STRYKEKVARTETT
Joseph Haydn reiste mye rundt og opptrådte med sitt lille «band». 2 fioliner, bratsj og cello. (En kontrabass er litt i største laget å bære med seg?). Det var ikke skrevet noe musikk for denne besetningen tidligere, så Haydn måtte skrive og arrangere all musikken selv. Det er ganske utrolig hvor flott dette «bandet» kan låte. Hør f.eks. på «Eine kleine nachtmusic av Mozart». Dette er nemlig skrevet for en strykekvartett. The Beatles brukte en strykekvartett som akkompagnement på «Yesterday» sammen med gitaren til Paul Mc Cartney. På «Elinor Rigby» er det kun en strykekvartett som akkompagnerer, skjønt - bare?

ROCK'N ROLL BAND
De første rock'n roll artistene kopierte mye fra jazzmusikken, og rytmeseksjonen med kontrabass og trommer er hentet herfra. Også saksofon og piano ble brukt i jazzen, men rock'n roll musikerne byttet ut banjoen med gitar. Siden r&r brukte mye gitar  bl.a. til solospill, brukte man t.o.m. elektrisk gitar.
Allikevel, man må ikke glemme at r&r egentlig er en akustisk musikkform. Elvis Presley trengte jo bare en vanlig gitar for å trollbinde tusener av publikum når han sang «Love me tender».

BEAT-BAND
Kvartetten har blitt kjernen også i moderne popmusikk. Bassgitar og trommer utgjør rytmeseksjonen, mens gitar og/eller tangentinstrument skaper harmonier og melodier. Dette kalles også for en kompgruppe. Da band-konseptet for alvor slo igjennom i England på 60-tallet, ble det standard med 2 el.gitarer, el.bass og trommer. Bandkonseptet kunne også utvides til kvintett. Det femte instrumentet var et tangentinstrument, orgel eller piano.

TRAD.JAZZ-BAND
En kompgruppe er kjernen i de fleste typer band. Et trad.jazz-band har utvidet besetningen med trompet, klarinett og trombone. Dette bandet utviklet seg i New Orleans på tidlig 1900-tall. I gateopptog, fest eller begravelse, gikk de rundt og spilte. Kompgruppa med skarptromme, tuba og banjo, melodigruppa med trompet, klarinett og trombone. Når dette ensemblet spilte innendørs var tubaen ofte byttet ut med en kontrabass og en og annen pianist kunne sette seg ved pianoet. Skarptrommen fikk selvfølgelig selskap av flere trommer og cymbaler.

STORBAND
Et stort jazzband. 4 trompeter, 4 tromboner og minst 4 saksofoner. (Klarinetten ble etterhvert erstattet av nyoppfinnelsen saxofonen.) Sammen med en kompgruppe beståendde av bass,trommer, gitar og piano er dette et meget velklingende ensemble. Det er skrevet mye musikk for denne bestningen som bl.a. Glenn Miller gjorde kjent.

JANITSJARBAND/KORPS
Et større enemble som utelukkende består av messing-og treblåsinstrumenter samt slagverk. F.eks. skarptrommer, stortromme kanskje også klokkespill eller xylophon. Den amerikanske komponisten John Phillip Sousa har skrevet mange marsjer for janitsjarbesetning. Norge er et av de land i verden med flest janitsjarband/korps.

GRAND PRIX ORKESTERET
Tidlig i Grand Prix historien ble melodiene akkompagnert av et symfoniorkester. Etterhvert som musikken ble mere poporientert med popmusikkens rytmiske og elektriske lydbilde, ble det etterhvert vanlig å koble en elektrisk kompgruppe til symfoniorkesteret. Såleds kunne melodiene beholde noe av det symfoniske preget samtidig med at den elektriske beaten tydelig var til stede. De fleste musikaloppsetninger har en orkestersammensetning som likner på Grand Prix orkesteret.

SALONGORKESTERET
Det finnes uttallige kombinasjoner av orkestere. Rundt om på fasjonable hoteller kan vi oppleve besetninger av 2-3-strykere, 2-3 blåsere som sammen med en kompgruppe spenner over et svært så allsidig repertoar. Mange av musikerne spiller også flere instrumenter.

"Band"
Kanskje var det Joseph Haydn som oppfant det første bandet. Han fant ut at det var lettere å dra på turne med med en kvartett fremfor et stort orkester.

- Riktignok en strykekvartett......
Startside
Musikkteori