[PC] Minecraft: Nå med mer greier og mindre bugs? Mer bugs?

Lodin

Der Waaaah
#1
Minecraft ja. Den siste uka har jeg endelig fått opp øya for et av de mer innovative indiespilla der ute. I MC er man en liten gubbe som eksisterer i et landskap av blokker. Dette er bokstavlig talt et sandkassespill hvor man kan bygge absolutt hva man vil så lenge det man vil bygge består av klosser på 1 meter i hver lengde. Det kjører foreløpig rett i browseren så selv dere med Mac og Lunix kan teste. Spillet ble lansert for vel under et år siden og har allerede en enorm fanbase. Det faktum at det enda er i tidlig alfa, lages av en enkelt svenske, men allerede har forhåndssolgt 6000 kopier sier litt. Grunnen til at spillet har solgt så mye er at dette er eneste måten å få tak i den nyeste overlevelsesversjonen. Minecraft har to moduser. Den kreative hvor man har evig med blokker og ikke liv, i praksis Garry's Mod. Denne har og multiplayer og hvis man er av typen som liker å samarbeide med folk om grandiøse byggverk er dette saker. Overlevelsesmodusen derimot er den jeg liker å fokusere på. Det ligger en tidligere utgave gratis på hjemmesida, men denne er veldig basic og selve poenget, overlevelse eksisterer omtrent ikke.
Ihvertfall foregår betalversjonen slik at man spawner i et landskap man på forhånd har spesifisert. Er man på en øy eller i en skog? Er det langt ned til bånn av kartet? Foregår det i helvete? Man spawner inni en liten dritthytte, men denne er det aldri noen som bruker så det første man gjør er å demontere den så man får noen treplanker og to fakkeler. Så er det på tide å farte rundt på kartet for å skaffe seg litt oversikt og drepe diverse griser for kjøttet. Når man så finner en fjellside setter man opp et lite treskur, bygger sin første hakke av tre og starter på minekraftinga. Grunnen til at man setter opp skuret er fiendene som spawner etter at det blir natt. Man må overleve kjempeedderkopper, zombier, pilskytende skjeletter og grønne dingser som liker å snike innpå en, lage en dritskummel hveselyd og sprenge seg selv.
Når man så har begynt på sin første gruve er det bare å grave ivei. All steinen man plukker med seg går med til ens første hus. Man kan såklart bygge i tre, men det er det bare gamle kjerringer og folk som heter Julian som gjør. Med seg får man og kull som man kan mekke fler fakler med og jern som man lager bedre verktøy og rustniger med. Etter første natta i gruva er det så på tide å farte ut igjen på leit etter en plass til ens nye hjem. Det bør ikke ligge for langt fra gruva og bør ha tilgang til vann. Eller man kan gi beng og innrede gruva si hvis man liker Dwarf Fortress.

Ihvertfall drev jeg å mekka litt på et kart i går og er snart klar til å starte mitt mest ambisiøse prosjekt så langt. Det som er fett med MC er at det er et av de spilla som lar en være 100% kreativ og komme på ideer for så å se at de faktisk fungerer. Her er ihvertfall borgen min og starten på den neste fasen:



Jævla griser som alltid skal komme å forstyrre! :argh:



Her ser dere min lille borg. Den domineres hovedaklig av et majestetisk tårn.



Sku inn i borggården. Det treet der tok av en eller annen grunn evigheter å kultivere til tross for god tilgang til dagslys og masse jord under grusen.



Litt lenger inn kan man skue smia hvor jeg kreerer alle mine kunstverk. Det er fortsatt tidlig i spillet så jeg har ikke så mange verdifulle matrialer som gull og diamanter så foreløpig brukes ovenene til å lage glassblokker av sand.


Her er hovedsalen. Ikke at det er så mye mer en skjeletter og zombier jeg kan ta imot her, men jeg liker tanken på at jeg har min egen trone. Legg merke til det lukseriøse ullteppet.



Her ser dere trappa opp i tårnet. Også denne er lekkert dekorert med diverse malerier jeg har brukt mye tid på.
Sleng sammen sju treplanker og en ullkloss og man får et bilde.



Hver natt går jeg opp i tårnet og lemper på med tre. Det er i praksis et fyrtårn til den dagen et skip skulle komme til å passere så de kan plukke meg opp.



Og her skuer dere mitt siste prosjekt. Jeg har satt opp fire massive jordvegger og drenert saltvannet med sand.



Planen er såklart å konstruere mitt eget lille Rapture i glass og stein. Som jeg nevnte er dette et av de spilla som lar en finne på sine egne geniale løsninger. Jeg kom på dette konseptet selv, men har i ettertid lest at undervannsbygg er helt kurante. Nå må jeg bare finne en måte å lage en overgang fra borgen til undervannshuset uten å oversvømme for mye.

Sånn ellers driver Notch, svensken som mekker dette stadig å legger til nye features. Det ryktes at han i dag skal lansere et nytt savesystem som faktisk er 100% sikkert, en ny måte å spawne huler under jorda som senere vil kunne gi kartene veldig mye variasjon samt et nytt kartsystem. Det sistnevnte vil gjøre at kartet genereres mens man spiller det uten at det går utover ytelsen. Notch har regna ut at det vil maxe ut ved tre ganger jordas overflate så Minecraft tar lett prisen for det spillet som har størst kart uansett format. Suck it Fuel, EVE og Arena! :p
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#2
Jeg har spilt gratisbyggeversjonen en del i går og i dag, og jeg blir helt hekta på å bygge Freudianske kjempebyggeverk som det høyeste tårnet, det dypeste hullet og den lengste veien. :D Mulitplayer er også ganske crazy, det er litt av noen byggverk på gang der.
 
#3
Dette ser så kult ut. Har sett masse av dette før, men nå må jeg bare prøve selv.

EDIT: JEG VAR MIDT I Å BYGGE MITT KOSELIGE FORT

DA ZOMBIER ANGREP ;__;

Takk for å få meg til å glemme historieprøva i morra, forresten. Hvordan er det du får spawnet i en hytte? Jeg starter bare rett på kartet.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Det er fordi du spiller gratisversjonen. I den mer utvikla har man inventory og kan bygge ting bla.

Dagens oppdatering:
* I removed the silly ingame account check since it was causing some problems and frankly isn’t worth it. Instead, I’ll rely on people being honest. Please don’t pirate the game, k?
* Caves and ores.
* Tile ticking (farms, fire, spreading grass)
* Working furnaces

Be warned that a lot of this isn’t optimized yet, especially the cave generation code, so it’ll run pretty slow.

Next up is optimization work and saving. Possibly monster spawning too, if I feel adventurous.

(By the way, caves come in clusters now. Some areas have no caves at all, others have huge caves)
Tar tydligvis litt lenger tid å implementere det uendelige kartet. I det minste har vi fått tile ticking som vil si at ild kan spre seg naturlig også på gress. :qen:
 
#5
Jeg må se å få kjøpt dette. Er det mulig å enkelt spille det med venner?

Jeg lagde et gigantisk fort og prøvde å få vannet til å gå rundt det, og mens jeg holdt på å grave steg plutselig vannet. Hvordan gjorde jeg det?
 

Lodin

Der Waaaah
#6
Eneste måten man kan spille multi foreløpig er i den kreative modusen og da på andre sin server. Bare avtal å møte dem et eller annet sted. Eller man kan såklart mekke sin egen.
Et av Notch sine hovedmål er å introdusere multi til overlevelsesmodusen. Spørsmålet nå er hvor mange folk det vil støtte. Kanskje bare seks, kanskje oppmot hundre. Planen er ihvertfall at det skal bli noe ala Dwarf Fortress bare at alle dvergene er spillere. :p

Når det gjelder vann så er det foreløpig rimlig mongo. Gudene veit hva det var som plutselig fikk det til å stige. Var det nær havet og kan det ha gått lekk ut til det?
Som med alt annet skal også koden til vann skrives om. Selv har jeg et helvetes problem nå fordi jeg driver å graver fra fortet mitt ut til den veggen uti havet og det har gått høl på skiten tre ganger noe som betyr panisk svømming ut derfra fort som faen.
 
#7
this game crashed my mac
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Etter det jeg har hørt avhenger det litt av hva slags browser man kjører det i på Mac. Likheten for dem alle er at savefiler har en tendens til å bli korrupte. Jo også krever det litt maskinkraft til tross for at det ser ut som ræv.

Så var det endelig tid for åpningen av den nye tunnelen min.



Her står vi neddi hølet og skuer enden av tunellen. Kommer til å bli lekkert å kunne vandre under glasstaket.



Her er vi på innsida. Legg merke til at jeg har plugga opp enden med jord i tilfelle det vprste skulle skje.



Oppå kanten og klar til å fjerne litt vegg. Jeg ga opp prosjektet med å bygge under vann og drenerte også hele tunellskiten.



Må bare ofre litt til gruvegudene først.



Yase! Dette ser jævla bra ut. Nå må jeg bare løpe via borgen og sjekke at det er tett.



FFFFFFFFFFFFFFFFffffffffffffffffffff
 
#9
Noen sjans for at dette vil kjøre utenfor browseren? Er ikke så kult med 10 FPS på et spill som dette.
 

Lodin

Der Waaaah
#10
En frittstående utgave er som alt annet på tapeten ja, men foreløpig kjører det bare i browser. Når det er sagt finnes det en klient som heter World of Minecraft og er frittstående. Det ser ut til at den kjører en eldre versjon av multiplayeren.
 
#12
Det er lett verdt å hive seg på indev-versjonen! Survival er where it's at, og jeg digger hvordan man kan skape den verdenen man vil så lenge en er rutinert, tolmodig og flink nok. Det å oppdage gode ressurer er alltid moro og enda bedre er det når man finner ut av nye mekanikker som f.eks logikken bak det å crafte ting. Visste ingenting om spillet før Lodin posta no bilder i spillshizzle-tråden og har funnet ut av alle spillmekanikkene (jeg kan til nå) på egenhånd, noe jeg ikke har syntes vært spesielt gøy siden jeg var unge. Makan til heftig timesink er det lenge siden jeg har vært bortig.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#13
Godt å se SG-hiveminden endelig hoppe på dette lastet, shit owns osv. Vi får samles på en server snart og bygge avatarene våre.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
har funnet ut av alle spillmekanikkene (jeg kan til nå) på egenhånd, noe jeg ikke har syntes vært spesielt gøy siden jeg var unge.
Jeg er enig i at det er sinnsykt fett å finne ut av ting i dette spillet sjæl. Det eneste jeg egentlig har undersøkt via internett er oppskrifter for å mekke ting siden de sjelden er logisk hvordan man skal plassere ingredienser og sånt. Åssen i helvete kan jeg vite at flint og stål må ligge akkurat sånn for å mekke fyrtøy eller at man mekker lærrustning av ull?
Jo også er jeg vprst siden jeg først nå fant ut at man kan spille i fullscreen ved å trykke F11...



Sånn. Der har jeg plugga opp hølet, drenert dritet på nytt og bygd opp soverommet mitt.



Og der raser vannet ned i gropa. Denne gangen ble jeg igjen for å se om faklene slokka.



Det gjorde de ikke og etter en god stund med veggfjerning var utsikten klar. Her her vi senga mi samt to kister med mine dyrebareste skatter. Foreløpig bare et sverd og en rustning av rent gull samt noen gullbarer.
Gull har samme styrke som tre i spillet. Det er egentlig totalt verdiløst akkurat som i virkeligheten.
;)



Oversikten fra borgen. Nydelige saker, men det kunne dog hatt noen fler fakler. Neste prosjekt blir nok en hel base under vann.

E: Her er testversjon av det uendelige kartet. Også den kun for oss som har betalt.
 
#15
Det ser ut som en veldig retro utgave av en hvilken som helst level editor eller Lightwave/Max/Maya? Hva gjør de som man ikke allerede har hundre andre steder? *kløsegihuet*
 

Lodin

Der Waaaah
#18
Kan vel og nevne at man bør kjøpe nå enn senere. Det går opp i pris til 15 Euro den dagen det treffer beta og videre til 20 når det en gang er ferdig. :ermm:
 
#19
I dag hadde jeg tre timer før en prøve så jeg kunne øve, men istedet satt jeg og en jente og spilte dette. Morsomt at det første hun gjorde var å grave seg langt nedi bakken, akkurat som jeg.

Blant tingene jeg lagde var en trang men koselig undergrunnstunnel, som absolutt skulle ha et lite kontor etter oppfordring fra henne, et fort oppi noen trær og en jungellabyrint (mer som et fort bygd bare av blader, men det ble veldig stilig). Synd ingenting ble lagret, jeg glemte å logge inn først.
 
#20
Spillet virker kult, men dette skjønner jeg ikke: Hvis greia er at man skal overleve fra monsterne som kommer om natta, kan man ikke bare sperre seg inne sånn at de aldri kan ta deg?