria ostoyae, der ett individ omfatter 900 hektar (2200 dekar) skog i Blue mountains i staten Oregon! DNA-fingeravtrykk og vegetative sammenkobling bekrefter at det er ett individ som går over denne store avstanden.

Omrisset av det gigantiske soppen dekker et område så stort som 1665 fotballbaner.

Populært kjent som honning sjampinjong, startet Armillaria ostoyae fra en enkelt spore for små til å se uten mikroskop, og har vokst i skogen for anslagsvis 2400 år, dreper trær etterhvert som den vokser.

"Det har ikke vært noe målt med noen vitenskapelig teknikk som har vist noen planter eller dyr til å være større enn dette, sier Gregory Filip, førsteamanuensis i integrerte skogvern ved Oregon State University og ekspert på Armillaria.

Her kan du se fruktlegemet til soppen (altså den reproduktive strukturen). 
Hilsen Louis Wibe
(som bruker dagen til å lese om sopp i botanikk boken sin)
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)

17.02.2011

AKSJONSDAG 19. FEBRUAR: Nasjonal markering mot oljeboring


19. februar er det nasjonal markering mot oljeboring! 
I regi av folkeaksjonen for oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja arrangeres
tas det i bruk ildvarder for å markere sin motstand!  

Regjeringen skal før påske ta en avgjørelse om det skal åpnes for oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja eller ikke. Bli med og krev at de sårbare havområdene holdes oljefrie!
Bli med på markering i Oslo utenfor
Stortinget kl. 13.00 sammen med meg!  
 
På facebook gruppen er det lovet appeller og musikk ved blant annet Moddi og Birgitte Grimstad.

Bli med på vardebrending i Ås utenfor
 UMB kl. 16.00
sammen med meg! 
I Follo vil det brennes en varde øverst på Kjerringjordet ved Meierikrysset (ved buss-stoppet "Universitetet i Ås"), godt synlig for alle som kjører gjennom Ås. Vi samles for å varsle om den faren oljeboring i våre mest verdifulle havområder utgjør for både folk og miljø. På facebook gruppen fortelles det at varden tennes omtrent klokken 16. Ta med en venn, pølser, noe å varme deg på og gjerne en vedkubbe eller to. Vi satser på landets koseligste markering!
Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja
Rundt 40 markeringer over hele landet, se hva som skjer der du bor: Her!

Dette blir min første aksjon! Så om du også er alene
og usikker på om du skal dra,
 så dra med meg! 
 

Hilsen Louis Wibe leder av
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)

Fotodokumentar 1#: NaturHYSTERISKmuseum!

For en gang skyld kommer det faktisk et blogg-innlegg som ikke er så utrolig seriøst.
For i dag dro vi til NaturHistoriskMuseum i oslo!

Planen var å ta toget som gikk 12.34

 
Men en viss person rakk ikke toget, så ble nødt til å vente på neste tog.
Bra at vi har en så koselig stasjons café!

  
 
Carl og jeg gjorde dagens gode gjerning og fikk levert en gjenglemt veske i siste liten!   
 Wulffmorgenthaler på toget slår aldri feil!

Overlykkelige over å endelig ha kommet fram
(etter at noen sikkerhetsvakter ledet oss til kulturhistoriskmuseum!)
 En kjempe diger skilpadde og Norges nasjonalfugl fossekallen.
Under er vår stam-mor Ida og en Månefisk.
 
 
Den utrolige fine Uranidesommerfuglen!

Under:
Doktor Proktors sensasjonelle samling av Dyr Du Skulle Ønske Ikke Fantes er en utstilling med fantasidyr hentet fra Jo Nesbøs barnebøker om Doktor Proktor.  


Naturhistoriskmuseum er absolutt vært et besøk. Det kommer kanskje ikke så tydelig frem her, men de har fantastiske utstillinger med samlinger av dyr fra hele verden. Det er veldig motiverende å se mangfoldet med egne øyne. Så anbefales til alle!

The end

Hilsen Louis Wibe leder av
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)

15.02.2011

Første generasjons produkter fra ROAT-FACE er endelig ute! (oppdatert)

(ikke at jeg forventer at du egentlig kommer til å kjøpe noe, men nå har du ihvertfall muligheten!)

50 - 85 kr av hver ting du eventuelt hadde kjøpt, går først til meg,
så distribuerer jeg pengene videre til veldedige formål! 




T-skjortene og Skulderveskene
er en del av Earthpositive-kolleksjonen fra Continental Clothing. Det betyr at den er produsert utelukkende ved hjelp av fornybar energi fra vind- og solkraft. Dermed er CO2-utslippet under
produksjonen redusert med 90 % i forhold til den vanlige produksjonsmåten.
I sømmen på siden er
Earthpositive-merket sydd inn.
100 % biologisk dyrket bomull.
Trykket på varene har
ett enkelt og stilfullt design!

Kanskje det kommer mer spenstige trykk og produkter etterhvert. 
Sjekk ut alle produktene her:
:D 

Hilsen Louis Wibe (om har kjøpt en av sine egene t-skjorter)
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)

Hvordan kjøpe riktig kosmetikk?!

Her for noen dager siden skrev jeg et ganske stort blogg-innlegg om kosmetikk, det jeg glemte å ta med i det innlegget var en ganske så smart kosmetikk-kalkulator som du kan bruke til å sjekke om de forskjellige merkene er trygge å kjøpe. Sjekk den ut!

Apropo det å "sjekke noe ut", se også denne reklamen mot dyretesting.
(jeg begynte seriøst å gråte!)

Hilsen Louis Wibe leder av
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)
 

14.02.2011

Louis handler økologisk (del 2)


Ett kort blogg-innlegg
denne gangen altså.
Legg merke til at jeg matcher!

Denne gangen har jeg vært i den butikken som for meg har vært ett lite håp. Da jeg har snakket med folk om økologisk mat, sa de at det var ganske bra utvalg på Coop Mega her i Ås.
Så det var dit ferden gikk.
Jeg ble faktisk positivt overrasket! Det var faktisk ganske mange økologiske matvarer der.
(I tillegg til de jeg fant på rema1000, som var dette.) Så var den en rekke varer; Havregryn, musli, kaffe, karbonader, kjøttdeig, leverpostei og sjokolade (bare for å nevne noe).
Om du vil kjøpe økologisk dagligvarer i Ås dra på Coop Mega! 
 (obs obs, I tillegg har de tatt bort 40% av prisen på brød denne uken!)



Jeg trengte bare pålegg denne uken, så jeg kjøpte økologisk leverpostei fra NORGÅRDEN! (og økologisk sjokolade, men den har jeg spist opp :)

På norgarden.no står det:
Økologiske Norgården er en helhjertet satsning på økologisk mat fra Nortura SA. Vi har nesten 40 ulike økologiske produkter av kjøtt og egg i handelen, og flere blir det utover året.

På nettsiden vår har vi lagt ut informasjon om våre produkter, deilige oppskrifter og en del informasjon om økologiske produkter. Les mer


Se så mye økologisk mat!!!!!


GOD ØKOLOGISK HANDEL
Hilsen Louis Wibe leder av
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)



13.02.2011

Louis blogger om sminke!? (del 1)

Det kommer en tid i alle blogger, da man må ta opp temaet sminke og kosmetikk. Det nå være en av de temaene det blogges mest om. På tide at Louis slenger seg på banen, med en kosmetikk spesial.

Hvor mange liv har vært med på å gjøre deg penere i dag?
Dette blogg-innlegget skal handle om det "lille" jeg har greid å skrape sammen av informasjon som kan være nytting når du skal kjøpe sminke og kosmetikk. 

Helt nederst i dette blogg-innlegget finner du en liste over
firmaene som tester ingredienser eller produkter på dyr!
 
"Ask the experimenters why they experiment on animals, and the answer is: 'Because the animals are like us.' Ask the experimenters why it is morally OK to experiment on animals, and the answer is: 'Because the animals are not like us.' Animal experimentation rests on a logical contradiction." Professor Charles R. Magel

Det er et stort antall forsøksdyr som ofres på verdensbasis til testing av ikke-medisinske produkter. Kosmetikk, toalettprodukter, vaskemidler, mattilsetningsstoffer, plantevernmidler, fargestoffer, alkohol, tobakk og våpen.

I Norge er det ulovlig med dyre-testing av kosmetikkprodukter direkte, men produkter som vaskemidler, tannkrem o.l. kan komme utenfor definisjonen av kosmetikk og dermed utsette dyr for lidelse også i Norge. Over 3000 dyr brukes i såkalt produkttesting i Norge, hvor slike produkter kan inngå. I de fleste norske butikker vil også dyretestet kosmetikk kunne stå ved siden av ikke-testede varer!

For selv om det er ulovlig med slik testing i Norge, er det fritt fram for å selge slike produkter. Dette gjør at du som forbruker har ett ansvar. Dette er selvfølgelig vanskelig i å med at det ikke står på produktet at det er testet på dyr. Men til din store lettelse skal jeg fortelle deg hvilken merker du burde kjøpe og hvilken du absolutt ikke burde pryde deg med.

Først noen utvalgte tester
som
blir gjort i dyreforsøk:


Dag 6 av en LD50 (Lethal Dose 50%)
akutt toksisitet gift test.
Denne beaglen har krampetrekninger,
har store vanskeligheter med å puste,
og ikke er i stand til å stå.
Testen for indre skader utføres ved å tvangsfôre eller på annen måte utsette dyr for antatt farlige stoffer. LD50 er navnet på en av metodene - LD står for lethal dose (drepende dose), og 50 for 50%. Hensikten er å finne ut mengden av et stoff som en gruppe dyr må utsettes for slik at halvparten dør. Fra 30-100 dyr dør per test. Flere tester på ulike dyrearter kan foregå parallelt. Forgiftningen innebærer grusomme lidelser for dyrene: Problemer med åndedrett, blod i urin og avføring, krampeanfall og sterke smerter er vanlig. Bedøvelse unngås, da reaksjoner på smertene er av interesse.

Testen for øyenskader kalles "Draize-testen": En oppløsning av teststoffet dryppes i kaninens øyne. Kaniner brukes fordi de er billige, lette å håndtere, og har store og følsomme øyne som gjør at irritasjon er lett å observere. Under forsøkene, som varer fra noen dager til flere måneder, blir kaninene ofte holdt ubevegelige i reimer. Forsøket medfører gjerne farveforandringer eller uklarhet i hornhinnen, oppsvulming og blod/materie utflod, samt tegn på smerte.

Testen for hudskader utføres ved at hår og eventuelt hud fjernes fra et stykke av dyrets kropp. Deretter påføres teststoffet til området og dekkes med bandasje. Av og til er det ikke ønskelig å dekke såret, og kroppen holdes da i ro med f.eks. gips. For testing av intimdeodoranter og lignende produkter brukes slimhinnene i dyrets penis eller vagina. En annen metode går ut på å sette hele forsøksdyret i oppløsninger av kjemikaler. Det brukes mest kaniner og marsvin i disse testene.

Erstatning til dyreforsøk?
  • Hensikten med alle disse forsøkene er å finne ut hvor skadelig et stoff er - ikke å finne effektiv behandling for eventuelle skader. 
  • Leger har svært liten nytte av resultatene under behandling av pasienter. 
  • Resultatene er unøyaktige og varierer med ulike dyrearter. 
  • Når store mengder stoff tvangsfores med trakt eller slange, kan dyret dø av blokkerte eller ødelagte indre organer - ikke av stoffets kjemiske virkning. 
  • Kvalme, hodepine, hukommelsestap, depresjon etc. blir ikke oppdaget. 
  • Overføringsverdien av resultatene fra dyr til menneske er tvilsom.
Selv med svært begrenset økonomisk og vitenskapelig innsats, har alternativer til dyreforsøk i produkttesting ofte vist seg å være langt mer nøyaktige og pålitelige.

  • Det er utviklet ufarlige metoder for å teste produkter på menneskehud. 
  • En annen test benytter menneskeceller eller vev fra
    relevante organer som kultiveres i kunstig miljø. 
  • Ved disse metodene unngås problemet med artsforskjeller
    og resultatene kan overføres direkte til mennesker. 
  • De er også raskere og billigere enn dyretester. 
  • Forøvrig kan bakteriologi og avanserte dataprogrammer
    effektivt forutsi bestemte biokjemiske virkninger av nye stoffer.  
Også spørsmålet om nødvendigheten av enda et "nytt, forbedret" produkt er viktig å stille seg. Rundt 750 nye kjemiske forbindelser kommer i bruk hvert år. Men så lenge dyreforsøk brukes som testkilde kan ingen forutsi effektene av disse stoffene på mennesker og miljø.

Mange forskere tar i dag avstand fra bruk av dyr i testing av produkter av rent vitenskapelige årsaker. Testingen gir ingen garantier for produktets sikkerhet, og i realiteten er det forbrukerne som er de virkelige "forsøkskaninene".

Hva som er trygt å kjøpe!

 (Basert hovedsakelig på CCIC og PETA; * står kun på Petas liste)

Andrea, Beiersdorf (Labello, Nivea, Atrix), Body Shop, Biorganics, Chanel *, Charlottes Urtekosmetikk Christy, Clarins of Paris *, Clinique *, Colour my Image, Colour me Beutiful, Decleor *, Dermatologica, Green Spirit, The Essential Oil Company Estée, Lauder *, The Hemp Collection, Jason Natural Cosmetics Jean Paul Mitchell System, Joico (Ice) *, Kiss My Face, KMS *, KSA Jojoba, Montagne Jeunesse, Nectar Beauty Shop, Oriflame *, Tommy Hillfinger *, Tuesday´s Girl, Sainsbury´s

OBS: De kosmetikkfirmaene som ikke er nevnt, har usikker status eller har ikke villet uttale seg. Inntil disse firmaene gjør rede for sine holdninger, bør de behandles som om de tester på dyr.



Hva du ikke skal kjøpe!
Følgende selskaper produserer produkter som er testet på dyr. De som er merket med en �� har for øyeblikket nåværende suspensjon av dyreforsøk. Vennligst oppmunt dem til å gjøre et permanent forbud. Oppført i parentes er eksempler på produkter produsert av enten selskapet notert, eller, hvis aktuelt, moderselskapet. For en komplett liste over produkter produsert av et selskap på denne listen, kan du gå til selskapets hjemmeside eller kontakte selskapet direkte for mer informasjon. Selskapene på denne listen kan produsere individuelle linjer av produkter uten dyreforsøk. De har imidlertid ikke eliminert dyreforsøk fra hele utvalget av kosmetikk-og husholdningsprodukter.


Selv om dyreforsøk av legemidler og visse kjemikalier er fortsatt påbudt ved lov, argumentene mot å bruke dyr i kosmetikk testing er fortsatt gyldig når den brukes til farmasøytisk og kjemisk industri. Disse næringene er regulert av Food and Drug Administration og Environmental Protection Agency, henholdsvis, og det er ansvaret av selskapene som dreper dyr for å bringe sine produkter ut på markedet å overbevise tilsynsorganer at det er en bedre måte å fastslå produktsikkerhet.

Mange grusom kosmetisk dyreforsøk
er nå overført til dyr laboratorier i
Japan og Kina og andre deler av Asia
 der det ikke finnes noen lover
om å kontrollere testing på dyr.

Acuvue (Johnson & Johnson) Customer Relations, D-QA, 7500 Centurion Parkway, Jacksonville, Florida 32256;
(800) 843-2020; www.acuvue.com/
Aim (Church & Dwight) P.O. Box 1625, Horsham, Pennsylvania 19044-6625; 800-524-1328;
www.churchdwight.com/Conprods/oralcare/
Air Wick (Reckitt Benckiser) Reckitt Benckiser Group plc, 103 - 105 Bath Road, Slough, SL1 3UH United
Kingdom ; 1-800-820-8939; www.airwick.us/access/index.html
Always (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.always.com/index.jsp
Ambi (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 1-888-879-2624;
www.ambiflawlessskin.com/
Arm & Hammer (Church & Dwight) P.O. Box 1625, Horsham, Pennsylvania 19044-6625; 800-524-1328;
www.armhammer.com
Armor All (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; 510-271-7000; 800-227-1860;
www.armorall.com/
Arrid (Church & Dwight) P.O. Box 1625, Horsham, Pennsylvania 19044-6625; 800-524-1328; www.arrid.com/
Aussie (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.aussie.com/us/index.jsp
Aveeno (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 732-524-0400;
www.aveeno.com/
Axe (Unilever) 800 Sylvan Ave., Englewood Cliffs, New Jersey 07632; 212-888-1260; 800-598-1223;
www.theaxeeffect.com/flash.html
Bain de Soleil (Schering-Plough) 1 Giralda Farms, Madison, New Jersey 07940-1000; 201-822-7000;
800-842-4090; www.baindesoleil.com/
Band-Aid (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933;
1-866-565-2873; www.bandaid.com/index.jsp
��Bic Corporation One Bic Way, Ste. 1, Shelton, Connecticut 06484; 203-783-2000; www.bicworld.com
Biotherm (L'Oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500; www.biotherm.com/index.htm
Blue Buffalo P.O. Box 770, Wilton, Connecticut 06897; 800-919-2833; www.bluebuffalo.com/
Boyle-Midway (Reckitt & Benckiser) 2 Wickman Rd., Toronto, ON, Canada, M8Z 5M5; 416-255-2300;
Braun (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 1-800-272-8611;
www.braun.com/us/home.html
Cacharel (L'Oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500; www.cacharel.com/index.aspx#
Calgon (Reckitt Benckiser) Reckitt Benckiser Group plc, 103 - 105 Bath Road, Slough, SL1 3UH United Kingdom
; 1-800-228-4722; www.calgon.co.uk/
Carefree (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 1-877-408-7223;
www.carefreeliners.com/
Christina Aguilera Perfumes (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202;
513-983-1100; 800-543-1745; www.christina-aguilera-perfumes.com/
Church & Dwight (Arm & Hammer) P.O. Box 1625, Horsham, Pennsylvania 19044-6625; 800-524-1328;
www.churchdwight.com
Clairol (Procter & Gamble) 1 Blachley Rd., Stamford, Connecticut 06922; 800-252-4765; www.clairol.com
Clean & Clear (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933;
732-524-0400; www.cleanandclear.com/
Clearasil (Reckitt Benckiser) Reckitt Benckiser Group plc, 103 - 105 Bath Road, Slough, SL1 3UH United
Kingdom ; 1-800-228-4722; www.clearasil.us/
Clorox 1221 Broadway, Oakland, California 94612; 510-271-7000; 800-227-1860; www.clorox.com
Close-up (Church & Dwight) P.O. Box 1625, Horsham, Pennsylvania 19044-6625; 800-524-1328;
www.churchdwight.com
Colgate-Palmolive Co. 300 Park Ave., New York, New York 10022; 212-310-2000; 800-221-4607;
www.colgate.com
Comfort (Unilever) Unilever United States, Inc, 800 Sylvan Avenue, Englewood Cliffs, New Jersey 07632; +1 201
894 7760; www.unilever.co.uk/brands/homecarebrands/co
Coppertone (Schering-Plough) 1 Giralda Farms, Madison, New Jersey 07940-1000; 201-822-7000; 800-842-4090;
www.coppertone.com/coppertone/index.jsp
Crest (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.crest.com/home/index.jsp
Dad's Pet Care , , New York ; 814-724-7710; www.dadspetcare.com/about_us/contact_us.htm
DDF (Procter & Gamble) DDF Consumer Relations, P.O. Box 559, Cincinnati, Ohio 45201; 1-800-818-9770;
www.ddfskincare.com/default.aspx
Dial Corporation 15101 N. Scottsdale Rd., Ste. 5028, Scottsdale, Arizona 85254-2199; 800-528-0849;
www.dialcorp.com
DOLCE & GABBANA (Procter & Gamble) 148 Lafayette Street, New York, New York 10013; 212-750-0055;
Dove (Unilever) 800 Sylvan Ave., Englewood Cliffs, New Jersey 07632; 212-888-1260; 800-598-1223;
www.dove.us/
Downy (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.downy.com/
Drano (S.C. Johnson) 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855; www.drano.com/
Dry Idea (Dial) 15101 N. Scottsdale Rd., Ste. 5028, Scottsdale, Arizona 85254-2199; 800-528-0849;
www.dryidea.com/dryidea/
Dunhill Fragrances (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100;
800-543-1745; www.dunhillfragrances.com/en/index.htm
Easy-Off (Reckitt Benckiser) 1655 Valley Rd., Wayne, New Jersey 07474-0943; 973-633-3600; 800-232-9665;
www.easyoff.us/
Edge (S.C. Johnson) 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855;
www.edgeshave.com/
Escada Fragrances (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100;
800-543-1745; www.escada-fragrances.com/
Ever Clean (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; (510) 271-7000; www.everclean.com/
Fantastik (S.C. Johnson) 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855;
www.fantastik.com/
Febreze (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.febreze.com/en_US/home.do
Fekkai (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 866-514-8048; www.fekkai.com/
Finish (Reckitt Benckiser) Reckitt Benckiser Group plc, 103 - 105 Bath Road, Slough, SL1 3UH United Kingdom
; 1-800-228-4722; www.finishdishwashing.com/
Formula 409 (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; 800-227-1860; www.formula409.com/
Fresh Step (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; 510-271-7000; 800-227-1860;
www.freshstep.com/
Garnier (L'Oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500; www.garnier.com/index2.aspx
Gillette Co.(Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.gillette.com
Giorgio Armani (L'Oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500;
www.giorgioarmanibeauty-usa.com
Glad (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; 510-271-7000; 800-227-1860; www.glad.com/
Glade (S.C. Johnson) 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855; www.glade.com
Green Works (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; (510) 271-7000;
www.greenworkscleaners.com/
Gucci Fragrances (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100;
800-543-1745; www.gucci.com/us/home
Halo (Procter & Gamble) 6109 DeSoto Avenue, Woodland Hills, California 91367; 1 800 935 5273;
www.pgsalonpro.com/
Head & Shoulders (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100;
800-543-1745; www.headandshoulders.com/default.jsp
Helena Rubinstein (L'Oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500;
www.helenarubinstein.com/_int/_en/#
Helene Curtis Industries 800 Sylvan Ave., Englewood Cliffs, New Jersey 07632; 800-621-2013;
www.helenecurtis.com
Herbal Essences (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100;
800-543-1745; www.herbalessences.com/us/
Hugo Boss (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; +49 (0) 7123 94-0;
www.hugoboss.com/us/en/collection.php
Iams (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 800-675-3849; www.iams.com
Ivory (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.ivory.com/
Johnson & Johnson 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 732-524-0400; www.jnj.com
Johnson's (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 866-565-2229;
www.johnsonsbaby.com//
Joy (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.pg.com
K.Y. (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 1-877-592-7263;
www.k-y.com/index_us.jsp#
Kaboom (Church & Dwight) P.O. Box 1625, Horsham, Pennsylvania 19044-6625; 800-524-1328;
www.kaboomkaboom.com/index.m
Kerastase (L'Oreal) L'Oreal USA, 575 Fifth Avenue, New York, New York 10017; 1-877-254-9949;
www.kerastase-usa.com/_en/_us/conso/home/ho
Kiehl's (L'Oreal) , , ; 1-800-543-4572; www.kiehls.com/
L'Oreal USA 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500; www.loreal.com
Lacoste Fragrances (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100;
800-543-1745; www.lacoste-parfums.com/
Lanc��me (L'Oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500;
www.lancome-usa.com/?SESSIONID=
LaRouche Posay (L'Oreal) L'Oreal USA, 575 Fifth Avenue, New York, New York 10017; 1-212-818-1500;
www.laroche-posay.com/International/beauty/
Lever Bros. (Unilever) 800 Sylvan Ave., Englewood Cliffs, New Jersey 07632; 212-888-1260; 800-598-1223;
www.unilever.com
Liquid Plumr (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; 510-271-7000; 800-227-1860;
www.liquidplumr.com/
Listerine (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 732-524-0400;
www.listerine.com/
Lubriderm (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 732-524-0400;
www.lubriderm.com/
Lux (Unilever) 800 Sylvan Ave., Englewood Cliffs, New Jersey 07632; 212-888-1260; 800-598-1223;
www.unilever.com/ourbrands/personalcare/Lux
Lysol (Reckitt Benckiser) 1655 Valley Rd., Wayne, New Jersey 07474-0943; 973-633-3600; 800-232-9665;
www.lysol.com/
Matrix Essentials (L'Oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500;
www.matrixbeautiful.com/
Max Factor (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100;
800-543-1745; www.maxfactor.com/
Maybelline (L'Oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500; www.maybelline.com/
Mead Courthouse Plaza N.E., Dayton, Ohio 45463; 937-495-3312; www.mead.com
Melaleuca 3910 S. Yellowstone Hwy., Idaho Falls, Idaho 83402-6003; 208-522-0700; www.melaleuca.com
Mennen (Colgate-Palmolive Co.) 300 Park Ave., New York, New York 10022; 212-310-2000; 800-221-4607;
www.colgate.com
Mentadent (Church & Dwight) P.O. Box 1625, Horsham, Pennsylvania 19044-6625; 800-524-1328;
www.mentadent.com/
Merck One Merck Drive, P.O. Box 100, Whitehouse Station, New Jersey 08889-0100; 908-423-1000;
www.merck.com/
Mizani (L'Oreal) MIZANI, 575 Fifth Avenue, New York, 10017; 877-726-3624; www.mizani-usa.com/
Mop & Glo (Reckitt Benckiser) 1655 Valley Rd., Wayne, New Jersey 07474-0943; 973-633-3600; 800-232-9665;
www.reckittbenckiser.com
Mr. Clean (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.mrclean.com/en_US/index.shtml
Nair (Church & Dwight) P.O. Box 1625, Horsham, Pennsylvania 19044-6625; 800-524-1328; www.naircare.com/
Natural Instincts (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 1-800-252-4765;
www.clairol.com/naturalinstincts/index.jsp
Nature's Source (SC Johnson) SC Johnson, 1525 Howe Street, Racine, Wisconsin 53403; 1-800-494-4855;
www.naturessourcecleaners.com/
Neutrogena (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933;
732-524-0400; www.neutrogena.com/
New Dana Perfumes 470 Oakhill Rd., Crestwood Industrial Park, Mountaintop, Pennsylvania 18707;
570-474-6701; 800-822-8547;
Nice n Easy (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 1-800-252-4765;
www.clairol.com/niceneasy/index.jsp
Nioxin (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 770-944-1308; 1-800-628-9890;
www.nioxin.com/en/home.aspx
Off (S.C.Johnson) 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855; www.offprotects.com/
Olay (Procter & Gamble) P.O. Box 599, Cincinnati, Ohio 45201; 800-543-1745; www.oilofolay.com
Old English (Reckitt Benckiser) 1655 Valley Rd., Wayne, New Jersey 07474-0943; 973-633-3600; 800-232-9665;
www.oldenglishpolish.com/
Old Spice (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.oldspice.com/
Oomph! (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; (510) 271-7000; www.stp-oomph.com/
Oral-B (Procter & Gamble) 600 Clipper Dr., Belmont, California 94002-4119; 415-598-5000; www.oralb.com
Oust (SC Johnson) SC Johnson, 1525 Howe Street, Racine, Wisconsin 53403; 1-800-494-4855; www.oust.com/
OxiClean (Church & Dwight) P.O. Box 1625, Horsham, Pennsylvania 19044-6625; 800-524-1328;
www.oxiclean.com/default2.asp
Palmolive (Colgate-Palmolive Co.) 300 Park Ave., New York, New York 10022; 212-310-2000; 800-221-4607;
www.colgate.com/app/Palmolive/US/EN/HomePag
Pampers (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.pampers.com/en_US/home.do
Pantene (Procter & Gamble) Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 800-945-7768; www.pantene.com
Pearl Drops (Church & Dwight) P.O. Box 1625, Horsham, Pennsylvania 19044-6625; 800-524-1328;
www.pearldrops.com/
Pfizer (delete) 235 E. 42nd St., New York, New York 10017-5755; 212-573-2323; www.pfizer.com
Physique (Procter & Gamble) One Procter & Gamble Plz., Cincinnati, Ohio 45202; 800-214-8957;
www.physique.com
Pine-Sol (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; 510-271-7000; 800-227-1860;
www.pinesol.com/index.shtml
Piz Buin (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 0845 601 5792;
www.pizbuin.com/en/welcome
Pledge (S.C. Johnson) 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855; www.pledge.com/
Ponds (Unilever) 800 Sylvan Ave., Englewood Cliffs, New Jersey 07632; 800-909-9493; www.ponds.com
Procter & Gamble 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.pg.com
Puffs (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.puffs.com/en_US/pages/home.shtml
Purell (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 1-800-223-0182;
www.purell.com/
Purex (Dial) 15101 N. Scottsdale Rd., Ste. 5028, Scottsdale, Arizona 85254-2199; 800-528-0849; www.purex.com/
Purpose (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 1-866-344-4848;
www.purposeskincare.com/
Raid (S.C. Johnson) 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855;
www.killsbugsdead.com/
Ralph Lauren Fragrances (L'oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500;
www.ralphlauren.com/shop/index.jsp?category
Reach (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 1-866-732-2482;
www.reachbrand.com/
Reckitt Benckiser 1655 Valley Rd., Wayne, New Jersey 07474-0943; 973-633-3600; 800-232-9665;
www.reckittbenckiser.com
Redken (L'Oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500; www.redken.com/international/
Rembrandt (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933;
732-524-0400; www.rembrandt.com/
Renuzit (Dial) 15101 N. Scottsdale Rd., Ste. 5028, Scottsdale, Arizona 85254-2199; 800-528-0849;
www.renuzit.com/
Resolve (Reckitt Benckiser) 1655 Valley Rd., Wayne, New Jersey 07474-0943; 973-633-3600; 800-232-9665;
www.reckittbenckiser.com
Rid-X (Reckitt Benckiser) Reckitt Benckiser Group plc, 103 - 105 Bath Road, Slough, SL1 3UH United Kingdom ;
1-800-228-4722; www.rid-x.com/index.shtml
Right Guard (Dial) 15101 N. Scottsdale Rd., Ste. 5028, Scottsdale, Arizona 85254-2199; 800-528-0849;
www.rightguard.com/
ROC (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 732-524-0400;
www.rocskincare.com/index_roc.jsp
Rogaine (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 1-800-223-0182;
www.rogaine.com/
S.C. Johnson 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855; www.scjbrands.com
S.O.S. (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; 510-271-7000; 800-227-1860; www.clorox.com
Savlon (Johnson & Johnson) Wimblehurst Road, Horsham, RH12 5AB United Kingdom ; +44 (0)1403 210211;
www.novartis.co.uk
Schering-Plough (Merck) 1 Giralda Farms, Madison, New Jersey 07940-1000; 201-822-7000; 800-842-4090;
www.sch-plough.com
Schick 201 Tabor Rd., Morris Plains, New Jersey 07950; 201-540-2000; 800-492-1555; www.shaving.com
Scoop Away (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; (510) 271-7000; www.scoopaway.com/
Scope (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.getclose.com/
Scrubbing Bubbles (S.C. Johnson) 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855;
www.scrubbingbubbles.com/
Sebastian Professional (Procter & Gamble) Wella/Sebastian Canada Inc., 5800 Avebury Rd. Unit #1,
Mississauga, Ontario L5R 3M3 Canada ; 800-935-5273; www.sebastianprofessional.com/en_US/
Secret (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.secret-deodorant.com/SecretGlobal.do
Shiseido Cosmeitcs 5-5, Ginza 7-chome, Chuo-ku, Tokyo, 1040061 Japan ; 212-805-2300; www.shiseido.com/
Shout (S.C. Johnson) 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855;
www.shoutitout.com/
Shower to Shower (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933;
1-866-274-6937; www.showertoshower.com/index.jsp
Shu Uemura(L'Oreal) L'Oreal USA, 575 Fifth Avenue, New York, New York 10017; 1-888-748-5678;
www.shuuemura-usa.com/
Signal (Unilever) 800 Sylvan Ave., Englewood Cliffs, New Jersey 07632; 212-888-1260; 800-598-1223;
www.unilever.com
SK-II (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 1-866-678-1770; www.sk-ii.com/
Skin ID (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 1-866-742-0201;
www.skinid.com/econsumer/clearskin/index.vi
Skintimate (S.C. Johnson) 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855;
www.skintimate.com/
Soft & Dri (Dial) 15101 N. Scottsdale Rd., Ste. 5028, Scottsdale, Arizona 85254-2199; 800-528-0849;
www.softndri.com/softndri/home.html
Soft Scrub (Dial) 15101 N. Scottsdale Rd., Ste. 5028, Scottsdale, Arizona 85254-2199; 800-528-0849;
www.softscrub.com/
SoftSheen (L'Oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500;
www.softsheen-carson.com/_us/_en/index.aspx
Softsoap (Colgate-Palmolive Co.) 300 Park Ave., New York, New York 10022; 212-310-2000; 800-221-4607;
www.softsoap.com
Speed Stick (Colgate-Palmolive Co.) 300 Park Ave., New York, New York 10022; 212-310-2000; 800-221-4607;
www.colgate.com
Spray 'N Wash (Reckitt Benckiser) 1655 Valley Rd., Wayne, New Jersey 07474-0943; 973-633-3600;
800-232-9665; www.spraynwash.com/
Stayfree (Johnson & Johnson) 1 Johnson & Johnson Plaza, New Brunswick, New Jersey 08933; 1-888-782-9373;
www.stayfree.com/#
Suave (Unilever) 800 Sylvan Ave., Englewood Cliffs, New Jersey 07632; 212-888-1260; 800-598-1223;
www.suave.com/
Sunlight (Unilever) 800 Sylvan Avenue, Englewood Cliffs, New Jersey 07632; +1 201 894 7760;
www.unilever.com/brands/homecarebrands/sunl
Sunsilk (Unilever) 800 Sylvan Ave., Englewood Cliffs, New Jersey 07632; 212-888-1260; 800-598-1223;
www.sunsilk.com/Landing.aspx
Surf (Unilever) 800 Sylvan Avenue, Englewood Cliffs, New Jersey 07632; +1 201 894 7760;
www.unilever.com/brands/homecarebrands/surf
Swiffer (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.swiffer.com/swiffer/en_US/home.do
Tide (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.tide.com/en_US/index.jsp
Tilex (Clorox) 1221 Broadway, Oakland, California 94612; 510-271-7000; 800-227-1860; www.tilex.com/
Unilever 800 Sylvan Ave., Englewood Cliffs, New Jersey 07632; 212-888-1260; 800-598-1223; www.unilever.com
Vaseline (Unilever) 800 Sylvan Ave., Englewood Cliffs, New Jersey 07632; 212-888-1260; 800-598-1223;
www.vaseline.com/
Veet (Reckitt Benckiser) 1655 Valley Rd., Wayne, New Jersey 07474-0943; 973-633-3600; 800-232-9665;
www.veet.com/
Vichy (L'Oreal) 575 Fifth Ave., New York, New York 10017; 212-818-1500; www.vichyusa.com
Vicks (Procter & Gamble) Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.pg.com
Vidal Sasson (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100;
800-543-1745; www.sassoon.com/
Viktor & Rolf (L'Oreal) L'Oreal USA, 575 Fifth Avenue, New York, 10017 ; 1-212-818-1500;
www.viktor-rolf.com/_en/_ww/index.htm
Windex (S.C. Johnson) 1525 Howe St., Racine, Wisconsin 53403; 414-260-2000; 800-494-4855;
www.windex.com/
Woolite (Reckitt Benckiser) 1655 Valley Rd., Wayne, New Jersey 07474-0943; 973-633-3600; 800-232-9665;
www.woolite.com/
Zest (Procter & Gamble) 1 Procter & Gamble Plaza, Cincinnati, Ohio 45202; 513-983-1100; 800-543-1745;
www.zest.com/


Fant du ditt yndlingsmerke på listen. 
For eksempel Old Spice, Lacoste, Gucci, Hugo Boss eller DOLCE & GABBANA
Er det fremdeles like kult?



 





Hilsen Louis Wibe leder av
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)