Gunnar Iversen
Arne Berggren
Jon Inge Faldalen
Anne Gjelsvik
Cecilie Stranger-Thorsen
Lars Åndheim
Oda Bhar
Christopher Grøndahl
Elisabeth Sjaastad
Eva Bakøy
Jan Toreg
John Christian Rosenlund
Kjetil Lismoen
Marius Øfsti
Morten Barth
Jon Inge Faldalen anbefaler denne uka spekulative «Civil War» og særlig Kristine Grændsens karakter i «Evig singel».
- Hvis man har blitt utsatt for seksuelle overgrep, skjer det jo noe med ens grenser – og man kan selv bli grenseløs, sier skuespiller Emil Johnsen om sin hovedkarakter i Isabella Eklöfs kinoaktuelle filmatisering av Kim Leines roman «Kalak».
I år fyller «Avlyttingen» 50 år. Les mer om Francis Ford Coppolas klassiker, samt åtte andre strømmeaktuelle filmer fra samme epoken som på godt og vondt la noe av fundamentet for vår tids konspirasjonsindustri.
Da Kåre Vestrheim og Makta komponistlag lagde musikken til «Makta», tenkte de verken på handling, situasjoner eller rollefigurer. De brukte ørene. - Det skulle ikke være «riktig» - det skulle humpe, forteller musikeren som er underveis med ny spillefilm og serie.
Denne uken har Isabella Eklöf norsk kinopremiere på «Kalak», basert på norske Kim Leines selvbiografiske roman og med Emil Johnsen i hovedrollen. Filmen åpnet i San Sebastian, men Toronto filmfestival ville ikke vise den. Årsaken til det kan du lese mer om her.
Halfdan Ullmann Tøndels debutspillefilm «Armand» med Renate Reinsve i hovedrollen blir eneste norske innslaget i det offisielle programmet i Cannes. Her kan du lese mer om filmen og det øvrige offisielle programmet på festivalen.
Norsk dokumentar opplever tidenes framganger hjemme og ute og har en unik plass på norske kinoer. Likevel straffes den for sine framganger på uforståelig vis. Det er på tide med Filmsamtalen om den norske dokumentarens status, med Ingvil Giske, KriStine Ann Skaret og Ketil Magnussen
- Filmkunsten er i kontinuerlig utvikling - og en av oppgavene mine blir å jobbe for at tilskuddsordningene er tydelige, uten å bli rigide, forteller Kari Moen Kristiansen som er tilbake i NFI som seksjonsleder for kunstnerisk vurdering.
En god manusforfatters viktigste egenskap er å fortelle historier på en autentisk måte, mener kreativ utviklingskonsulent Tatjana Samopjan. - Vi må bevege oss vekk fra Netflix-dramaturgien - og begynne å grave dypere.
Kulturdepartementet ser ut til å overse bransjens krav om medfinansiering fra tech-gigantene i sitt nye forslag om modernisering av kringkastingsregelverket. Regjeringens politikk framstår som et regulatorisk svik overfor bransjen og tidligere lovnader, mener Frederick P. N. Howard.
«Jeg bidrar mest med å heve relevansen på de relasjonelle problemstillingene og stramme til det psykologiske dramaet.» Margrete Kåset har vært story producer på fjerde sesong av «Wisting» og er også aktuell med «Purk». Men hva innebærer det å være involvert i manusprosessen fra produsentsiden?
Målet for filmpolitikken har alltid vært å dyrke fram de beste. Men hvilke privilegier bør en elite kunne nyte godt av?
«Jeg har ønsket å vise fram noen som har tatt aktive valg for hvordan de vil leve livene sine, og hvor vanskelig det er å vite hva som er riktig». Silje Evensmo Jacobsens rørende dokumentar om familien Payne som velger å leve i pakt med naturen, er blitt en festival-hit. Nå er den klar for norske kinoer.
I Ellen Ugelstads filmer ser vi det vi så bekvemt har fortrengt. Vi møter blikkene til skuespillere og vitner, som gjør noe synlig for oss. I anledning kinopremiere på «The Recovery Channel» tar Gunnar Iversen her en gjennomgang av filmografien hennes.
Jon Inge Faldalen anbefaler særlig det syndige «Spillet», smakfulle «Pot-au-feu» og bloddryppende «Road House». Og nok en gang kan det «dårlige» være «bedre» enn det som er «middels».
Julie Lunde Lillesæters «An army of women» utspiller seg i et Texas der særlig kvinners rettigheter står i fare. – Den politiske polariseringen vi ser i USA er enda tydeligere i Texas, forteller hun. Nylig hadde filmen premiere under SXSW-festivalen.
NRK-serien Maktas estetiske og tematiske «anarkisme» handler om å fremprovosere spørsmål, skriver Erlend Lavik i sin andre del av et lengre essay om serien.
Lene Bergs hybridfilm «Apokalypsens ryttere» er valgt ut til Cannes Docs – den kjente filmfestivalens showcase for dokumentarprosjekter i utvikling.
Jon Inge Faldalen anbefaler denne uka spekulative «Civil War» og særlig Kristine Grændsens karakter i «Evig singel».
Fritt Ord har for april gitt tilskudd til en rekke nye norske dokumentarprosjekter – av blant andre Signe Rosenlund-Hauglid, Zaradasht Ahmed og Silje Evensmo Jacobsen.
- Hvis man har blitt utsatt for seksuelle overgrep, skjer det jo noe med ens grenser – og man kan selv bli grenseløs, sier skuespiller Emil Johnsen om sin hovedkarakter i Isabella Eklöfs kinoaktuelle filmatisering av Kim Leines roman «Kalak».
«Family Therapy», «Everybody loves Touda» og «Hacking Hate» er samproduksjoner med norske produsenter som skal delta i Cannes og på Tribeca.
Filmfestivalen i Cannes deler ut sin ærespalme for første gang til en gruppe: Studio Ghibli.
I år fyller «Avlyttingen» 50 år. Les mer om Francis Ford Coppolas klassiker, samt åtte andre strømmeaktuelle filmer fra samme epoken som på godt og vondt la noe av fundamentet for vår tids konspirasjonsindustri.
Den norske serien «Midtsommernatt» og den samiske spillefilmen «Stolen» er blant de mest sette på Netflix.
Da Kåre Vestrheim og Makta komponistlag lagde musikken til «Makta», tenkte de verken på handling, situasjoner eller rollefigurer. De brukte ørene. - Det skulle ikke være «riktig» - det skulle humpe, forteller musikeren som er underveis med ny spillefilm og serie.
«Makta» fikk fem priser under kveldens utdeling av Gullrutens fagpriser, tett fulgt av «Snøfall 2» som kunne hente hjem fire priser.
Det nasjonalerotiske humordramaet «MILF of Norway» med Mariann Hole og Trond Fausa Aurvåg i hovedrollene blir den nye strømmetjenesten MAX sitt brohode inn i det norske strømmemarkedet.
Denne uken har Isabella Eklöf norsk kinopremiere på «Kalak», basert på norske Kim Leines selvbiografiske roman og med Emil Johnsen i hovedrollen. Filmen åpnet i San Sebastian, men Toronto filmfestival ville ikke vise den. Årsaken til det kan du lese mer om her.
Presseetiske og journalistiske vurderinger skal få større plass på alle nivåer i NRK, og sikkerhetsnettet rundt produksjoner med krevende problemstillinger skal styrkes. Det er noen av tiltakene NRK vil iverksette etter egen kritisk gjennomgang av «Bamsegutt»-affæren.
Halfdan Ullmann Tøndels debutspillefilm «Armand» med Renate Reinsve i hovedrollen blir eneste norske innslaget i det offisielle programmet i Cannes. Her kan du lese mer om filmen og det øvrige offisielle programmet på festivalen.
«Dummedag» er tildelt prisen for beste manus i kategorien «serie langformat» under Canneseries.
«Tre fedre» er det mest eksotiske dokumentarprosjektet som denne uken ble prioritert av Norsk filminstitutt.