- Lokalavisene bommer på Facebook

Ungdom mener innholdet lokalavisene legger ut på Facebook er irrelevant.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En fersk leserundersøkelse gjennomført av Opinion/Norstat på vegne av A-pressen viser at det fortsatt er håp om å få de unge til å holde på avispapiret, spørsmålet er om det handler om vaner hjemmefra. Og i så fall, hvordan skal man få de under 18 år til å bli med videre når de ikke opplever det avisene publiserer på Facebook som relevant.

Undersøkelsen er såkalt livsfasesegmentert og delt inn i fire alderskategorier; ungdom (snittalder 17,5 år), studenter (21,5 år), unge voksen (25 år) og småbarnsforeldre (27 år).

De unge

Undersøkelsen gir flere interessante indikasjoner på hva fremtiden kan by på. Et av spørsmålene de har fått er hvilken plattform de helst vil lese lokalavisen på. Halvparten av alle spurte ønsker å gjøre det på papir, og 41 prosent av dem ønsker å gjøre det på nett. Bare to prosent av de som har svart ønsker å gjøre det på mobilen, det til tross for at 60 prosent av de som deltar i undersøkelsen har smarttelefon.

I den yngste gruppen er det også minst sug etter papiravisen. 42 prosent av de som har svart ønsker papiravisen, mens 48 prosent ønsker lese avisen på nett. Dette er ikke så ulikt fra kategorien ung voksen hvor delingen er 45–47 prosent mellom papir og nett. Minst på nett er studenten (39 prosent) og småbarnsforeldre (36 prosent). I sistnevnte gruppe befinner den største andelen ønsker om nettbrett med seks prosent.

Må tiltrekke

Analysesjef Anne Jacobsen i A-pressen erkjenner at A-pressen ikke er kommet dit hen hvor man lykkes i å tiltrekke seg ungdom til gadgets som smarttelefoner.

– Dette er relativt nytt og noe vi er nødt til å satse på. De unge er mobile, de sitter ikke med laptop på knærne. Det innebærer at tjenestene vi har i dag ikke er attraktive nok for dem, sier hun og legger til at ungdommen tross alt er storbrukere av nett og mobile duppeditter, og har lett for å ta nye ting til seg.

Derfor, mener hun, at tjenestene må være relevante for de unge. Og det er ikke slik at en sak om sparing i fond er for dem. I tillegg må man fokusere på innholdet. I stor utstrekning er det slik at man er mest opptatt av å være til stede på forskjellige duppeditter og i sosiale medier, liksom “det er bedre å være der enn ikke”, men Jacobsen sier det er viktig og også tenke innhold som er relevant.

Det viser undersøkelsen når spørsmålet om de opplever innholdet lokalavisene legger ut på Facebook som relevant eller interessant.

Helt uinteressant

På dette spørsmålet er det ingen i kategorien ungdom som svarer ja. Også svært få blant studentene og unge voksne svarer ja.

– Det kan jo være at 16-åringen ønsker et mer lavterskeltilbud. Og så tror jeg de ønsker mer diskusjoner og ikke børskurser. Vi må få til debatter på kanalenes premisser, og ikke våre. Det hjelper ikke å sende ut lenker. Vi må være mer personlig, mer direkte. Vi må rett og slett ha en samtale med dem. Det er måten vi klarer å nå dem på.

Jacobsen forteller at hun opplever det som et lyspunkt at de unge fortsatt vet å bla i papiravisen, og at de ønsker å holde seg oppdatert på lokale nyhete. Samtidig er hun bekymret siden det er fremtidens abonnenter som er spurt.

– Vi må forsøke å forstå fremtidsbildet og de som skal betale for det.

Powered by Labrador CMS