2. Sosiale medier som en del av bedriftens markedsstrategi Innføring & idedugnad Av Pål-André Kjøniksen (pak@skill.no)
3. Sosiale medier er medier (kanaler eller plattformer) som ved hjelp av Internett eller webbasert teknologi, åpner for interaksjon mellom to eller flere mennesker (brukere). Den tradisjonelle «innholdskonsumenten» står fritt til å bli en såkalt «innholdsprodusent», ettersom sosiale medier i stor grad gjør det mulig og oppfordrer til at brukeren selv kan generere, publisere og dele innhold. Hva er sosiale medier Med interaksjon mellom brukerne menes blant annet deling, rating og tagging, eller å poste kommentarer til bilder, artikler eller annet innhold og informasjon.
9. Før unge jenter, nå både kvinner og menn under 50 Ca 1,5 millioner normenn er medlem av nettsamfunn Facebook har 64 millioner unike brukere, 2,1 million nordmenn Gutter foretrekker Youtube, mens jenter foretrekker Facebook 4 av 10 ungdommer er på nett og tv samtidig Hvert halve sekund blir det startet en ny blogg Trenden
11. Rekruttere ”cheerleaders” Oppdatere kontinuerlig Humor skaper deltagelse Spinn på andre suksesser Link gruppen til andre nettsider Facebook grupper/fansider
20. 840 000 normenn leser blogger ukentlig 8 prosent av internettbrukere har egen blogg 54 prosent er under 30 år 37 prosent skriver om eget liv og erfaringer 1 av 2 er påvirket til å kjøpe et produkt 1 av 3 har latt være å kjøpe et produkt etter negativ omtale på blogg Blogg Kilde: Technorati
25. Direkte kontakt med innholdsleverandør Søkemotoroptimalisering Innvolvere seghvis mulighet for kommentar Blogginnlegg som svar Twingly Pingback Strategi for å kontrollere negativ omtale?
29. Viralt produkt Produktet selv er den virale faktoren ved at markedsføringen av produktet er en del av produktet. Dette er ikke virale kampanjer, men populære produkter som sprer seg på en viral måte – og er derfor viral markedsføring. Brukerne gjør kampanjen viral – enten med og uten tilrettelegging fra aktøren. Flere aktører produserer etter hvert reklamefilmer og markedsfremstøt med tanke på at det skal bli viralt. Bevisst lager en viral kampanje for å tiltrekke seg oppmerksomhet om et produkt som nødvendigvis ikke har noe med reklamen å gjøre. Man ønsker å bygge reklame rundt det virale elementet fremfor å fokusere på merkevareverdier og produktfordeler. Viral markedsføring