HUS-avisa 2022

   
     Tips: Anbefaler sidene "Lær nynorsk."       


Skolefaglig hjemmeside

Nettressurser

 Tips til lærere:

          Bruk denne hjemmesiden aktivt
              i undervisningen         

   


    

Aktuell bok:         

Sjefen fra helvete

En gave til deg selv, eller noen som sliter med en skrullete og gal sjef? Denne boken kan redde arbeidsdagen din!



Shaun Belding


Papirbok


kr 279,-


Fakta om boken:

           

Oversatt av: Sverre Knudsen
Omslag: Lene Stangeby Geving
Utgave: 1
Utgitt: 10/2007
Forlag: Lille måne
ISBN 9788292605516. 
      
     

Har du en vanskelig sjef? En som er en konstant plage, og gjør arbeidsdagen til et evigvarende pes? Enten sjefen din er vanskelig hver bidige dag eller det kommer i rykk og napp, så kan alle trenge noen effektive forsvarsstrategier. Denne overlevelsesguiden gir deg det.


Denne boken lærer deg å …
- LESE SJEFENS TANKER
- UNNGÅ Å BLI UTSATT FOR URETTSMESSIG KRITIKK
- UNNGÅ Å BLI PÅLAGT UMULIGE ARBEIDSMENGDER ELLER OVERTIDSARBEID
- LANGSOMT BEGYNNE Å ENDRE SJEFENS OPPFØRSEL


Du kan faktisk selv 'lære opp' sjefen din til å bli mer empatisk! Det finnes mange varianter av "sjefer fra helvete" - noen er verre enn andre. Ved hjelp av denne boken kan du finne din variant, og du får teknikker for å gjenkjenne typen og avvæpne djevelen selv!


"Denne boken gir deg det du trenger til å håndtere ulike typer sjefer og ulike typer situasjoner, her får du mange nyttige praktiske råd og tips og praktiske eksempler. Her får du innblikk i en rekke klassiske strategier for elementær håndtering av mennesker … Denne boken er også et ypperlig karriereverktøy for deg som vil opp og frem i organisasjonen." 
JOHN PETTER FAGERHAUG, PSYKOLOG, OSLO (FRA FORORDET)


"Alle som sliter med et hvilket som helst problem med sjefen vil ha stort utbytte av å lese denne boken." 
LESERANMELDELSE FRA AMAZON.CO.UK


"Lettlest, praktisk og innsiktsfull." 
CANADIAN BOOK REVIEW


"Belding skriver enkelt og lettfattelig om et viktig tema. Hvis du vil bygge gode jobbnettverk eller bare vil unngå å havne i sjefens kryssild, er dette akkurat den boken du trenger." 
ABECEDER MAGAZINE

Kilde: Lille måne
15.03.2015
 


3 typer adferd ledere bør unngå    

Medarbeidere reagerer negativt på denne typen handlinger.

Folk har en tendens til å huske andre menneskers negative adferd langt bedre enn den positive adferden. Dermed er det vel verdt for ledere å tenke over hva slags adferd man bør slutte med. Det skriver Amy Jen Su og Muriel Maignan Wilkins, gründere av lederutviklingsselskapet Isis Assoiciates, i et blogginnlegg hos Harvard Business Review .

De to har gått igjennom tusenvis av intervjuer fra såkalte 360-graders målinger, målinger hvor man blir vurdert av overordnede, sideordende og underordnede på jobben. Med bakgrunn i innspillene folk har gitt når de vurderer ledere, lister de opp tre typer adferd ledere absolutt bør unngå:

  • Dømmende kroppsspråk
    Kolleger og medarbeidere tolerer ikke nedlatenhet. Hevede øyenbryn, sarkasme, skulende blikk, negative blikk av typen «er du dum?». Slike subtile gester er tilsynelatende små, men dette er pilstikk som gjøre store skade på relasjoner. Det samme gjelder hvis du snakker i en hard og/eller dømmende tone.
  • Avbrytelser og «forhør»
    Folk føler seg ikke komfortable til å si det de ønsker å si hvis sjefen snakker mesteparten av tiden, avbryter folk og begynner å «kryssforhøre» folk om halvferdige ideer.
  • Inkonsistent opptreden
    Kolleger og medarbeidere kommenterer ofte hvor trist der å se folk opptre med sjarm overfor lederteam og eksterne kunder, mens de ikke har respekt for sine egne kolleger. Den typen oppførsel huskes, og folk er på vakt. Hvordan vil sjefen være i dag? Er det den smilende og sjarmerende personen som kommer eller den dømmende og bjeffende personen?

Kilde: Ukeavisen Ledelse
Publisert: 5.06.2013

 

Norsk arbeidsplassundersøkelse

God ledelse kjennetegner de beste

Det er god ledelse som skiller de beste arbeidsplassene fra de dårligste, viser en undersøkelse av 136 norske arbeidsplasser.

"De beste arbeidsplassene er bygget på tillit og god menneskeledelse."

Disse påstandene kjennetegner i stor grad de beste arbeidsplassene:

  • Ledelsen informerer meg om viktige saker og endringer.
  • Jeg kan stille ledelsen ethvert fornuftig spørsmål og få et tydelig svar.
  • Ledelsens handlinger samsvarer med det den sier.
  • Ledelsen viser at den setter stor pris på godt arbeid og ekstra innsats.
  • Medarbeiderne involveres i beslutninger som
    påvirker arbeidet eller arbeidsmiljøet.
  • Ledelsen viser en oppriktig interesse for meg som
    person, ikke bare som ansatt.

Hos de dårligste arbeidsplassene var disse påstandene i stor grad fraværende.

"God ledelse handler om tillit og relasjon mellom ledere og medarbeidere i hverdagen. De beste arbeidsplassene bygger på tillit og god menneskeledelse. Relasjoner er nøkkelen til å skape gode arbeidsplasser. Det kan handle om forholdet mellom medarbeidere og ledelse, men også om forholdet medarbeiderne imellom."

Kilde: Ukeavisen Ledelse
Publisert: 13.01.2012



Unngå sjarmfellen

Tips for å unngå å bli sjarmert på jobbintervjuer.

At du blir sjarmert av en jobbkandidat, betyr imidlertid ikke nødvendigvis at dette er den beste kandidaten.

De lærde strides rett som det er om hva som er de beste fremgangsmåtene for rekruttering. Når du skal ansette noen, er det imidlertid lett å bli påvirket av følelser. Ingrid Tollgerdt-Andersson, en dame med doktorgrad i økonomisk psykologi, har intervjuet 12 toppsjefer, og de forteller at de underveis i et intervju lar seg påvirke av følgende:

  • Kroppsspråk: At personen utstråler åpenhet og energi.
  • Ansiktsuttrykk: Et smil leder til nok et smil. Øyenkontakt er avgjørende.
  • Stemme: En avslappet stemme oppfattes som behagelig.
  • Interesse og omdømme: Et personlig engasjement.

At du blir sjarmert, betyr imidlertid ikke nødvendigvis at dette er den beste kandidaten. Ingrid Tollgerdt-Andersson gir i det svenske magasinet Chef en lang rekke råd om hvordan du kan unngå å gå i sjarmfellen når du skal ansette folk. Her er noen av dem:

  • Vær deg bevisst at objektivitet ikke finnes. Du vil bli påvirket av kandidatens personlighet, oppførsel og utseende. Valget ditt blir aldri helt rasjonelt.
  • Tenk på speileffekten. Tenk på at den personen du har foran deg forsøker å tilpasse seg deg og det du utstråler med din personlighet.
  • Se opp for store egoer. Se opp for folk som er ekstremt selvsentrerte og som bare snakker om seg selv i positive vendinger og sier at de kan alt. Seriøse kandidater snakker om hva de kan og hva de ikke kan, og viser et helhetsbilde av seg selv. De våger også å vise fram sine svakheter.
  • Flere ser mer. Sørg for at flere personer i ulike roller i selskapet møter kandidaten, for eksempel kommende kolleger, nærmeste sjef og en overordnet sjef. Vei inntrykkene. Ulike personer observerer ulike ting.

Kilde: Ukeavisen Ledelse
Publisert: 13. desember 2011

BØKER


Nye bøker om ledelse
(Klikke på lenka)