Da vi testet nye Focus da de første bilene kom til landet tidligere i år, var det rosende ord som sprutet fra våre penner. Vi kåret nye Focus til den beste bilen i kompaktklassen, eller Golf-klassen som den kalles, med seks prikker på terningen.
Men å omdøpe klassen til Focus-klassen føltes likevel litt tidlig etter kun én uke på veien. Førsteinntrykket er som kjent én ting, men hvordan ville følelsen være etter noen tusen kilometer bak rattet? En langtest stod på trappene.
Som sagt var det ikke mye kritikk å spore etter første møte med Focus. En følsom clutch ved igangsetting og dårlig sikt bakover, samt at bilen hadde noe høyere dieselforbruk enn hva den er oppgitt til i EU-mixen, var stort sett det vi hadde å pirke på.
Småtteri synes vi. Spesielt om vi tar med i betraktningen at ryggesensorer gjør opp for dårlig sikt bakover.
Men hva med den følsomme clutchen? Merkelig nok hadde vi samme opplevelsen da vi testet C-Max med samme motor og girkasse. Man venner seg fort til clutchens gripepunkt og hvor mye gass man må gi.
Men dessverre gjentar opplevelsen seg i langtestbilen - som er en helt annen Focus enn den vi testet tidligere. Hva det skyldes er vanskelig å si, men "kenguru-start" og kveling av motoren skjer hyppigere enn ellers.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.