Av en hel rekke innsendte bidrag plukket juryen ut tre som gikk videre i hver kategori. Av disse var det Advokathuset Just (logo), Mo i Rana Bydrift (annonse) og Anne Gundersen (webside) som tok med seg trofeene fra Gallaria.

Juryformann Stein Simonsen jobber til daglig i reklamebransjen, og har hatt en finger med i to av tre vinnerprosjekter, men han har ikke bidratt til at nettopp hans prosjekter ble kronet til vinnere under Gallaria. Juryen som foruten Simonsen besto av Stig Hjerkinn Haug, Gunn Hagen Lystad og Kjetil Strand har erklært han inhabil i begge prosjektene. Simonsens stemme ble etter de andre tre hadde stemt lagt på gjennomsnittet av de andre stemmene. På den måten ble hans inhabilitet verken en positiv eller negativ innvirkning på den endelige avgjørelsen.

Just

Beste logo ble det Advokathuset Just som vant foran Rana Blad og Stenneset Gamle Prestegård, et advokathus Simonsen i sin tid døpte.

– Navnet henspiller både på ordet justis, og at de er just til stede. Det er et morsomt navn som forhåpentligvis bidrar til å fjerne litt av seriøsiteten rundt det å oppsøke en advokat. Det kan være en høy terskel for mange å stå med lua i hånda å søke hjelp på denne måten, og et navn som ikke er så voldsomt kan kanskje bidra til at det er lettere å komme over den terskelen. Logoen har klart å balansere dette veldig godt, med å være tro mot navnet, samtidig som den er solid, som et advokathus skal være, sier Stein Simonsen.

Pøse på

Websiden fikk inn overveldende mange bidrag i år, og Stein Simonsen sier mange har et stort forbedringspotensial når det kommer til nettsidene.

- Mange tenker at nå har de laget en nettside, så nå kan de pøse på med all informasjon de ikke klarer å få ut andre plasser. Det blir sjelden helt vellykket. Vi har ønsket å premiere de som utnytter de egenskapene som er unike for mediet, noe som er lett å få bedre til med små grep.

Anne Gundersen ble rangert over Stenneset Gamle Prestegård og Zikk Zaks nettopp for sin evne til å leke seg med weben.

- Når man besøker Annes hjemmeside må man blant annet lete etter en nøkkel under en stein for å åpne siden. Da har man skjønt hvilke muligheter nettet gir. Det er et sted mottakeren forventer å kunne interagere. Ikke bare sitte å motta, sier Simonsen.

Det er vår

På annonsesiden var det annonsekampanjen for Mo i Rana bydrift som slo Miras og Fargeglede på målstreken. Simonsen sier at de på annonsesiden har forsøkt å premiere de som lykkes å gå det ekstra steget utover det å informere.

– Jeg pleier å fortelle en historie om en mann som sto på gata med en plakat hvor det sto "Jeg er blind" med lua i hånda. Mannen fikk ingen penger, men en dag kom en reklamekonsulent gående forbi. Han spurte om han kunne få lage en tilføyelse på plakaten, og det fikk han. Dagen etterpå kom reklamekonsulenten forbi, og den blinde kunne fortelle at han aldri før hadde fått så mye penger. Nå var han selvsagt spent på hva som sto på plakaten. Reklamekonsulenten leste da høyt det som sto: "Jeg er blind, og det er vår". Det er det det handler om. Det danner seg et bilde i hodet når man får slike ekstraopplysninger. Kanskje er det nettopp det man ser etter. De som lykkes å skrive "det er vår", sier juryformann Stein Simonsen.