lørdag 14. mai 2011

My time is up, my time is now

Nå er tiden min på Bali ferdig, og jeg er hjemme i Norge igjen. 3 måneder har gått så utrolig fort og det er vanskelig å fatte at oppholdet er over allerede. Jeg sitter igjen med så utrolig mange flotte minner og har muligens blitt hakket mer opplyst. Jeg vil gjerne takke alle som gjorde Bali 2011 til et fantastisk semester! Og til dere som reiser i framtiden, gled dere! Dere har en utrolig opplevelse i vente og jeg er supersjalu på dere.

Takk til GOstudy og takk til dere som har fulgt med på bloggen min! Skal prøve å komme med en tips og triks-liste i løpet av mai, jeg må bare nyte det å være hjemme i vårlige Norge først.

tirsdag 3. mai 2011

Frihet!

Lange dager med lesing, utallige frustrasjonsutbrudd og trøstespising av godteri er endelig ferdig! Vi er ferdig med eksamen i Ex.Fac og vi kan endelig si at vi har sommerferie! Som om ikke vi har hatt sommerferie i 3 mnd. Jeg har en ubeskrivelig deilig følelse inni meg nå og jeg gleder meg veldig til å nyte de siste dagene her på Bali før jeg reiser hjem på mandag. Lykken er fullkommen og jeg har oppnådd eudaimonia! I kveld blir det relase party på Bar Code av GOstudy-dvden vår 2011, som kan bli en flau og morsom opplevelse!

onsdag 27. april 2011

Drømmehelg på Gili

Siden vi egentlig ikke har påskeferie, klarte vi å mase oss til å få fri en fredag for å få langhelg. 40 av oss bestemte oss for å tilbringe langhelgen på paradis-øya Gili. Vi dro rett etter skolen var ferdig på torsdag, egentlig går bare båten klokken 11, men siden vi var så mange, så leide vi like greit vår egen båt. Det tok ca. 1 og en halv time å kjøre til havna og 2 timer med båt. Det var strålende sol mens vi lå oppe på dekk med vinden i håret og kursen mot Gili. Rett og slett veldig deilig!

Vi ankom øya uten å ha booket noen form for hotell eller villa, noe som viste seg å bli et lite problem. Vi hadde jo ikke tenkt på at det var påske! Vanligvis er det ikke noe problem å komme uten å ha bosted, men akkurat den helgen var det litt verre med. Men vi var 14 stykker som slo oss sammen, dro på jakt etter bosted og endte til slutt opp på et helt greit hotell. Der bodde vi kun en natt, på kvelden fant vi nemlig den sykeste villaen! Jeg har aldri bodd på en så fin plass før og det var rett og slett ren luksus. Med egen tennisbane og treningsstudio.

Tiden på Gili gikk for det meste ut på å sole seg, slappe av og ta et par pils.
Det er ikke så mye jeg kan skrive om Gili, det kan rett og slett ikke beskrives. Selv bildene kan ikke rettferdiggjøre hvor fint det er der. Skulle gjerne vært der et par uker ekstra. Det er så deilig at det ikke er en eneste bil og ikke minst scooter! Ren avslapning uten å tenke på at eksamen nærmere seg og hjemreisen er bare 11 dager unna. Vi har det godt her i Indonesia.

tirsdag 19. april 2011

Auksjon, Bali Safari and Marine Park og barnehjemsdag

Denne helgen har det skjedd MASSE! På fredag hadde vi den årlige auksjonen som GOstudy arrangerer for å samle inn penger til barnehjemmet vi samarbeider med. Her ga alle sammen noe som skulle auksjoneres bort, og på kvelden ble det holdt auksjon på Bar Code. Nesten alt som ble auksjonert bort var norske matvarer, godteri og snus. Og dere vil ikke tror hvor konkurranseinnstilte og rause nordmenn er når det kommer til å gi penger til barnehjemmet og å få kloa i litt norsk sjokolade, makrell i tomat eller en boks med snus!
Tilsammen samlet vi inn over 100.000 kroner til barnehjemmet.

På lørdag sto vi tidlig opp for å dra i Bali Safari and Marine Park! Dette hadde jeg gledet meg til skikkelig lenge og forventningene ble virkelig innfridd! Først fikk hele gruppen (vi var 20 stykker som reiste sammen) utdelt Safarihatter, så vi skulle se mest mulig dumme ut..

Så bestemte vi oss for at det første vi ville gjøre var å ri på elefanter. Det var skikkelig rart og ubehagelig! Satt to stykker i en bitteliten sal og kjente omtrent alle musklene til elefanten rører på seg når den gikk framover. Jeg er glad den turen var på maks 10 minutter, det var rett og slett litt skummelt! Men vi kom oss trygt ned på bakken igjen og bestemte oss for å gå å gjøre noe litt mindre skummelt, nemlig å klappe en leopardbaby.

Neste på programmet var å se på et dyreshow, der vi fikk se dyr og fugler gjøre forskjellige triks og lærte litt om hvilke dyr som lever i Indonesia. Greit nok show, men da en mann med en diger slange dukker opp bak meg og holder slangen rett opp i ansiktet på meg, var det takk og farvel fra meg! Da ville jeg heller holde en ape!

Jeg kommer ikke over hvor søt den apen var, og ville aller helst ta den med meg tilbake til Ananda, men siden det står i reglementet at det ikke er lov til å ha aper på hotellrommet, måtte jeg bare slå fra meg den ideen..

Etter å ha spist en helt grei lunsj, var det tid for safaritur! Her kjørte vi i klassisk safaribil og fikk se mange forskjellige dyr. "Løypa" var delt opp etter verdensdeler, så vi fikk se dyr fra forskjellige deler av verden. Til og med Homo Sapiens.

Vi så også på elefantshow, snøtigere som ble matet og tok en del karuseller.

På søndag fikk vi besøk av barna på barnehjemmet på Canggu club, der de badet i bassenger, spilte fotball og volleyball sammen med oss. Det virket som de koste seg veldig og at de satte stor pris på å få komme seg litt bort fra barnehjemmet og få gjøre litt andre ting.

Nå har vi fått tilbake resultatene fra Ex.Phil-eksamen, og det virker som at de fleste har vært veldig flinke! Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med min B!
På torsdag er vi 40 stykker som reiser til Gili, for vi har nemlig greid å mase oss til å få langhelg! Trenger jo litt påskeferie vi også. Lever jo tross alt et veldig hardt liv her nede.
Har endelig greid å få lagt ut bilder på det forrige innlegget nå også!

mandag 11. april 2011

Jungelparty og idrettshelg

Nå har vi kommet godt i gang med Ex.Fac og forrige helg hadde vi jungelparty her på Ananda. Temaet var som det kanskje sier seg selv, at alle skulle kle seg ut som noe som hadde med jungel å gjøre. Det ble veldig mange tigere og noen katter. Jungelkatter sådan.
Dette var da en fellesfest for både Ex.Phil/Ex.Fac og Idrett.

Denne helgen hadde vi idrettsturnering mellom Gateway, Active Education og GOstudy. Vi konkurrerte i fotball, sandvolleyball og tennis. GOstudy-guttene ble dessverre slått ut, men jentene kom seg til finalen, men det ble dessverre tap for Gateway der. Men GOstudy gikk av med seieren i tennis. Idrettsturneringen fant sted på Canggu Club, der idrettstudentene har de fleste av treningene sine og Ex.Phil har fotball/volleyball-trening.
Det var også mulighet til å kjøpe grøt, taco og vafler, noe som ble satt STOR pris på! På kvelden hadde vi stor fest på Eikon, pluss at vi hadde konsert på Canggu av selveste Alexander With, som er på besøk hos oss nå.

Beklager at jeg ikke har oppdatert så mye i det siste, men tiden går rett og slett så sykt fort her! Plutselig er det helg igjen og vi har faktisk under 30 dager igjen til vi er hjemme.
Men, for de som har twitter, så kan de følge meg her . Her oppdaterer jeg ofte flere ganger om dagen og med bilder.

torsdag 31. mars 2011

Back to Bali!

Nå er dessverre ferieuka over og det er tilbake til hverdagen på Bali. I dag begynte vi med Ex.Fac, noe som faktisk virker ganske interessant. Angrer sikkert på denne uttalelsen om ca. 1 mnd. Men kan ikke akkurat si det er så veldig synd på oss, vi har tross alt "ferie" enda!

Jeg, Lotte, Marthe, Ole Martin, Christina, Stine og Ingrid tilbragte ferien vår i Ho Chi Minh City i Vietnam og i Singapore. Vi dro i full lykkerus rett etter vi var ferdig med eksamen og første stopp var Singpore. Her skulle vi bare være en natt, før turen gikk videre til Ho Chi Minh neste dag. Første inntrykk av Singapore var at det var en veldig ren og pen by, og dette inntrykket ble bare forsterket da vi kom tilbake for å tilbringe to dager etter vi hadde vært i Vietnam.

Ho Chi Minh er virkelig en stor by med millioner av mopeder. De snakker veldig dårlig engelsk og skjønner lite av kroppsspråket vårt. Selv de enkleste ting klarte de ikke å forstå , så vi møtte en del hindringer der og det ble ganske mange bomturer! F.eks da vi skulle på krigsmuseet, og de rett og slett aldri hadde hørt om "War Museum", selv om det er en av Ho Chi Minh største severdigheter Men, det er en del av sjarmen.

Første kvelden hadde vi en heidundrende eksamensfest som varte langt inn i morgentimene. Ellers var vi på besøk i en veldig sær fornøyelsespark, som vi egentlig ikke helt skjønte om hadde et tema eller om de bare ikke hadde greid å bestemme seg for noe i det hele tatt. Var som å komme tilbake til 1980, minst. Skranglete karuseller, rare statuer og kun asiatere. Vi ble en attraksjon i seg selv.

Enkelte av oss besøkte også krigsmuseet, mens noen bestemte seg for å ta seg et besøk på sykehuset etter et ublidt møte med asfalten.. Men alt i alt gikk det bra med alle sammen til slutt!

Shopping var kanskje ikke det beste i Ho Chi Minh, men vi fikk da alle med oss noen suvenirer fra det lokale markedet.
Vi har rett og slett levd luksuslivet i ferien og Vietnam er ekstremt billig! Spist mye god mat, drukket litt for mye god drikke og levd livet.

I Singapore bestemte vi oss for å bo på skikkelig luksushotell, og gleden var stor da vi oppdaget at det var dundyner og myke puter på hotellet. Dette var noe annet enn Ananda sine laken og harde puter.
Vi brukte de to dagene på å shoppe opp alle pengene vi hadde igjen og gå i Chinatown for å kikke litt. Ho Chi Minh er en by jeg anbefaler for de som har tålmodighet og er åpne for nye kulturer, der må man virkelig tilpasse seg deres livsstil! Singapore er en flott by, selv om det er litt dyrt der i forhold til andre asiatiske land.

tirsdag 22. mars 2011

Ferdig med eksamen

Etter et par dager med intens lesning, klaging og nervøsitet er vi ENDELIG ferdig med eksamen i ex.phil! Lykkefølelsen er helt ubeskrivelig akkurat nå! Nå går turen rett til flyplassen for å dra til Singapore og Vietnam!