Reverse engineering an USB car charger

I recently bought a Dual USB Car Cigarette Powered Charger from your well known gadget store in China. The specifications was spot on for what I wanted, two USB ports that could deliver at least 1 amp per port. Actually labeling states 1 A + 2.1 A. I ordered one and when received got too curious to what was on the inside. Partly because I like to take stuff apart, but also to calm my worry about putting this in my car and see it spontaneous burst into flames.

Product being dissected can be ogled in its full glory here.

I grabbed some pictures of the essential sides of the printed circuit boards (PCB), as there were two boards soldered 90 degrees onto each other. I forgot to take an initial picture showing the entire construction before I broke it into two pieces.

Kretskort hovedkort oversideKretskort hovedkort undersideKretskort kontaktkort underside

It is not an alarming amount of components, and on the upside they are clearly marked except the surface mounted capacitors. The PCBs were easy to reverse engineer, with a help of a strong flashlight and my beeping multimeter. The following schematics represents the two PCBs.

Kretsskjema

Components on the top side of the main board

• IC1 CX8505
  • C1T unknown F, assumed 10 nF
  • D1T SS34 schottky diode
  • R1T 100k ohm
  • R2T 3,3k ohm
  • R3T 15k ohm

Components on the bottom side of the main board

• C2B unknown F, assumed 3,3 nF
  • C3B 10 uF
  • C4B 47 uF
  • L1B 10 uH
  • R1B 7,5k ohm

Components on the bottom side of the USB connector board

• R6 and R12 75k ohm
  • R8 and R10 43k ohm
  • R5, R7, R9, and R11 51k ohm

If you go to the trouble of searching for CX8505, you will find the component at the manufacturer, with a matching datasheet in Chinese. From this information I added the assumed values to the unknown components.

The manufacturer of the charger has chosen to add a schottky diode, assumedly to protect against short circuiting the USB ports. The datasheet for CX8505 also states there is a built in protection.

Another interesting detail is that the SS pin (soft start?) on CX8505 is not wired through a capacitor down to ground, as recommended in the datasheet.

Reading further through the CX8505 specifications we can calculate Vout using the formula 0,925 * (1 + R1 / R2), where R1 is component R3T, and R2 is component R2T. This will give us 0,925 V * (1 + 15000 / 3300) = 5,13 V. Well withing the USB specification, and since it’s on the upside of 5 V allow for some loss in USB cables.

After completing the dissection and reverse engineering the schematics I was not strongly reluctant to use this in my car. Looking at other USB chargers from China, they all seem to offer this 1 A + 2.1 A combination. I would not be too surprised if they all have a very similar design.

Omvendt ingeniørkunst av USB-lader for bil

Kjøpte nylig en Dual USB Car Cigarette Powered Charger fra en velkjent gadgetbutikk i Kina. Spesifikasjonene var veldig nære hva jeg kunne tenke meg, to USB-porter som kunne levere 1 ampere og 2.1 ampere. Ble nysgjerrig på hva som var inni og hvordan den var konstruert. Litt fordi jeg liker ta ting fra hverandre, og litt for å tilfredsstille bekymringen mot at laderen vil selvantenne i midtkonsollet.

Produktet som ble dissekert kan beskues i sin helhelt her.

Jeg tok bilder av de essensielle sidene av kretskortene, det var to som var loddet 90 grader på hverandre. Glemte såklart å ta et bilde av konstruksjonen før jeg knakk den fra hverandre.

Det var ikke fryktelig mange komponenter, og de var tydelig merket med unntak av de overflatemonterte kondensatorene. Etter litt søking med multimeter kom jeg frem til følgende kretsskjema for designet.

Kretsskjema

• R6 og R12 75k ohm
  • R8 og R10 43k ohm
  • R5, R7, R9 og R11 51k ohm

Om man tar seg bryet å søke etter CX8505 så finner man komponenten hos leverandøren, med tilhørende datablad på kinesisk. Derfor har jeg antatt verdiene på de overflatemonterte kondensatorene.

Produsenten har også valgt å legge på en schottkydiode for kortslutningsbeskyttelse på USB-portene, selv om databladet til CX8505 påstår den skal ha det innebygd.

En annen interessant detalj er at SS (soft start?) pinnen på CX8505 ikke er koblet via en kondensator til jord, som anbefalt i databladet.

Ut ifra databladet er formelen for å beregne Vout = 0,925 * (1 + R1 / R2), der R1 er R3T og R2 er R2T. Noe som gir 0,925 V * (1 + 15000 / 3300) = 5,13 V. Noe som er innenfor USB-spesifikasjonen, og gir mulighet for litt tap i kabelen og fortsatt fornuftig spenning i andre enden.

Ut ifra disseksjonen så ble jeg ikke urovekkende bekymret for å dytte den i bilen. Virker som det er veldig mange USB-ladere fra Kina som har lik spesifikasjon, så mistenker denne CX8505-kretsen er velbrukt.

PP5 paraglider pilotlisens

Enda lengre enn siden forrige oppdatering… men en av de store hendelsene siden sist er at jeg har fått flydd litt distanse og tok teori prøve(r) for å få PP5-lappen.

Distanseturer hovedsaklig i Mexico, forsøk i Norge er fåfengt enn så lenge. Forsøk på teoriprøve hos Audun på trivelig grillfest, med Anders som streng sensor. Venting over sommeren og summer games på Brandbukampen etter litt lokal flyging sist onsdag. Da ble det 10 rett av 10 mulige på aerodynamikk.

Distanseforsøk kommer når forholdene tillater det, og jeg er på rett sted til rett tid 😉

Ifølge loggboka er jeg nå oppe i 188 turer og 82 timer og 9 minutter total flytid. Siste flyturen som PP4 var, som nevnt, på Brandbukampen, og var av de artigere etter-jobben-turene der man har forhold for å skru seg høyt opp; http://no.flightlog.org/fl.html?l=2&a=34&user_id=4394&trip_id=308159

brandbukampen Anders

PP4 paraglider pilotlisens

Lenge siden siste oppdatering, og store nyheten siden sist (utenom si opp jobben og flytte til Oslo), er at jeg har fått PP4 paraglider pilotlisens. Det betyr at jeg kan drive med avansert sveving 😉 Nye utsjekken ble gjort i Annecy i form av sikkerhetskurs, og teoriprøve på rikssenteret i Vågå. Har ikke testet den nye lisensen skikkelig enda, men føler meg utrolig mye tryggere i vingen etter sikkerhetskurset.

Etter flyttingen til Oslo har jeg fÃ¥tt testet ut et lokalt sted, Ringerudkollen, ergo krydrer jeg bloggen med et bilde derfra, siden mesteparten av PP4-flygingen min nå er gjort på det flystedet. Har ikke blitt noe distanseforsøk enda, men det kommer snart!

Paragliding på Ringerudkollen

Paraglidertur nummer 100

Da har jeg flydd 100 turer  i paraglider, totalt 21 timer og 21 minutter oppe i lufta så langt. Enda morsommere nå enn da jeg startet, mindre adrenalin av å starte, men mer adrenalin når det faktisk går oppover og man får gjort litt mer enn å fly fra start til utpekt landing. Målet fremover nå er å få 40 timer totalt og hivd meg igjennom et sikkerhetskurs. Da skulle jeg være rimelig klar for PP4 og starte snuse på distanseflyging 🙂

Lars Tore har nettopp passert månen

Fikk også knipset et heldig bilde av Lars Tore mot blå himmel og måne, flere bilder i galleriet.

getcartoons v2.3.19

Getcartoons versjon 2.3.19 er sluppet, last den ned her (gzbz2).

2.3.19 – 2010-05-13

• Fixed URL to Ctrl+Alt+Del
  • Moved to bash to skip any builtins in the shell on Debian boxes
  • Nuked some dead script code
  • Updated URL to Dilbert from vg.no
2.3.17 – 2009-04-22
  • Added Cyanide and Happiness from http://www.explosm.net/comics
2.3.16 – 2009-04-07
  • Fixed numerous cartoons saved with wrong .filetype.
  • Added Nilsen og Viktor from http://www.nettserier.no/nilsenogviktor
2.3.15 – 2009-02-24
  • Added Saturday Morning Breakfast Cereal from http://www.smbc-comics.com/
2.3.14 – 2008-12-24
  • Refreshed URL for Nemi from db.no
  • Fixed URL for Rose is Rose.
  • Fixed perl script for Zofies verden.
2.3.13 – 2008-12-16
2.3.11 – 2008-11-26
  • Fixed URL to Pondus on db.no

Fjelltur på Dovrefjell: Kongsvold – Reinheim

Min gode halvdel, Martha, Øystein og meg hadde bestemt oss for å dra på vintertur. Første tenkte vi oss inn i Sylan, men dårlige værmeldinger satte en stopper for det. Så tenkte vi å dra til den nordre delen av Rondane, men fant ut at topptur til Snøhetta burde passe utmerket som helgetur.

Vi startet på Kongsvold, parkerte leiebilen der og gikk på beina opp de første bakkene. Var hardt og veldig nedkjørt så du fikk ikke skikkelig tak i oppoverbakkene. Vel oppe de første bakkene var det på med ski og lett trasking innover terrenget. Vi startet ganske sent på fredagen, så vi gikk innover i månelyset.

Martha og Øystein på vandring i mørket

Rundt klokken 20 fant vi et passe flatt område og satte opp teltene. Det ble sosialisering i teltet til Martha og Øystein, da de stod for middagen, biff stroganoff. Litt generell prating og snopspising før vi gikk ned i posene.

Neste dag våknet vi opp til et helt nydelig vær, og var positivt innstilt på at idag ville vi nå langt. Teltplassen vi hadde plukket ut viste seg også å være av den bedre sorten.

Anne Kirsti sitt telt mot solen

Dessverre endte dagen opp i tidvis ekstremt bakglatte eller ekstremt kladdete ski, også kjent som nullføre. Det var ingen høy snittfart denne dagen, og mange smørestopp underveis…

Smørestopp på vei til Reinheim

Men vi klarte karre oss helt frem til Reinheim. Veldig fin hytte og jeg fikk deja vu fra Hellevassbu på Hardangervidda, helt indentisk. Tittet såvidt innom hytta og konstanterte at det ikke var noen andre der, dog loggboka antydet at noen var i området og prøvde seg på Snøhetta. Vi gikk et stykke tilbake til en fin teltplass vi prikket ut på veien og satte opp teltene.

Teltplass like ved Reinheim

Ikveld var det Anne Kirsti og jeg som stod for middagen, en indiskinspirert kyllinggryte, ferdiggjort før vi dro på tur. Aldri, aldri skal jeg lage gryte på forhånd, da det betyr du må dra med deg all væsken du har kokt inn i gryta og ris… Alt ble ihvertfall fint og flott etterpå med inntak av masse godis.

Da vi våknet neste morgen blåste det såpass friskt at vi valgte la være ta turen opp på Snøhetta, det ville også ha blitt veldig sent før vi var nede igjen. Vi satte snutene østover i et vær som åpnet seg fint opp og ble riktig så solrikt.

Jeg som er veldig fornøyd med ny spade

Anne Kirsti foran Snøhetta

Jeg øver meg på telemark

Jeg øver meg på å falle på telemark

På veien mot Kongsvold fant vi igjen lunsjplassen vår fra turen på vei innover, denne hadde ikke blåst vekk og kunne fint gjenbrukes. Godt med en liten lekepause og litt næring. Da vi nærmet oss de siste bakkene før Kongsvold ble det såpass hardt og kupert at vi tasset det siste stykket til fots.

Alt i alt en flott tur, sistedagen gjorde godt opp for alle gnagsår, bakglatte kladdete ski og tidvis tung sekk. Galleriet fikk påfyll av bilder fra turen.

GPS-logg fra Kongsvold til Teltplassen

Høydeprofil fra Kongsvold til Teltplassen

Høydeprofil Konsvold til Teltplassen

GPS-logg fra Teltplassen til Teltplassen ved Reinheim

Høydeprofil fra Teltplassen til Teltplassen ved Reinheim

GPS-logg fra Teltplassen ved Reinheim til Kongsvold

Høydeprofil fra Teltplassen ved Reinheim til Kongsvold

Tur til Mexico, Valle de Bravo

3. januar stod avmarsjen grytidlig fra Trondheim i retning Mexico. Trodde turen ned skulle bli trist, da jeg var den eneste jeg visste om skulle dra fra Trondheim. Det ble korrigert i Amsterdam, der møtte jeg på Lars Tore og Britt. En liten rolig pils ved rulettbaren mens vi ventet på at trønderbanden fra Oslo skulle dukke opp.

Vel fremme i Mexico ble vi møtt av Tonny på flyplassen og dyttet inn i klassiske amerikanske van’er. Turen gikk så vestover, vel to timer før vi var fremme i Valle de Bravo. Innkvartering i 5 store villaer innmuret i sitt lille idylliske område. Kort vei ned til “beachen” med lunsjservering (for de som kom seg dit til lunsj).

Litt ymse aktiviteter i Mexico, men høydepunktet var såklart å starte fra El Penon, kanontermisk plass. Ble mange fine PG-turer, men kunne som vanlig gjerne vært fler timer.

Audun på El Penon i Mexico

Det er godt å være nordmann i Mexico, gruppa vi reiser med er også meget hyggelige. Området kryr generelt av politifolk, så det demmer godt opp for den naive nordmanns sikkerhetsfølelse. Når man får høre at politifolket er her fordi de jobber tungt med å få taket på narkotika og andre kriminelle, så lurer man på om man skal være bekymret.

Villaen vi bodde i

Vi bor 8 i hver av de fem villaene, stor hage til hvert hus også, fint sted å pakke vingen om du skulle trenge det. Vi har vår egen hushjelp som lager frokost til oss, vasker klær og rydder når vi er ute. Gjør også at vi får trimmet spansken, de lokale kan lite/ingenting engelsk, så alt går på spansk. Kjøpte en Lonely Planet lommeparlør, genial investering, vet faktisk hva jeg får når vi spiser.

Meg foran Valle de Bravo

Valle de Bravo (byen) er en blanding av amerikanskt, syd-amerikanskt og spanskt, antagelig typiske mexikanskt. Mange små kapell og kirker rundt omkring. All transport rundt omkring gjør vi i taxi, det koster så godt som ingenting. Ene karen her klarte å kjørte taxi i to timer for 85 pesos (~42 kr). Bilkjøring er også tydelig preget av spansk stil, men de tar ting litt mer med ro. Det hjelper nok når alle veier i byen er laget av sementert stein, så det rister bra selv i lav fart. Noterer meg at alle kjører eldre biler, bortsett fra Coka-Cola som kjører splitter nye Mercedeser.

Ute og spiser på en italiensk restaurant
Maten er meget god, tror de holder litt igjen på styrken for utlendinger. Tacos har fått en ny mening etter middagene her. Enkel tortilla med valgfritt
kjøtt, og så tar man på valgfritt med sauser. Vi har også spist en del på to italienske restauranter som lager meget god mat. Middag koster typisk 200
pesos med drikke, lunsj under 100 pesos.
Tilbake til flyging, det er et helt fantastisk sted å fly. Man kan holde seg oppe i timesvis og fly rund over alt i området her. Været er som en god sommerdag i Norge, så termikken er løst på kanon fra klokken 12, og varer omtrent frem til 16. Dog, ikke flygbart hver eneste dag…
Grått på El Penon
Siste dagen dro vi innom pyramidene Teotihuacán, nord for Mexico City, fikk se sol- og månepyramiden. Grei skuring, bra å få fylt ut på ting-man-burde-ha-sett skjemaet.
Meg foran månepyramiden
Det er fler bilder i galleriet fra turen.

AVR32 Debian compile farm refurbished

So, finally got around to upgrade the compile farm with an additional switch. This adds ATA-over-Ethernet (AoE) which is used for swapping. This reduces the load on the SDHC card and also gives a bit snappier swap, win-win 🙂

I also redid the MacGyver solution and it is a lot more rigid now. Shorter Ethernet cables and better strapped together with tape, sorry no gaffer tape 😉

More pictures in the gallery.

Topptur på Svartdalseggen (Nørdre, Store, Midtre og Søre)

Dagen startet perfekt med solskinn inn på soverommet. Var god stemning rundt frokosten og ivrig matpakkesmørning. Vi satte avgårde ikke så mye senere og traff godt på den lure veien gjennom sumpmyrskogen for å komme ut dit det var tørt.

På vei oppover til Nørdre Svartdalspiggen lettet været fint og oppbrett på armer og bein var obligatorisk. Vi fulgte delvis den vardede stien opp til Nørdre, men tok det vi velger å kalle en snarvei opp til det lille vannet nedenfor toppen. Her satte vi også noen brødskiver til livs for å ha ny energi til siste stigningen. Alle kom seg opp til Nørdre og vi så Store lå der rett sør for oss, kun 15 minutter gange. Lett trav bort til denne toppen med andre ord.

På Store Svartdalspiggen delte vi oss i to, noen (blandt annet meg) valgte å gå videre bortover Svartdalseggen, noe som viste seg å bli en nydelig tur, bare se bildet under.

Vi tok både Midtre og Søre Svartdalspiggen, dog Midtre var vel ikke en skikkelig topp. Vi fikk også med oss de som gikk opp Svartdalsbreen, så ut som en fin tur det også.

Turen ned gikk i Langdalen, en trist lang dal med mye løst underlag. Godt å komme ned til Gjendebu og innta brun sportsdrikk med hele turgjengen i solen.