Endeløse korridorer med historie i veggene - til et ferdig dekorert romersk bad, som var slottets første i 1863.

Grazyna Katarina Krüger (40) går inn i et lite tekjøkken der benken er full av malingsbokser. Kun noen fliser på gulvet gjenstår før badeavdelingen på Fritzøe hus er ferdig fra hennes hånd.

Sist vi var her, hadde hun dekorert veggene i det innerste baderommet, der et stort og dypt badekar i grå marmor troner. Så dypt at man kan stå og bade.

Atletiske menn i typisk romerske positurer kikker ned fra veggene. Og over badekaret en vakker nymfe som hviler utspekulert lekker i et stort kamskjell.

- Han i midten er Apollon, opplyser slottsmaleren. Det er Stein Erik Hagen som har valgt ut de malte skulpturene i rommet der ekteparet tar kalde avrivninger i badekaret etter en dampende badstue.

I det tilstøtende rommet dominerer to dusjer i gammel utforming side ved side. Her har Grazyna Katarina bare lasert veggene for å gi dem patina.

Selve dampbadstuen er i grå marmor, helt uten malt dekor .

Så kommer vi til malerens siste verk, hvilerommet. Der tak og vegger byr på små kunstverk i nær sagt alle himmelretninger.

- Hva tenkte du da du skulle begynne? Spør vi.

Grazyna biter seg i leppa og smiler.

- Åssen får jeg det til? Sier hun ærlig.

Sammen med Mille Marie Treschow har hun sett i bøker for å få et inntrykk av hva oppdragsgiverne ønsket seg.

- Jeg fant litt her og litt der.

To bøker ligger fortsatt på en av de to hvilebenkene. «Roman Art» i engelsk versjon, og «Mitologia Grekow» på polsk.

I tillegg har hun fått bla i vakre, gamle bøker fra Fritzøe Hus eget bibliotek.

- Ornamentene er fra Pompei. Og jeg har malt inn dyr som finnes i Fritzøeparken.

Grazyna Krüger peker på små tablåer i taket. En muflon, en rev, dådyr og hare.

I tillegg finner vi mer eksotiske arter som løver og tigre.

Bordene rundt er hentet fra Pompei, og er sirlig malt for hånd i mønstre som minner litt om norsk rosemaling.

Ideen er at her kan slottets beboere ligge etter varme og kalde avrivninger. Kikke i taket og nyte vakre malerier. La tankene fly med Pegasus - kanskje til nye investeringer?

Selve hovedmotivet i taket, den flygende hesten Pegasus, hadde Grazyna Katarina Krüger tenkt seg annerledes. Hun viser oss et bilde med flere figurer i tillegg til hesten.

- Men Mille Marie Treschow ville ha det roligere, derfor ble det denne, forteller maleren. Og legger til at både Mille Marie og Stein Erik Hagen hele tiden gir veldig gode tilbakemeldinger.

- De er veldig entusiastiske til arbeidene mine, og det gir inspirasjon.

Selv får vi nesten vondt i nakken av å stå og beskue kunsten i taket. Hvordan har det da vært å male bitte små detaljer i dagevis?

- Jeg er så vant til det. Men du må venne deg til å se motivet fra den litt merkelige vinkelen når du arbeider med tak. Det normale er jo å se rett fram.

Grazyna Katarina Krüger er ikke typen som gir seg lett. Hun har målt opp rommets tak og vegger, valgt ut border og motiver som hun har tegnet på gjennomsiktig millimeterpapir.

- Papiret har jeg klistret på veggen for å se hvordan motivene fungerer.

Selv om slottsmaleren har bodd i Stavern i snart tjue år, mener hun oppveksten i det gamle Krakow har preget henne sterkt.

Gamle kirker og slott med fantastiske utsmykninger finnes det mange av rundt Krakow.

I himlingen til vinduet i hvilerommet, flyr en kongeørn inn med vingene i spenn og klørne parat. Den er nesten skremmende naturtro.

På hver side av vinduet folder en påfugl seg ut i sin fineste prakt.

- Jeg var på biblioteket og lånte fuglebøker, sier Grazyna Krüger enkelt.

I taket flyr en blåmeis og en svale, og maleren husker ikke lenger hvilken art hun har gitt liv til på himlingen.

I sirkler på veggene ser vi lubne kjeruber, som slottsmaleren malte lenge før prinsesse Märtha satte dem på dagsorden igjen.

- Veggene her er ikke rette. Hvis du ser nøye etter, har jeg laget avstanden mellom de malte søylene på hver side av vinduet forskjellig for å kompensere.

Nå er rommet ferdig. En epoke er over for Grazyna Katarina Krüger. Kun noen gamle gulvfliser skal få et strøk maling. Men det er alltid nye oppgaver på Fritzøe hus.

Vi tenker oss hvordan det må være å ligge på hvilebenken etter en god stund i dampbadstue og iskaldt badekar. La blikket sveipe over hele taket, for så å forsvinne inn i sin egen verden bak gullborden eller hestens lys blå vinger.